December 30, 2000
Av ren nyfikenhet (och med tanke på mina framtida planer) så skulle jag vilja få reda på hur ni skulle beskriva den "perfekta" grafikkortsrecensionen...
Ponera att vi ska jämföra 4-5 grafikkort från olika tillverkare där några av korten har helt olika grafikkretsar..
Vilka delar ska man koncentrera sig på?
Här är hur jag hade tänkt mig en sådan recension/artikel
1) Korten testas i väldigt många spel/applikationer... Man koncentrerar sig dock på spelen och jämför i minst 4-5 spel i både OpenGL och Direct3D... spelen man använder vid jämförelsen är relativt nya och framför allt populära...
om det inte finns någon inbyggd benchmark-funktion så använder man sig på ett smart sätt av FRAPS för att mäta framerate'n..
Jämförelsen sker över många olika upplösningar...
2) Recensionen innehåller en relativt bred sammanfattning av funktionerna (nyheterna) som finns på de olika grafikkorten... istället för att skriva flera sidor om en funktion och basera informationen endast på det som finns i tillverkarens hjälpfiler... så sammanfattar med det istället med egna ord och ger egna åsikter om hur användbar funktionen egentligen är...
3) Tv-ut och bildkvalitet är oerhört viktigt... hur testar man dessa på bästa sättet? Det uppenbara är att man skulle i så fall vara tvungen att ha en lite dyrare referensskärm där man kan avgöra skillnaderna mellan de olika grafikkorten...
När det gäller TV-ut så är det naturligtvis inte lika svårt att testa kvaliteten.. kan ni hålla med om att denna bit är viktig?
4) Drivrutiner och kompatibilitet med dagens spel/applikationer... Här skulle man kunna testa ett stort antal nyare spel (exempelvis 25-30) och sammanfatta de eventuella problemen i en lättöverskådlig tabell... är den här biten väldigt viktig?
5) Överklockning? Jag personligen börjar tycka att man inte ska lägga alltför stor vikt vid överklockningstester.. helt enkelt eftersom resultatet kan variera så fruktansvärt mycket mellan de olika exemplaren...
Är det inte bättre i så fall att göra en artikel om enbart överklockning i samarbete med någon datorbutik där man lånar 3-4 exemplar av samma grafikkort och försöker mer eller mindre statistiskt avgöra overklockningsförmågan hos den specifika modellen?
6) FSAA och anisotropisk filtrering.. personligen så tycker jag att det räcker med mindre jämförelser på dessa bitarna.. det viktigaste är istället att bestämma grafikkortets rena prestanda i många olika tillämpningar (se 1) )
7) Priset.. Här är en viktig del av jämförelsen enligt mig.. Jag tycker att man ska börja ta hänsyn till priset i större utsträckning... Vad hjälper det att ASUS HyperDYPER GeForce4 Ti4600 GoldenPART Turbo Ultra är strået vassare än sina konkurrenter om det kostar 2000:- mer än allt annat bland motsvarande produkter..? Många verkar glömma det ibland?
Rena round-ups istället för recensioner av enstaka produkter... Vilket är bäst?
Det här inlägget postas på 2-3 sajter.. och jag är nyfiken på vad ni läsare tycker om ovanstående bitarna... Jag har tidigare märkt att recensionerna av grafikprodukterna kändes inte lika stimulerande och roliga längre.. mycket på grund av att det kändes att man hade kört fast i testmetodiken..
November 29, 2001
Sen tycker jag man kan tillägga en sak:
Om något grafikkort har märkbart sämre grafisk kvalité/default inställningar så får man "tweaka" för att få en likvärdig kvalité annars blir det hela bara ett menlöst teoretiskt test.
Tycker att många missar det när du gör recensioner. Två lätta exempel:
1.Folk prisar om GeForce 3/4s utmärkta FSAA prestanda men klagar på Radeon 8500s FSAA prestanda.
Faktum är ju att om vi talar tex. Trinilear filterig + 4x FSAA så ger ATIs alternativ ett MYCKET bättre resultat. Vill man då kompensera suddighet osv. så får man använda Aniso och 4XS, problemet är ju bara att GeForce får en rejäl prestandaförlust av det nästan så att ett GeForce 4 presterar som ett Radeon 8500.
2. Folk prisar Radeons snabba Anisotropiska filtrering. Men grejen är ju som så att Radeons Aniso är RIP-mapping och inte "vanlig" Aniso. För att det ska bli lika snyggt som på ett GeForce måste man dra upp Aniso till 16x eller ännu högre och då börjar det synas texture aliasing och aliasing o polygon junctions. För att åtgärda det måste man lägga på FSAA, i och för sig räcker det här med lägsta nivån av FSAA (2X performance) så prestandaförlusten blir inte jättelik. Men kortet kommer i alla fall ner och kanske tom. under GeForce nivån.
Och sen hoppar de flesta över 2D kvalitén, personligen använder jag min dator till 2D långt mer än 3D och tror att detta är rätt så representativt även för dem som är gamers.
Och sysslar man med tex. Photoshop så är det ju vitalt att man har en bra färgåtergivning.
Personligen tycker jag att NVIDIA kommit ikapp ATI på 2D-delen i alla områden utom färgåtergivning.
Men här kommer vi ju in på ett ämne som är mycket subjektivt, visst det finns dyr utrustning som mäter kvalité på signaler men det spelar ju föga roll.
Och så tar vi dem var för sig:
1. Låter bra:
4-5 spel + 2 rena benchmarks (3D Mark 2001 SE och GL Excess.)
Skippa upplösningar under 1024*768 och skippa definitivt 16 bits färger. Ingen sund människa köper ett modernt kort för att spela med sådana inställningar.
Den typen av tester är enbart bra för att elaborera på flaskhalsar tex. om det är bandbredd eller CPU kraft som begränsar prestandan och därför kan man göra ett eller två sådana test men inte ha det genomgående.
2. Testa funktionerna med Spel/Benchmarks/Demos. Testa även dem med tillverkarens egna demos/exempel. Visa gärna lite screenshots.
Läs gärna in lite whitepapers och så vidare och ta med en kort teoretisk genomgång över fördelar/nackdelar. I samband med det är det ju också intressant och kolla upp vilka utanonnserade titlar som har stöd för de nya funktionerna.
3. 2D tog jag överst som bekant. TV-out: bara försök titta på färgåtergivning, skärpa, flimmer och så vidare. Även intresant här kan vara hur pass lätt elaka symptom är att få bort. (ATI är i princip bara att plugga in, NVIDIA behöver man ofta leka med tredjepartsmjukvaran TV-tool för att få en acceptabel bild.)
4. Låter bra, ta cirka tio spel som alla bygger på olika 3D motorer, kör först med senast officiella drivrutinerna och sedan med senaste läckta. (Det kan ju vara väldigt missvisande om senaste officiella är kassa i vissa spel medans senast läckta presterar bra, Radeon 8500 råkade ut för detta i tidiga recensioner som använde Serious Sam 2 och GL Excess mm.)
5. Överklocka korten så långt det går på stock cooling o kör tex 3D Mark före/efter. Det bör räcka sen kan man bara ange skillnaden i procent.
6. Jag tycker personligen att det är väldigt viktigt. Har tex. inte spelat ett enda spel utan 128x Anisotropisk filtrering sen November 2000. Känns som det är viktigt att man testar när man ställt in allt för maximal bildkvalité, dagens kort är skapade för den typen av gameplay.
7. Välj tex. 1024*768 i alla spel och räkna sedan ut fps per krona. Har sett några jämförelser som är gjorda så. MYCKET effektivt för att visa vad som är mest prisvärt.
November 29, 2001
Några ytterligare punkter som jag tycker 90% av alla recensenter glömmer helt och hållet:
- 1. Medföljande programvara.
- 2. Medföljande spel.
- 3. Video In (!)
- 4. Om kortet ens har TV-out.
- 5. Prestanda i professionella applikationer.
- 6. Support från tillverkaren.
1. Här bör det enligt mig finnas: Drivrutiner, DVD-mjukvara, dokumentation, demos osv. "Tweakers" och/eller "överklockare" är ju ett definitivt plus.
2. Medföljande spel kan ju höja värdet drastiskt om de är någerlunda nya eller åtminstånde eftertraktade.
3. Fattar inte hur så många recensenter bara ignorerar denna del. Här behöver man inte göra några större test, bara att man kommenterar att det finns och gör ett snabbt prov på hur pass lätt det är att få igång det samt fånga en en liten snutt i schysst kvalité. (För folk som är spekulanter på ett TV-kort redan sen innan kan ju detta höja värdet med en tusenlapp om inte mer!)
4. -
5. CAD och 3D rendering är det rätt många hobbyister som sysslar med. Man behöver kanske inte göra några utförliga benchmarks men i alla fall en snabb genomgång av två program tex. En kommentar om prestandan räcker i princip här.
6. Här syftar jag inte på RMA eller så. Jag menar tex. hur trevligt bemötande man får och hur snabbt det går om man har problem med något. ATI har varit ovänliga, oresonliga, korkade, långsamma och emellanåt nedlåtande mot många användare.
Här kan man ju bara maila iväg två-tre frågor om några påhittade men möjliga problem.
Det hade varit en trevlig recension om man fått med allt det här, plus lite till som jag säkert glömt.
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-04-08 16:51 ]
December 30, 2000
postade naturligtvis på mitt gamla "ställe":
http://sweclockers.com/forum/s.....adid=49631
och även på 64bits.se:
November 29, 2001
Missade #8
Roundups är trevliga, dock tycker jag personligen det är rätt menlöst att göra stora roundups.
Ta de kort som är ämnade att "slåss" mot varandra bara i sådana fall.
Ska man göra roundups med allt från lågbudget till monsterkort så hinner man ju somna halvvägs om artikeln ska ha någon form av substans (dvs text, inte bara siffror).
November 29, 2001
Jag håller verkligen med grabben på 64bits.se:
Att göra roundups av tex. 20 st. GeForce 4 Ti 4600 är helt menlöst. Bara massa identiska staplar och några få "golden samples" som uppstickare. Man hade kunnat bespara sig själv och läsaren en massa tid genom att bara säga, "Golden sample(eller vad det nu kan tänkas kallas) är lite snabbare för den har snabbare minne/core"
December 30, 2000
jag planerar att genomföra en riktigt stor artikel för närvarande (och därav vill alltså få reda på andras åsikter)..
grejen är att jag vill göra den fullständig... läsaren ska inte ha några tvivel/obesvarade_frågor efter att ha läst testet..
och ja.. att jämföra flera likadana modeller med enda skillnaden i klistermärket på fläkten, är uteslutet..
April 6, 2001
Heh, vågar knappt skriva i denna tråd...
Ni verkar ha begreppen under kontroll!
I alla fall Undac så har jag ett litet men ack så viktigt tillägg till en av dina punkter. Du skrev att vissa inte nämde om det fanns någon TV-utgång vilket är jävligt störigt om de glömmer. Inte att förglömma är dock KVALITÈN på denna TV-utgång. Personligen använder jag min TV-utgång mycket för att kolla rullar och då spelar kvalitén in väldigt starkt när man väljer kort. Jag föll för ett ATI radeon 7500 som hade en erkänt bra TV-utgång. Och ja, när man jämför med polarnas olika Gforcekort så inser man skillnaden. De kan inte få bilden att passa i TV:n...kör de fullscreen så försvinner 1/3 av bilden!
BLABLABLA Vad jag vill säga är att TV-utgången bör bedömas!
[ Detta Inlägg ändrades av: Ken Shabby den 2002-04-09 15:21 ]
1 Guest(s)