July 17, 2002
När jag kom hem efter DH kopplade jag ljudkortet (och allt annat) som det var innan jag åkte dit. Jag använder samma kablar och samma lurar.
Skillnaden är dock att ljudet är jättedovt. Höjer jag på mixerbordet så låter det som om jag satt högsta på basen, men väldigt lite på mid och diskant.
Jag har ett ESI Juli@ som är kopplat till ett Behringer UB1204-PRO via balanserade telepluggar.
På DH hade jag lurarna kopplade till ljudkortet direkt, via obalanserade RCA-kablar och hade därför vänt på ljudkortet så som det ska vara. När jag kom hem vände jag kortet igen som sagt.
Vad kan det vara? Jag har testat ett par andra lurar och det är likadant. Har även testat att ta bort ljudkortet och sätta i det igen. Resten av datorn funkar fint.
Kan det vara någon form av ESD-skada? Hur kan man se det i sådana fall?
July 17, 2002
Har felsökt en del nu.
Följande har gjorts:
Satt ljudkortet i annan dator, fortfarande kopplat till mixern. Samma fel.
Vändt på ljudkortet och använt obalancerade RCA-pluggar. Samma fel om kopplat till mixern, annars klart och fint ljud, så som på DreamHack.
Detta leder mig att tro att det är mixern det är fel på.
July 17, 2002
Noggrannare undersökning visar att om jag vrider ner "CTRL R & Phones" som jag använder för att reglera ljudnivån till lurarna helt så hörs fortfarande ljudet väldigt väldigt lågt. Detta även om jag trycker bort alla "Source"-knappar, alltså Main Mix, Alt 3-4 och Tape.
Vanligtvis har jag bara Alt 3-4 intryckt, då det är på de ingångarna jag kör signal från datorn.
Jag kollade med Musikbörsen där jag köpte mixern och det visade sig finnas två månaders garanti kvar på varan. Ska lämna in den imorgon, men är ändå orolig för att det är någon form av handhavandefel och att jag kommer åka på en dryg felsökningsavgift.
2 Guest(s)