Diskläsfel med Western Digital Sata 2 16mb 250 GB|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Diskläsfel med Western Digital Sata 2 16mb 250 GB
Bozar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 19, 2006 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har sålt mitt gamla moderkort MSI K7N2 Platinum till brorsan som byggt en ny dator, dock tyckte han att gamla diskarna väsnades för mycket så han köpte en Western Digital Caviar SATA 250 Gb 16 mb som han tänkte lägga in windows XP på.

Vi lägger in Sata drivrutinerna på diskett och använder under windows installationens början, formaterar och påbörjar kopieringen av windows till hårsdisken.

Allt går bra under kopieringen av filerna (blå bakgrund). När datorn sedan ska botas om för första gången kommer det upp
att ett "Diskläsfel" har uppstått. Sen står det "tryck Ctrl Alt Delete för att starta om datorn".

Vi har gjort om hela proceduren flera gånger med och bytt sata kontakt på moderkortet men det fungerar fortfarande inte. Kom plötsligt ihåg att jag läst på datorbutikens hemsida om problem med nforce2 chippet och Western Digitals diskar men kan det finnas nån annan orsak till problemet?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1060754
July 19, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, jag trodde det som alla snackade om var att Maxtor hade problem med Nforce 4, ( https://www.nordichardware.se/.....,9070.html numera fixat med en firmware-fix ) men det kanske finns något WD -> Nforce 2 problem också, isånafall, ny firmware?

Ni har inte råkat installera Nforce IDE drivers nånstans under installationen får jag hoppas? Alltså Nvidias eget extremt sugiga drivrutiner som ska göra diskaccesserna snabbare (skitsnack) men som bara leder till blåskärmar?

Bozar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
1060773
July 19, 2006 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Hmm, jag trodde det som alla snackade om var att Maxtor hade problem med Nforce 4, ( https://www.nordichardware.se/.....,9070.html numera fixat med en firmware-fix ) men det kanske finns något WD -> Nforce 2 problem också, isånafall, ny firmware?

Ni har inte råkat installera Nforce IDE drivers nånstans under installationen får jag hoppas? Alltså Nvidias eget extremt sugiga drivrutiner som ska göra diskaccesserna snabbare (skitsnack) men som bara leder till blåskärmar?

Vi installerade de drivrutiner som man enligt manualen ska ha till sata diskar.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1060775
July 19, 2006 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Bozar wrote: [quote=Laglorden]Hmm, jag trodde det som alla snackade om var att Maxtor hade problem med Nforce 4, ( https://www.nordichardware.se/nyhet,9070.html numera fixat med en firmware-fix ) men det kanske finns något WD -> Nforce 2 problem också, isånafall, ny firmware?

Vi installerade de drivrutiner som man enligt manualen ska ha till sata diskar.

Ha inte Ide Sw drivrutinen installerad på Msi moderkort och sata diskar.. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 400
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL