November 22, 2001
Finns det några bra digitalvkort som funkar med comhem? Som tar kort så man får in alla kanaler.
Som har timeshift osv och lättstyrda via fjärrkontroll?
Och kan man i realtid sända ut bilden via nätverket?
Funderar mest på om man ska ta en vanlig box eller om det går att köra llat via en htpc.
December 5, 2001
Streama går också alldeles utmärkt. Har själv htpcn i TV-rummet och steamar till min andra dator.
För mig är en vanlig box inget alternativ. Fördelarna med htpc är såååå många.
December 5, 2001
Finns ju alla varianter. DVB-T, DVB-C, DVB-S.
http://www.datorbutiken.com/se.....FIRDTVCH-C
Blir dock billigare om du beställer direkt från Digital-Everywhere.
November 22, 2001
Då låter det kanon!
Det är sådan här då?
FireDTV C/CI Conax Bundle
Iofs finns det ett problem, jag har nog ingen firewire på min dator.
Fast jag får väl beställa ett pci-kort och trycka ner i burken.
Måste man ha Windows media edition till det?
Funkar streaming över 54Mbit wlan tror du?
Behövs det någon speciell mjukvara på mottagardatorn? Det är nämligen en mac.
December 5, 2001
Skumt...på datorbutiken står det att det är Viaccess till ComHem och på Digital-Everywhere står det Conax. Jag vet inte vilket det är, så kolla upp det först så du inte köper fel.
Nej du måste inte ha MCE. Det suger dessutom. Jag använder MyTheatre. Underbart program.
54Mbit borde funka utan problem. Dock vet jag inte om trödlåst är känsligare för störningar?
Jag kör med VLC på mottagardatorn, men jag vet inte om något annat program. Bara programmet kan ta emot streamad video via UDP eller HTTP så ska det funka. Ingen som säger att man måste ha VLC, så nej det är ingen speciell mjukvara 🙂
November 22, 2001
Sardaukar wrote: Skumt...på datorbutiken står det att det är Viaccess till ComHem och på Digital-Everywhere står det Conax. Jag vet inte vilket det är, så kolla upp det först så du inte köper fel.
Nej du måste inte ha MCE. Det suger dessutom. Jag använder MyTheatre. Underbart program.
54Mbit borde funka utan problem. Dock vet jag inte om trödlåst är känsligare för störningar?
Jag kör med VLC på mottagardatorn, men jag vet inte om något annat program. Bara programmet kan ta emot streamad video via UDP eller HTTP så ska det funka. Ingen som säger att man måste ha VLC, så nej det är ingen speciell mjukvara 🙂
Ok, det låter ju bra. VLC finns till mac 🙂
Jag tror jag hört att comhem använder conax, men ska kolla det noggrant.
March 9, 2004
January 6, 2003
zoddan wrote: Lånar tråden lite.. Jag letar efter nått liknande fast som delar ut signalen ifrån "huvudboxen" så man kan ha Digitala kanalerna på flera TV:s i mitt fall 3st, Har ni tips på någon lösning ?
Det är väll bara att skaffa en scart splitter. Om det är så att du vill kunna styra alla Tv apparaternas kanaler inviduelt så går det inte utan att varje TV har en egen box. Dock går det att splitta upp utsignalen så att du får samma bild på alla apparaterna.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
January 6, 2003
Sardaukar wrote: [quote=stoffe123]Intressant tråd men hur funkar allt detta med hdtv? Com hem börjar ju sända ganska snart med det.
Bara köra som vanligt.
Kan visserligen vara en fördel att man har en digitalbox som stödjer HDTV och även en skärm som stödjer det är att rekomendera.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
November 22, 2001
jarlen wrote: Jag är nästan 100% på att det man ska ha är Viaccess, eftersom man körde Viaccess på alla gamla boxar till comhem. Nu har dom ändrat kodningssystemet till Conax-embedded-in-Viaccess... Men jag tror det är Viaccess man ska köra som "grund". Ringa comhem kanske?
Japp, jag ska göra det. Måste ändra ringa för att prata med dem om ip-telefoni o så.
December 5, 2001
The Dragon wrote: [quote=Sardaukar][quote=stoffe123]Intressant tråd men hur funkar allt detta med hdtv? Com hem börjar ju sända ganska snart med det.
Bara köra som vanligt.
Kan visserligen vara en fördel att man har en digitalbox som stödjer HDTV och även en skärm som stödjer det är att rekomendera.
Nu är det ju digitala TV-kort vi snackar om här och inga sugiga digitalboxar
Så vitt jag vet stöder alla digitaltv-kort HDTV, så även FireDTV.
Att man ska ha en skärm som stöder det tog jag för givet att alla visste, som vet vad HDTV är 🙂
November 22, 2001
jarlen wrote: Jag undrar varför dom gamla boxarna med Viaccess-kortläsare funkar då?
Bakåtkompabilitet? Eller så kanske de gamla boxarna inte klarar tv1000 osv?
Iaf så sa både comhem och en försäljare jag mailde att det e conax som gäller. Så jag hoppas allt funkar. Borde kunna testa om ca en vecka.
November 23, 2001
Json_81 wrote: [quote=jarlen]Jag undrar varför dom gamla boxarna med Viaccess-kortläsare funkar då?
Bakåtkompabilitet? Eller så kanske de gamla boxarna inte klarar tv1000 osv?
Iaf så sa både comhem och en försäljare jag mailde att det e conax som gäller. Så jag hoppas allt funkar. Borde kunna testa om ca en vecka.
Okej, då ska jag också köra på det "i framtiden", blev sugen på en sån nu. Speciellt med HDTV-stödet.
Fint med den lilla lådan till HTPC, kopplad med DVI/HDMI till 37" LCD (1368x768), blir nog bra bild då 😀
1 Guest(s)