April 15, 2003
Enligt min mening sämsta jävla moderkort jag ägt till Athlon 64.
Inne på mitt 3dje nu och de vill inte funka med nåt. Inte ens i default settings.
Startar om, blåskärm, hänger sej, osv osv. Bytte från ett Ultra D.... Där funkade allt perfekt... Ny kaka och bara strul i över en månad. Och DFI skryter om "Bästa high end"
Sorry, men efter 30 blåskärmar på en kväll i default settings är man ganska purken.
December 29, 2004
Vad är meningen med tråden?
Mitt Expert har aldrig strulat. Och för majoriteten av alla andra. Expert är inte heller gjort för yttersta stabilitet och minsta problem, det är högpresterande. En F1 bil håller inte precis 30 000mil, men den drar en Volvo ganska ordentligt. För övrigt så går DFI inte speciellt mycket mer sönder än andra tillverkare. Och överlagt verkar dom ha minst kompabillitets strul, av vad jag har sett.
Nått annat är fel i din dator, då chansen att få 3 defekta mobbos på rad är ganska minimal.
April 15, 2003
hypno toad wrote: Vad är meningen med tråden?
Mitt Expert har aldrig strulat. Och för majoriteten av alla andra. Expert är inte heller gjort för yttersta stabilitet och minsta problem, det är högpresterande. En F1 bil håller inte precis 30 000mil, men den drar en Volvo ganska ordentligt. För övrigt så går DFI inte speciellt mycket mer sönder än andra tillverkare. Och överlagt verkar dom ha minst kompabillitets strul, av vad jag har sett.
Nått annat är fel i din dator, då chansen att få 3 defekta mobbos på rad är ganska minimal.
Du... Innan du säger något mer... Gå in här! http://www.dfi-street.com Och kika hur många som har samma trubbel... Sen kan du säga att det är fel på något i min dator. Allting har fungerat ypperligt med mina andra dfi mobon. Sli -DR och ultra D, den köpte jag SLI-Dr expert, och då vart det såhär. Jag är inget blåbär ska du ha klart för dej. Många inne på det forumet frågar efter en bios uppdatering för att få bukt med problemen.
Byter jag tillbaks till ett Ultra D så försvinner problemen direkt.
Nej 3 defekta mobon på rad vore nog WR, men tydligen är det något i H/W på dessa DFI som inte är som de förra o därför strular. Hoppas bara för mej o alla nadra som har strul att det kommer ett bra bios snart
April 15, 2003
MoNsTeR wrote: Vad är det som strular? Dålig minneskompabilitet?
Speedpremium ska ju funka vad jag vet.... Kan ärligt säga att jag inte fattar ett skit varför det strular. Har även bytt till ett par corsair minnen men det hjälper inte. Ström finns det i form av ett Truepower 550W. Behöver vara skifta mobo så går allt som det ska... Men med expert kortet i så slår det bakut . Kan få omstarter o blåskärm precis när som. O kollar man på DFI street så är jag inte ensam. De skriker efter uppdaterade bios.
1:a jag märkte när jag stoppade i mobot... Ultra D klarar att köra Cas 1,5, inte expert men du kan ställa cas 1, men det visas som 1,5 i everest.. UltraD går att starta direkt om du hållt in power i 4 sek.. Inte expert.. du måste bryta strömmen o låta det ladda ur... Hade även rejäla problem att ens få kortet att boota första gången... Vart bättre efter en bios update.
Min tro är att kortet lider av grymma barnsjukdomar, och de kanske inte blir fixade iomed att ett nytt kort redan är på G
September 22, 2005
Insania: Du får göra som mig, låta alla produkter mogna åtminstone 6-8 månader innan du köper dem, så att alla barnsjukdomar fixas. 😉
Skaffade mig först nyligen ett Lanparty Ultra-D, och har då haft möjlighet att innan läsa mycket om dokumenterade problem, fixar samt annat man bör tänka på. Plus att det finns många BIOS att testa om man skulle behöva. Men som jag har förstått det, utan att vara speciellt insatt i just Expert, så har just Expert haft lite problem med minnen osv. Tråkigt när det händer en själv.
Annars så har tydligen Lanparty Venus bättre kompatibilitet. Sen om du vill punga ut 3000 spänn för limiterade moderkortsutgåvor är ju upp till dig. 😉
April 15, 2003
CyberDyne wrote: Annars så har tydligen Lanparty Venus bättre kompatibilitet. Sen om du vill punga ut 3000 spänn för limiterade moderkortsutgåvor är ju upp till dig. 😉
Heheh, just det där skriver dom om på DFI Street.... Att de tycker DFI ska ordna till Bios istället för att släppa ett nytt mobo. De befarar att det inte blir nåt gjort åt "Experts" minnestrubbel pga det nysläppta kortet.
Lite fundersam blir man ju hur killen som skrev första inlägget efter mej tänker... "Expert är inte heller gjort för yttersta stabilitet och minsta problem, det är högpresterande."?!?!?!
Vad fan betalar man 2100kr för? Och högpresterande för mej är ju just stabilitet och att det har hög kompabilitets faktor mot andra produkter. Trodde det var därför man ger typ 1500kr mer än för ett Asrock Sata2 vilket man bara voltmoddar och sen klarar 300+ FSB och som funkar med de flesta minnen vad jag hört.
December 29, 2004
hmm, nu när du säger det så kan en del av mina krascher förklaras av moderkortet. Då alla gjejer lätt klarar hastigheterna. Men den har klarar precis samma klocka utan problem förut, då kunde den gå i flera dygn utan minsta problem, nu ligger den på max 12h :/
Men glöm inte att det kan vara CPUn också, min klarar inte tex 180 dividerna stabilt, BF2 funderar inte ens på att starta.
Jag trodde det var mitt agg som gjorde att det inte gick att starta direkt efter man stängt av den, men det är inge jobbigt att rensa det.
DFI har inte precis den bästa statistiken, men Expert verkar ha ganska mycket sjukdommar.
Visst skaffa du ett AsRock, och voltmodda dom till 2.1vcore och 4vdimm och se hur länge den håller. Och glöm SLI, 8 sata, 2 gbit, och massa annat "tjafs", flera har också hafft väldigt stora problem med hög fsb och rent allmänna problem med dom.
kwansa du kanske ger dom för lite volt eller så klarar inte din CPU multiplern.
November 7, 2005
Det BIOS som jag tycker du ska testa till Expert är 12/07, nu så kör du säkert redan på det men måste bara rekomendera det BIOSét.
Det är en otroligt stor skillnad rent timings mässigt på Expert och ex Ultra, du kan inte flytta över timigsarna från Ultra kortet på Expert för det kommer förmodligen inte att fungera.
Dom två inställningar för minnena som är känsligast och som behöver ordentlig tweakning är Dram Data drive strenght och dram drive strenght.
Sedan så har Corsair minnen har en historia med DFI och kan vara lite knepiga att få fungera korrekt.
Nu när du kör med BH5 så ska det fungera och jag gissar på att du har vajsing med nån inställning och inte att moderkortet är kasst.
Om du ger lite mera information om vilka inställningar du använder vad och när datorn startar om.
Vilket BIOS som du använder mm mm.
Att Expert skulle vara ett pissigt moderkort kan jag inte hålla med om, jag och flera med mig kör på Expert utan några som helst problem och jag har betydligt bättre resultat på detta moderkortet än mitt tidigare SLI-DR.
Som jag skrev tidigare så är det bara att ha lite tålamod och testa ut inställningarna så borde du få det att fungera.
Några resultat på Expert kortet:
Super PI:
http://files.upl.silentwhisper.....24.250.jpg
3D mark 05, singel X1900XTX med originakylning.
http://service.futuremark.com/.....05=1821228
April 15, 2003
jonbass:
Bios 12/07
Minnen Twinmos SP 3500 2x512
Propp: Oppy 175
Du får gärna skriva dina minnestimings här om du vill...
Kanske funkar det för mej med då. Har testat att köra minnena i orginal speed nu och det verkar som att systemet vill vara med då. Processorn går fin fint i 2800mhz, men minnena står i 166 dividern.
Helt klart är att Expert kortet är ruskigt mycket känsligare att ställa än mina föregående DFI kort.
September 3, 2001
jag lånar tråden lite, det här med minnen på expert kortet är lite klurigt 😉
jag har Expert kortet samt 2gb Corsair twinx2048 4000pt, och jag kan för inget i världen få minnena stabila i mer än 251 Mhz.
har testat massa timings, men jag är fortfarande rätt ny på alla dessa siffror. Har lekt med drive strengthsen och just nu kör jag
opty 146 @2950 mhz
ram @ 246 Mhz
Divider 166 5/6
jag kör dram drive strength på 8 och data drive strength på level 3 (reduce 15%)
Finns det någon annan alldeles självklar inställning som bara omöjligör överklockning? Jag önskar att jag kunde hitta en sån o bara gå "Ahaaaa det var den!" o sen klocka upp till 280 Mhz direkt... :'(
Och något annat konstigt är att minnesinställningarna verkar kunna bestämma om processorn är stabil vid 3,0 ghz eller inte.
Nån som kan göra mig lite klokare?
2 Guest(s)