October 12, 2002
Tjena.
Jag ska köpa en tv, en Samsung LE-32R51 32tum 16:9 1366x768 HD Ready för att vara exakt. Den har både PC-in (D-sub) och HDMI och s-vhs (scart). Jag sitter och funderar på vad man ska använda för kabel när man ansluter den till datorn och DVD. Mitt grafikkort har D-sub, S-vhs och DVI-I.
Som jag har hört är det skillnad på DVI-i och DVI-a, då -i är digitalt och -a är analogt.
Eftersom tv har d-sub, som jag har för mig är en analog kontakt, så borde det inte spela så stor roll om man har s-vhs (anväder sig nu) eller d-sub.
så ska jag köpa en sladd som går från
1. D-sub -> D-sub
2. S-vhs -> S-vhs
3. DVI-i -> D-sub
4. DVI-i -> HDMI
Jag tycker att nummer 4 låter bäst, men då kan jag ju inte anväda den till DVDn.
Hur stor skilland är det mellan alla dessa kontakter/sladdar?? analogt och digitalt??
stort tack på förväg.
April 14, 2001
maedhros wrote: En del tv-apparater får man ganska bra bild på d-suben med så om du vill ha en dvd också så kan ju det vara ett alternativ.
Helt rätt! Det finns inget som säger att DVI är bättre än D-sub, man måste helt enkelt prova. Jag har sett skräckexempel på DVI både på TV apparater och DVD spelare där t,o,m s-video har nästan samma kvalitet som DVI'n. Har man möjlighet så ska man gå till nån radiohandlare och be att få se skillnaderna, är ju ändå en dyr investering man gör och då vill man ju inte bli besviken.
1 Guest(s)