August 13, 2001
På biografer uppdateras bilden 25ggr i sekunden men eftersom detta skulle medför flimmer så visar man samma bild 2ggr så det blir 50hz.
Kan man inte göra samma sak med dator skärmar. Jag skulle vilja köra mer än 85hz @ 1920*1200. Om n skulle visa samma blid 2ggr som på biografen blir hz:en för mig 170hz (2*85)...
July 2, 2001
På biografen visas filmen med 24 bilder per sekund, punkt.
Tycker du att det flimrar med 85Hz? Då kan du ställa upp det till 100Hz eller varför inte 120Hz. Men jag tror knappast att du har ett grafikkort som klarar 1920x1200@100Hz eller mer. 1920*1200@100Hz kräver dessutom runt 691MB/s i överföringshastighet mot grafikminnet...
May 8, 2001
On 2001-12-23 14:16, Zaver wrote:
På biografer uppdateras bilden 25ggr i sekunden men eftersom detta skulle medför flimmer så visar man samma bild 2ggr så det blir 50hz.
Kan man inte göra samma sak med dator skärmar. Jag skulle vilja köra mer än 85hz @ 1920*1200. Om n skulle visa samma blid 2ggr som på biografen blir hz:en för mig 170hz (2*85)...
Vet du vad du snackar om överhuvudtaget ?
Varför vill du köra högre än 85hz ? Om du tycker att 85hz flimmrar, då har du ngt knas på ögonen... Dessutom är Svepfrekvens inte riktigt detsamma som bildfrekvens "fps" !
Hmmm
February 12, 2001
On 2001-12-24 22:36, laphroaig wrote:
On 2001-12-23 14:16, Zaver wrote:
Kan man inte göra samma sak med dator skärmar. Jag skulle vilja köra mer än 85hz @ 1920*1200. Om n skulle visa samma blid 2ggr som på biografen blir hz:en för mig 170hz (2*85)...Vet du vad du snackar om överhuvudtaget ?
Varför vill du köra högre än 85hz ? Om du tycker att 85hz flimmrar, då har du ngt knas på ögonen... Dessutom är Svepfrekvens inte riktigt detsamma som bildfrekvens "fps" !
J-vligt knas på ögonen...
Hmmm
May 8, 2001
Det är skillnad på svepfrekvens och bildfrekvens . I Windows egenskaper för bildskärm så ställer man in SVEPFREKVENS. alltså hur mång ggr bilden ritas om nerifrån och upp rad för rad per sekund...
BILDFREKVENS (fps) är hur många OLIKA ! bilder datorn klarar av att visa per sekund !
Svepfrekvensen bör vara över 75hz (inte fps) för att ögat skall uppfatta bilden som stabil. Man kan prova med att fokusera på ngt vid sidan av skärmen, då märker man direkt om det flimmrar i ögonvrån sas...
sedan kan man fuska och rita upp varannan rad åt gången för att på nästa varv rita upp de rader man hoppade över, detta kallas interlaced... Det är detta som används i 100hz Tv apparater bla... Detta är alltså inte ÄKTA 100hz som det är på en dator, men det är fortfarande SVEPFREKVENS vi talar om då. TV & DVD ger inte mer än 25 resp 24 bilder/sek av den enkla anledningen att ögat inte uppfattar det som ryckigt iaf... Detta gäller rörliga bilder !
Mvh..
April 14, 2001
En TV ritar först upp udda "rader" sedan jämna(interlaced), en monitor ritar upp hela bilden på en gång(non-intelaced eller progressive). En 100Hz tv ritar upp udda två gånger och jämna två gånger eller varje rad dubbelt så länge. Alltså inget fusk någonstans. Så på en 100Hz TV så upplevs bilden mindre flimmrig.
May 8, 2001
On 2001-12-28 17:34, Zaver wrote:
Ja har 100HZ widescreen TV och det flimmrar ingenting. Om man skulle kör TV-Out till den skulle HZ:en påverkas, gå ner eller?
Jo, jag är ganska så säker på att svepfrekvensen kommer att vara 100hz interlaced.. Oavsett vad grafikkortet kör mot din datorskärm !
Mvh..
April 14, 2001
Nej eftersom det är ju Tv'n som fixar 100Hz å inte filmen. Men ofta så kan du om tv-ut signalen att visa progressive, gör det om du har så tur att du äger en Tv som klarar detta. En Tv måste då kunna rita upp den horisontella svepningen dubbelt så många gånger.
Akta Tv'n!!
April 14, 2001
Jajo jag kanske överdrev en smula. Som min Tv, om jag kör progressive ut så blir Tv'n svart.
Progressive är väl egentligen bara möjligt om du har vga-ingång på Tv'n. Eller det enda sättet.
[ Detta Inlägg ändrades av: Hogan den 2001-12-28 18:03 ]
July 2, 2001
On 2001-12-28 16:43, laphroaig wrote:
TV & DVD ger inte mer än 25 resp 24 bilder/sek av den enkla anledningen att ögat inte uppfattar det som ryckigt iaf... Detta gäller rörliga bilder !
Förutom att jag instämmer i det du skrev utöver citatet, så ville jag bara passa på att förtydliga.
Orsaken till att TV/BIO/DVD fungerar bra med 24/25/29 fps beror på motionblur som kompenserar för den låga frekvensen.
Se motionblur som antialiasing över tid.
April 14, 2001
Har aldrig varit med om detta men kan kanske stämma. Med motionblur skulle man ju då få en lite suddigare bild. Isf måste den göras om i realtid till motionblur för om man pausar bilden skulle den ju då bara "blurig".
Att Tv apparater har massa digitala bild-förbättringar/försämringar, det är en annan sak.
2 Guest(s)