July 4, 2006
Ska köpa mig en ny dator, ska köpa mig en riktigt kraftig gubbe, så jag ska ha 2 st grafikkort hade jag tänkt mig, men vad bör jag tänka på?
1 Hur vet jag vilket moderkort jag bör skaffa?
2 Hur vet jag att grafikkorten kommer att sammarbeta med varandra?
3 Finns det någonform av "betäkningar" jag ska kolla efter?
4 Ska jag ge mig in på detta? har byggt datorer innan, men alldrig med dubbla graffekort.
Tack för svar!!!!!!!111oneoneone
July 3, 2006
Det är inte direkt svårt. Om jag varit du skulle jag satsat på Socket Am2,
Köp sedan 2 grafik kort , ett slave och ett master.
Jag tycker du ska köra SLI men du gör som du vill om du vill köra sli eller crossfire .
Det är alltid en början .
Men tänk på att om du köper ett Am2 moderkort måste du även ha DDR2 Minnen.
March 23, 2003
Jag har typ ingen koll alls på Crossfire, ATIs tjofräs för 2 grafikkort.
Men om du ska köra SLI (nvidia) så är det bara att köpa två likadana grafikkort, exakt lika är bäst.
Om du vill leta efter något så kan du titta efter "SLI-ready".
Moderkortet måste stödja SLI, det står oftast i specen.
Sen måste du tänka på att ha ett värstingnätagg, inget noname shit, utan riktigt kvalitet, typ Tagan, Hiper, finns hundratals trådar om det.
Om jag tycker att du ska ge dig in på detta, hmm, när du skriver på detta sätt:
Munteanu wrote: Tack för svar!!!!!!!111oneoneone
så tvekar jag, men vafan, det är dina pengar!
July 4, 2006
Templar- wrote: Jag har typ ingen koll alls på Crossfire, ATIs tjofräs för 2 grafikkort.
Men om du ska köra SLI (nvidia) så är det bara att köpa två likadana grafikkort, exakt lika är bäst.
Om du vill leta efter något så kan du titta efter "SLI-ready".Moderkortet måste stödja SLI, det står oftast i specen.
Sen måste du tänka på att ha ett värstingnätagg, inget noname shit, utan riktigt kvalitet, typ Tagan, Hiper, finns hundratals trådar om det.
Om jag tycker att du ska ge dig in på detta, hmm, när du skriver på detta sätt:
[quote=Munteanu]Tack för svar!!!!!!!111oneoneone
så tvekar jag, men vafan, det är dina pengar!
hehe trött och uttråkad 😛 men jag kör på nvidias SLI "tjofräs", och ett moderkort som stöder SLI helt enkelt, pengar har jag, har jobbat hela sommaren 🙂
January 9, 2004
1. Moderkortet beror helt på vad det är för andra grjer du ska köpa. Eftersoim du vill köra med två grafikkort så är det ju PCI-E du ska ha. Du måste redan här bestämma om du ska köra Crossfire eller SLI. ATI eller Nvidia. Du måste också bestämma vilken CPU du ska köra och vilklen socket/sockel den CPUn använder.
2. Moderkorten och grafikkorten måste stödja tekniken. När allt är rätt och installerat så kommer du att kunan ställa in det io drivrutinerna.
3. Ska du köra SLI, så bör du kolla efter moderkort som har SLI stöd. Samma ska med grafikkort. Lika dant om du ska köra crossfire. Crossfire stöd på grafikkort och moderkort. När du ska köpa grafikkort så akta dig för kort som heter SE eller GS. De brukar vara lite långsammare. Kort med en massa X i brukar vara bra 😛 (GTX, XT, XT PE, XTX)
4. Inte svårare än att bygga vilken dator som hälst. Se bara till att alla komponenter du väljer, stödjer den teknik du tänker använda.
July 4, 2006
Jag tänkte att slutssatesen skulle bli såhär, fungerar dem tillsammans, ska jag byta ut något?
CPU: Jag vet inte vilken jag ska välja, vilken är bäst att ta? är inte så hajj på CPU.
Intel Pentium 651 3.4GHz http://www.inet.se/Datortillbe.....Hz/5309801
eller
Intel Pentium D 950 3.4GHz Dual-Core http://www.inet.se/Datortillbe.....re/5309798
Moderkort: Gigabyte GA-8N-SLI PRO nForce4 http://www.inet.se/index_main......pl=1900416
Grafik: 1 xSparkle Geforce 7900GTX 512MB (köper mig ett till likadant i slutet av sommaren då jag har pengar)http://www.inet.se/produkter_i.....?p=5407656
Systemminne: 2 x 1024MB DDR2 PC4200 240-pin, 533MHz http://www.inet.se/Datortillbe.....Hz/5304162
HDD: 400GB Hitachi Deskstar 7K400 7200rpm http://www.inet.se/Datortillbe.....pm/4302596
July 4, 2006
Templar- wrote: Tips: Ta en mindre disk, typ raptor att använda som systemdisk.
Sen är jag ingen intelförespråkare, så skulle hellre valt AMD, socket AM2.
varför? kan jag inte ha en 400gigare? jag behöver minst en 300 gigare, och raptor :S e inte dem j**ligt dyra?
Jag tycker inte om AMD, gillar mer Intel.
March 23, 2003
Asså, grejen e att ju större disk, desto långsammare system.
Helst ska windows ligga ensam på en fysisk hårddisk, en snabb sådan.
Raptorn snurrar i 10000 rpm, jämfört med 7200 i vanliga diskar.
Vilken disk du än väljer kommer den vara en flaskhals i ditt system, frågan är bara hur smal du vill göra halsen.
October 30, 2005
Sen så kan det vara jobbigt om man har en stor disk som systemdisk om du blir tvungen att formatera på grund av att windows krashar. Jag blev tvungen att göra det igår och blev av med alla saker jag hade trots att dom låg på en annan partition för när jag hade fått in windows igen så kunde den inte öppna den andra partitonen.
Så det är bättre att ha en liten snabb systemdisk och sen en extra lagringsdisk.
November 5, 2005
Munteanu wrote: ok, jag har en gammal 60GB IDE hdd, kan jag inte köra windows från den ?
Du kan testa men jag tror du får ut mer prestanda ur din din dator med en ny "modernare" disk. Samma sak gör att det inte finns en "regel" som säger att en mindre disk "alltid" är snabbare än en större.
eller ska jag köpa en 80GB Seagate Barracuda 7200.9 SATA II men den kostar lixom 500kr :S
Du ska inte vara dumsnål på HD:n när du ändå håller på att bygga en ny dator. Kolla på lite tester också så att du känner att du köper något prisvärt (ljud, värme och prestanda).
Jag siktar på tre diskar i mina datorer om det går. En för Windows och två för data. Tex: Windowsdisken pysslar med sitt, en datadisk har en iso monterad och på den andra datadisken installerar jag från iso:n. Skillnaden mot att ha allt på en disk är märkbar.
September 1, 2002
Slutet av Juli / början av Augusti kommer denna.
Det är en Dual Core-processor från INTEL som passar till Socket 775. Dock måste du ha ett I975 moderkort (bara vissa rev) eller ett 965-moderkort (kommer snart).
Denna Core 2 Duo presterar äckligt bra. Piskar en Athlon64 X2 rätt friskt.
Kolla lite reviews (google) så kommer du själv att se.
Slösa inga pengar på nuvarande Pentium D (Dual Core) eller en 6xx-serie från Intel. Dom är inte nå bra.
July 4, 2006
Dinos wrote: Slutet av Juli / början av Augusti kommer denna.
Det är en Dual Core-processor från INTEL som passar till Socket 775. Dock måste du ha ett I975 moderkort (bara vissa rev) eller ett 965-moderkort (kommer snart).Denna Core 2 Duo presterar äckligt bra. Piskar en Athlon64 X2 rätt friskt.
Kolla lite reviews (google) så kommer du själv att se.
Slösa inga pengar på nuvarande Pentium D (Dual Core) eller en 6xx-serie från Intel. Dom är inte nå bra.
Joo, kag googlade lite och såg detta 🙂 jag ska vänta med att köpa en ny dator... tills augusti/september, då har jag 4 månadslöner att lägga ut på en ny älskling 🙂
1 Guest(s)