Dual CPU?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dual CPU?
chazer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 12, 2002 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

jag har ett: MSI 694D Pro-AR DUal CPU
moderkort, och en p3 1.1ghz, som ni ser.
nu sitter jag o funderar på om jag ska bygga en ny dator, eller om jag ska fortsätta uppgradera denna, då kommer jag till frågan:

hur mkt bättre skulle mitt system bli om jag skulle köpa en till processor?
det jag gör på datorn e typ, spela: cs,q3,gta3 se på film, photshop, mkt html, bränna cds typ, så jag menar, skulle det märkas ngn skillnad på dom "lätta" apps. som jag endå kör, och hur fördelas jobben på cpuerna? e det så att den fyller cpu1 tills den jobbar i 100% och sen håppar alla överflödiga jobb till den andra eller?

[os: Win2k Pro]

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
175383
June 12, 2002 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

du kommer inte märka nån större skillnad. att köra dual är mer än skön känsla, många av de som en gång har kört dual kan aldrig gå tillbaka till singel igen...

du kommer inte få nåt direkt mer i framerate, men å andra sidan kommer ingenting att vara segt, svårt att förklara, men om du dunkar igång 37 IE fönster och renderar en bild samtidigt är det fortfarande möjligt att öppna word utan att muspekaren hackar över skärmen!

dual kan man se(utan att gå ner på djupet) som att alla operativsystemspecifika saker körs på CPU1 och program och annat skyfflas över på CPU2, snarare än att allt körs på cpu1 och när den bli överbelastad så tar cpu2 och hjälper till. Dock så kan man inte generalisera riktigt så mycker som jag skriver, utan det är mycket beroende på hur SMP är gjord i moderkortskretsarna och hur Operativsystemet hanterar 2 cpu OCH FRAMFÖR ALLT hur väl programmet är skrivet...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
175477
June 12, 2002 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med, när man väl har börjat köra med dubbla cpu så vill man aldrig mer gå tillbaka. Känns som att man får mer bottendrag i operativ systemet och snabbara respons...helt underbart smile

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
175481
June 12, 2002 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo måste faktiskt hålla med dom där uppe! etfer att ha haft dual Pentium II ett tag så var valt självklart att det skulle bli dual igen 😀

Måste säga att jag e iaf inte missnörjd med mina dubbla processorer men de har ju även sina begränsningar, du kan tillexempel inte köra vilket OS som hälst, måste ha ett NT os (WINNT, WIN2K, WINXP PRO, LINUX) och man bör ha rätt kraftig strömförsörjning, jag rekomenderar 400w eller mer.
De går faktsikt mycket bra att spela med oxå fast du kommer inte uppleva känslan av det dubbla, utan kankse mer "0.5" processor mer...
Men visst P3 e juh inte allt för dyrt så du tjänar ju på att köpa en till om du ska ha din dator ett längre tag till (½ eller mer.)

chazer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
175498
June 12, 2002 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tackar så mkt. ska springa iväg till affären imårrn 😛

ingen som vill sälja en p3 1000 mhz? 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL