Dubbla processorer|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbla processorer
Phuno
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 2, 2002 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här frågan är riktad till främst Yeman Cool eftersom jag vet att han har dubbla processorer.

jag har en kompis vars "lillebror" som är Väldigt skeptisk till att det överhuvudtaget går att använda båda processorerna i vissa tillfällen t.ex vid en del spel... dock tror självklart inte jag det men han är en jävla mytoman så han sa att jag skulle skriva ett inlägg för att bevisa det...

/Phuno

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
197980
September 2, 2002 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

det används väl bara en processor i spel då.. om man tänker på det viset så.. mm om jag inte minns fel var det så, så det blir inte en dubbelt så snabb dator för man har dual cpus

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
197981
September 2, 2002 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart att det går, man kan även välja vilken process som ska använda vilken processor osv om man vill.

Ercosesone
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
197999
September 2, 2002 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

men kan båda processorerna användas samtidigt till samma process??? har också läst att båda processorerna inte används vid spel....

Ercosesone
Medlem
198011
September 2, 2002 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hur funkar det med två processorer då???? om man t.ex. har två st 2.0 kan man räkna det som en 4.0:a då???

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
198045
September 2, 2002 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag förstår det så kan flera processorer användas till samma process.

Och nej, 2 st 2GHz processorer kan man inte räkna som 4GHz. Datorn blir inte mycket snabbare för att man har flera processorer, men mycket kraftigare 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
198051
September 2, 2002 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, det blir inte ddubbla hastigheten. Det blir 50% eller 1.5 gång snabbare. Har du 2 st 2 GHz så blir den totala hastigheten 3 GHz. Sedan måste ju programmen/spelen stödja 2 processorer också för att kunna utnyttja kraften i båda. Quake 3 Arena vet jag att det har stöd för Dual CPU. Har för mig att man måste skriva något kommando i consollen för att aktivera funktionen.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
198065
September 2, 2002 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

såhär funkar det: varje 32bit applikation eller process kör som minst 2 trådar (en serie beräkningar) genom processorn, eftersom din cpu bara kan köra en tråd i taget så växlar ditt OS mellan vilka trådar som körs genom processorn blixtsnabbt (kalla time slicing) det ger intrycket av att du kör flera program/processer samtidigt, så självklart är det en fördel då om man har 2 stycken processorer som OS får fördela trådarna mellan, men det ger ingen igentlig prestanda ökning i sig, utan systemet känns bara stabilare och kraftfullare, alla 32bit applikationer kan dra nytta av 2 st processorer, men för att vinna en massa prestanda så krävs det ett applikationen som man kör är kodad så att den kan dra nytta av dubbla processorer och det ska tydligen vara väldigt svårt. Testade att köra ett program för att koda divx på en maskin på jobbet som hade två st Xeon 933Mhz processorer, tydligen så var det programmet vädligt välanpassat för 2 processorer, för när jag valde att bara köra den på en cpu så gick FPS ner till hälften.
Ska ni spela spel så är dubbla processorer helt bortkastat, men har ni råd med det så slå till, det e helt underbart 🙂
Vet inte om det här var så mycket till hjälp, det kan ha smugit in sig en del fel...så rätta mig gärna

d.lundgren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
198126
September 2, 2002 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

enkelt sätt så kommer det att gå snabbare att ladda spel, program ovs.

Ercosesone
Medlem
198179
September 3, 2002 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

om jag har förstått det rätt så blir datorn snabbare/kraftigare i hel het... men vid vissa tillfälen som vid vissa spel/program så används inte båda processorerna....

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
198180
September 3, 2002 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe! Oj att jag inte sätt detta tidigare...
Det är lite olika med det är faktiskt. Nästan alla program har någon form att stöd för dual CPU. Vissa bättre andra sämre. Något jag däremot oxå träffat på att är spel/program saknar totalt stöd för dual CPU vilket gör att programet inte går att starta. Dom jag märkt det på är PowerDVD 4.0, 3dmark 2001 (gick visserligen att starta men den använde bara en CPU), Starwars Jedi Knight II (löstes visserligen med en uppdatering)
Nää jag är klart nöjd med mitt val. Och det går utmäkt att spela med.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
198181
September 3, 2002 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ercosesone wrote: om jag har förstått det rätt så blir datorn snabbare/kraftigare i hel het... men vid vissa tillfälen som vid vissa spel/program så används inte båda processorerna....

båda processorerna utnyttjas alltid sålänge ditt spel kör 2 eller mer trådar, men du kommer inte att få någon prestanda ökning om inte spelet är optimerat för dubbla processorer, fick igång Q3 en gång i smp läge och då ökade mina FPS med 10...inte så mycket 🙂

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
198182
September 3, 2002 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Nää! Men jag spelar inte så våldsamt mkt häller så jag är inte rätt person att bedömma detta! Något som absolut gillar är att windows XP startar på mindre än 20sek.. får att jag tryckt på knappen. den blåa mätaren som snörrar i början burkar bara gå från ena sidan till den andra sen är det klart 😀
Något som är lite störande är att den låter som en flypansmotor med all kylning den kräver...

Suppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
198201
September 3, 2002 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett dual system har försökt lira counter strike men varje gång jag kommer in på spelet så låser sig skiten.
Kan man göra nått åt det eller för cs måste man ju lira :bgrin:

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
198233
September 3, 2002 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Suppe wrote: Jag har ett dual system har försökt lira counter strike men varje gång jag kommer in på spelet så låser sig skiten.
Kan man göra nått åt det eller för cs måste man ju lira :bgrin:

För mig fungerar cs aldeles utmärkt med dubbla processorer 😀
Kör du senaste uppdateringen?

Suppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
198237
September 3, 2002 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ha varit att jag hade för lite minne 256 nu har jag 768 då funkar det.
😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL