July 20, 2002
Jag har ett stort problem... Min brännare vill inte köras i DMA-läge. Enligt specifikationerna ska den göra det och jag har provat den i en annan dator där allt går finfint. Jag har försökt allt jag kan komma på, allt ifrån firmware till bios, aspi-drivrutiner, nero-aspi-drivrutiner. Jag kör windows XP-professional och har valt "använd DMA om tillgänligt" i egenskaperna för primär- och sekundär-kanalen men den envisas med att använda PIO...
Jag har en RICOH MP7200A och ett ASUS-P4T moderkort.
July 20, 2002
Själva funktionen på brännaren är det inte något fel på... Den funkar som den ska man jag är less på att ha 80% konstant processoranvändning när jag bränner.
abishai: DMA står för Direct Memory Access. Det gör så att exempelvis hårddisken inte behöver mer en en bråkdel så mycket processoranvändning när den används utan kan kommunicera direkt med RAM-minnet osv... motsatsen till DMA är PIO vilket betyder att all data går genom processorn vilket gör att om du använder enheten mycket får du en hög processoranvändning vilket gör att du inte kan göra så mycket annat samtidigt...
April 1, 2001
Det är skilnad på DMA och PIO. Jag har själv haft problem ett par gånger med att brännare/cd enheter inte har velat köra i DMA läget. Det är inte särskilt kul att läsa in en CD skiva eller så om cd-rom'en körs i PIO. Det är inte heller särskilt skönt att bränna med 2.4MB/sek om brännaren körs i PIO.
Nej ush, DMA ska det vara 🙂
Dock kan det vara jobbigt att få det att funka ibland. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur det löste sig för mig, men det fanns ingen naturlig/logisk lösning, utan det vara bara att testa allt man kunde komma på typ :/
1 Guest(s)