October 10, 2005
Detta felmedelande dyker upp med en blå skärm då min nya dator låser sig. Exakt vad betyder det? Har sökt på google men fattar inte riktigt. Är väldigt grön på att hålla på med installationer och vet inte riktigt vad jag ska söka efter för drivrutiner eller om något ska ändras i bios? Detta händer alltså endast då och då, någon enstaka gång per dag kanske, ibland när jag spelar, ibland när jag bara surfar...
Har byggt ihop denna dator för ca en vecka sedan:
System: Windows XP Professional Version 2002 Service Pack 2
Dator: AMD Athlon(tm) 64 Processor 4000+ 2.41GHz, 2,00 GB RAM
AMD Athlon64 San Diego 90nm 4000+ (Boxed)
Asus A8N-SLI Premium (nForce4)
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB
Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3
Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
NEC DVD-brännare ND-3540A
Nexus Breeze Chassi, m/500W Nätagg
Använder dessa drivrutiner:
BIOS 5.1.39
Realtek (inbyggda ljudkortet): 5.10.0.5750
Marvell Yukon Ethernet (inbyggda nätverkskortet): 8.26.2.3
Nvidia GeForce 7800GT: 7.7.7.7
Vet inte vad mer som kan vara relevant. Allt i BIOS är på default då jag inte vet vad man ska "pilla" på. Har försökt att söka på nätet men är dålig på engelska och skulle därför bli oerhört tacksam för hjälp om vad det kan vara för fel och hur jag ska åtgärda saken.
HJÄLP!
October 10, 2005
Zix0r wrote: [quote=Redzo]Det låter som en konflikt med drivrutiner, förmodligen är det grafik drivisar som spökar.
när jag fick det så var det minnena..
testa kör de i DDR333
och kör memtest också 🙂
ok, var gör jag det någonstans, i BIOS? ...och exakt VAD är det för siffror och VAR ska jag ändra på det? Vad är det för memtest jag bör köra? Har du någon länk till något sådant program?
Är som sagt en NOOB och behöver saklig vägledning.
EDIT:
Detta står i BIOS från rad till rad under "Advanced", "CPU Configuration":
Auto
400MHz
3
8T
3T
3T
11T
13T
5T
3T
2T
Enabled
Enabled
Varför står det "3" där det va cas lat (eller vad det nu stod), ska inte de minnen jag har varas cas 2?
October 10, 2005
Gjorde det en gång förrut, för ca en vecka sedan då det felmedelandet dök upp ofta. Numera händer det högst en gång per dag, ibland inte ens det (datorn är igång minst 15h/dygn). När det fungerar bra och man kan spela i timmar så förtränger man ju att det finns ett problem och tror det är löst, men tji fick jag imorse då "felmedelandet" dök upp igen efter jag startat upp datorn och gått ut på internet. Startade bara om datorn och inga fler sådana felmedelanden än så länge idag.
Tror det har med moderkortets inbyggda prylar, ljudkortets- och/eller nätverkskortets drivrutiner. Men jag vet inte vilka nya jag ska hämta hem för att vara kompatibla med mitt windows, är en sådan djungel där ute på nätet! 😮
Får väl ta och ringa ASUS support och fråga imorgon!?
October 10, 2005
Allt är som det ska i enhetshanteraren.
Visst, jag vet att 1 timme inte på långa vägar är optimalt, men ville bara ha en första koll. Tänkte köra över natten sen igen.
Laddade ner och använde Memtest v3.2 härifrån:
http://hcidesign.com/memtest/
Något annat att föredra?
November 15, 2004
Katla wrote: Allt är som det ska i enhetshanteraren.
Visst, jag vet att 1 timme inte på långa vägar är optimalt, men ville bara ha en första koll. Tänkte köra över natten sen igen.
Laddade ner och använde Memtest v3.2 härifrån:
http://hcidesign.com/memtest/Något annat att föredra?
höj volt på Minne cpu allt 😛
March 1, 2003
den "riktiga" memtest...
http://www.memtest86.com
October 10, 2005
Kört memtest hela natten utan "fel". Så återstår väl drivrutinskrockar någonstans?
Har haft datorn på i ett dygn utan något "felmedelande" nu så peppar, peppar... Väntar till nästa gång datorn låser sig med det felmedelandet igen, då skriver jag ner varenda siffra, ringer Asus support och checkar om jag har rätt drivrutiner o.s.v.
Tack för all hjälp än så länge iaf... återkommer om felet består.
October 10, 2005
Felmedelandet dök upp igen!
Lyckades se att det stod "NVTcp.Sys" osv och sökte via google. Hittade ngt om att man bör avinstallera Nvidias Network Access Manager (NAM) med det inbyggda Firewall då man har utomstående router. Har gjort detta. Återkommer om felmedelanden återuppstår eller försvinner.
Tack och godnatt!
EDIT: Inga nya felmedelanden efter 6 dygn efter ovanstående åtgärd.
1 Guest(s)