May 30, 2001
Behöver lite hjälp gott folk!
Kör duel-boot, win98 samt XP.
Har två hårddiskar, fyra partitioner på bägge. Detta sedan en månad tillbaks men märkte först nu att samtliga partitioner på hd två inte "ses" av dos! Får ett felmeddelande att åtkomst ej är möjligt "invalid.." när jag startar datorn från dos och försöker komma åt g: som ex.
Allt fungerar fint ifrån Windows dock.
Detta skall tydligen vara ett inte helt ovanligt problem men ingen har hittils haft mer att säga än så...
Någon som vet bättre?
May 30, 2001
hmm, man är uppenbarligen inte världsbäst på att förklara, sorry! Nej, inte NTFS, FAT32.
XP (som knappast har med problemet att göra) körs på FAT32 också. Disk 1, part C-F: kommer jag åt genom dos (C: win-98) men det går inte med partitionerna på disk 2, G-J: (G: XP). Märkte detta delvis då jag skulle lägga Ghost-image på Win-98 till I:, kunde inte välja skapa en image till I: eller J:!? Valde då en partition på disk 1 och flyttade den sedan till H: (ifrån Win98). Vågade inte använda I: eller J: då ghostprogrammet inte "såg" dessa partitoner. Men när jag idag skulle återställa systemet gick inte heller H: att ange som partition att denna gång då återställa min image ifrån, även om den "syntes" ifrån Norton Ghost.
Testade vi DOS "bläddra" på G samt H: partitionerna och det gick inte.
Ifrån Win98 eller XP kommer jag åt samtliga partitioner, men via dos endast de på disk 1!
Ursäkta, blev rätt rörigt..
Edit: Stavfel, men vin är gott!
[ Detta Inlägg ändrades av: larsa den 2002-04-26 23:30 ]
2 Guest(s)