January 21, 2006
Hur stor är djupbufferten på NVIDIAs GeForce 7800 GTX? Dvs antal bitar/pixel är det jag är intresserad av.
För några år sedan låg storleken ofta på 24 bitar/pixel lagrat som ett flyttal. Igår fick jag höra att det skulle vara 128 bitar på 7800 GTX, vilket jag tror är orimligt stort (jag gissar på 32 bitar/pixel). Är det någon som vet?
October 7, 2002
Poontus wrote: var ligger begränsningen?
OS?
gfx?
skärm?
dom snackade ju om något typ 48bitar eller något sådant förut, vet inte hur det blev med det
Förmodligen i ögat! I alla fall om det stämmer som jag sett att man implementerat i alla fall 10-bitar och 12-bitar per färg. Vilket är 40 respektive 48 bitar totalt...
November 29, 2001
Ni blandar ihop djupbuffern med färgdjupet förmodar jag.
Vad jag vet är det fortfarande en 24 bits Z-buffer med 8 bits stencil buffer som gäller även på dagens grafikkort.
Högre precision hade krävt väldigt mycket bandbredd och hade nog knappast gjort någon nämnvärd nytta.
De få fall av pixel/polygon popping man ser verkar nästan uteslutande se ut som dålig programmering snarare än för låg precision på djupbuffern tycke rjag iaf.
W-buffern gjorde aldrig någon större succe inte heller den "rena" 32 bits Z-buffern så med all sannolikhet är vi kvar på 24+8, nästa logiska steg vore 40+8 eller 48+16 men 16 bits stencil buffer är i princip helt menlöst.
Vad jag kan se har inte ens de dyraste workstationkorten stöd för mer än 32 bits Z-buffer idag så det om något lär tala om för en att mer vore i stort sett menlöst.
November 29, 2001
Hmm läste om första inlägget och det låte onekligen som det är färgdjup vi talar om.
Där är vi kvar på 24 bpp färginformation på nVidias grafikkort. (24 bits färg + 8 alpha)
ATis grafikkort klarar ju dock 30 bpp färginformation nuförtiden på DVI-utgången (30 bit färg 2 bit alpha). Inte för att det finns skärmar i humana prisklasser som klarar av det färgdjupet.
Internt kan båda ATi och nVidia arbeta med högre precision än så dock. Båda tillverkarna klarar 64 bits HDR men de kan inte outputta det.
Vidare klarar de ju också att jobba mer högre precision med sina shaders, 128 bits för att vara exakt.
1 Guest(s)