Drivrutiner till ett (äldre)Ljudkort.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Drivrutiner till ett (äldre)Ljudkort.
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2007 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hittade en dator i soppen och den fungerar bra. Jag bytte Hårddisk och installerade ett nytt XP pro på den. Jag tog också ut ett extra Ljudkort som satt i datorn. Det tog jag ut för att det satt ett på moderkortet.

Men nu är det så att jag inte hittar några drivrutiner till ljudkortet på moderkortet. Jag vill inte köra med det externa pci-ljudkortet, för det blir så mycket ljudkort, och så sparar man också en PCI plats. Och då kan man också använda PCIljudkortet någon annan gång i någon annan dator.

På den ursprungliga hårddisken var det bara drivrutiner till PCI-ljudkortet såklart.

Jag kollade på ett chip som satt i datorn som verkade vara till ljudkortet. På den var det en såndär "SOUNDMAN" gubbe och ett serienummer som var rtl8139c 16211a1. Jag sökte på google efter rtl8139c. Det verkar vara ett RealTek ljudkort. Så jag gick till DriverGuide och sökte efter rtl8139c. Jag hittade en drivrutin. Men på kommentarerna efter stod det att det inte fungerade och att dendär bara var för det integrerade nätverkskortet på moderkortet.

På moderkortet fanns det något som hätte VIA. Så jag laddade ner realtekAC97DriversforWINXP.zip , men den gav inga resultat.

Så det jag letar efter är någon fungerande driver för rtl8139c.
Hmm, någon som kan hjälpa mig kanske?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1146523
July 7, 2007 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du satt igång (enable) ljudet i bios?
Kan du kolla exakt moderkortnamn?
Då kan du hitta drivisar på moderkortstillvekarens hemsida wink

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
1146530
July 7, 2007 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Har du satt igång (enable) ljudet i bios?
Kan du kolla exakt moderkortnamn?
Då kan du hitta drivisar på moderkortstillvekarens hemsida wink

tacktack för något svar hära. Oww, moderkortets chip hätte VT82C686B. Jag sökte på driverguide efter VT82C686B och laddade ner något som såg bra ut.
När jag sedan skulle installera så stod det AudioNotEnable bara och nånting mer.
Och nu vet jag inte hur man går in i HP:s BIOSar. Någon som vet? Jag har hört att det ska vara svårt..
Vilka knappar ska man trycka på när det inte står? Och det ska var något lösenord ochså kanske?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 431
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL