Digital I/O kabel till vanlig högtalarkabel|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Digital I/O kabel till vanlig högtalarkabel
Macxii
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2007 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

tjabba
jag har precis köpt ett par trådlösa hörlurar men jag kan inte riktigt koppla in dem än, för det är så att breakout boxen till hörlurarna använder sig utav optiska, analoga och digitala kablar.

Och jag har ett x-fi xtrememusic ljudkort bulk version, så jag fick inte med några sådana utgångar för dessa kablar. Jag har inte någon större lust och spendera 800 spänn för ytterligare en box som jag har läst ska vara rätt värdelös. så jag hade tänkt mig att bara köpta ett par kablar har digital anslutning på ena sidan och normal högtalar anslutning på den andra.

men när man köper sådana kablar så vill man ju att det ska vara av ganska högkvalitet då jag har köpt rätt bra hörlurar, ett par SBC 1500 U.
kollade runt på http://www.jenving.se/ men det har typ tusen olika kablar och jag vet inte riktigt vad det heter som jag letar efter.

sedan undrar jag också hur det är med ljudet i den digitala utgången och de analoga? vilket får man bäst ljud i? för som jag har läst i min x-fi manual så stödjer den digitala utgången bara 2.1 ljud och det är ju i flexijacket som också är mic ingången? så jag vet inte hur ljudet blir där?

tänkte om ni kunde upplysa mig lite på det här
tack

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1118449
February 15, 2007 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Skall du köra Digitalt får du bara 5.1 i DVD-filmer (passtrough) i övrigt kommer du bara få stereo (spel t.ex.)
Orsakern är som vanligt att Creative snålat in på licenser.

Tror inte du kommer märka skillnad på digitalt eller analogt faktiskt.
Inte när källan till 80% (filmer/spel) är komprimerat ljud från början.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Macxii
Medlem
1118454
February 15, 2007 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

um ok, men hur är det med mp3 då? och musik i övrigt?

de flesta eller typ nästan alla mp3 s som finns har väl spelats in i 2.1 format så då är det väl ingen mening med att köpa en 5.1 analog kabel?
men analog är väl rätt gammalt va?

Ni vet inte hur det står till med ljudkvaliten mellan analog och digital, sen har vi optiskt också vilket jag inte har någon aning om riktigt vad det är och hur de står sig till varandra.

för om jag kör på digital så måste väl den kopplas in i flexijacket som också är mikrofon utag och jag vill gärna ha den funktionen tillgänglig för att sitta på vent osv. Men jag är osäker som sagt.

Hur är det med den optiska? vart kopplas den in, för den har en riktigt konstigt utag. och om den stödjer 5.1 ljud? för jag antar att jag bara kan får 5.1 ljud genom att använda alla 3 minijacks på ljudkortet och då är det väl analog som gäller? äe nu har jag blandat ihop för mycket.
hjälp mig!!

Macxii
Medlem
1118632
February 15, 2007 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

tror jag kommer gå med analoga kablar och då hittade jag den här
http://se.europe.creative.com/.....&

eftersom hörlurarna stödjer 7.1 souround ljud är det väl dumt och inte uttnyttja det i det som går, t.ex. spel, men det kommer väl inte bli något strul med 2.1 ljudet om jag kör på RCA kablar med 3,5 kontakter på ena sidan.
Eftersom den digitala utgången är i flexijacket som också är mic jacket är det uteslutet att ha den i det, och den optiska har jag läst på lite, verkar inte vara något för mig så då är det bara analoga kvar.

hur är det med kablarna för den analoga delen? måste va rätt bra kvalitet i dem om man vill ha schysst ljud, har för mig att analogt är ganska gammalt också.
kasta lite ljus på mig i den här frågan , snälla 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL