Det är lite klurigt faktiskt, de flesta spel har ingen nytta av de två extra kärnorna. Men samtidigt så blir fokus på flertrådsoptimering allt större. Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur du tänkt använda datorn och hur länge? Spelar du många olika spel eller bara ett fåtal? I så fall vilka?
En quad-core är ju alltid bättre, men i de flesta spel kommer du inte märka någon som helst skillnad så den stora frågan är ju om det är värt de extra slantarna. Ge gärna lite input på vilka processorer du funderat över.
Tekniknörd som gillar att träna.
October 19, 2010
jag har funderat mellan dom här 2. jag ska kanske som max spela 10 spel
Det intressanta här är att den tvåkärniga processorn faktiskt är dyrare, visst den har något högre klockfrekvens men den största anledningen är att den kommer med integrerad grafikkrets och tillverkas i 32nm. Jag förmodar att du kommer köra med externt grafikkort?
Vad för sorters spel är det du tänkt lira?
Tekniknörd som gillar att träna.
March 10, 2003
I dagens läge brukar jag rekommera Quad, även om inte alla spelen stödjer det. Många spel däremot som kommer från konsoll sidan mår bra av det, mest pga dålig optimering (GTA4 är ett sådant exempel). Jag skulle idag utan tvekan ta en i5 760 cpu om jag skulle bygga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)