DVI vs. VGA|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DVI vs. VGA
bAron
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska man lita på är DVI värd den 500 man får lägga till eller är det igentligen någon skillnad?

eller om man ska tala klar språk, om priset inte spelar någon roll, vilken av följande skärmar hade ni valt, jag är medveten om att bildkontrasten och ljusstyrkan är lite sämre på skärmen med DVI-ingrång.

http://www.hattelco.se/ps.asp?.....38;mlevel=
http://www.hattelco.se/ps.asp?.....vel=020200

Gurra101
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
938820
August 18, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första DVI gör stor skillnad jag hade itne köpt utan DVI! Blir mycket klarare bild bättre färger!

Sen vad ska du ha skärmen till? Den ena var ju 25ms och den andra 8ms skärm!

Och vad får den kosta?

Ta denna om du har råd!

http://www.hattelco.se/ps.asp?.....vel=020200

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
939013
August 19, 2005 - 5:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Samsung 710T, med både analog och DVI. Jag kopplade in båda samtidigt i mitt grafikkort, och switchade mellan dem med en knapp för att se skillnaden. Jag såg faktiskt inte någon skillnad alls. DVI ska tydligen ge bättre skärpa, men jag märkte ingenting...

Fördelen som jag ser det är om man köper en DVI-skärm, då den oftast (alltid? ) har analog med, då kan man använda två datorer på samma skärm, och det är smidigt.

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
939052
August 19, 2005 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld
Fördelen som jag ser det är om man köper en DVI-skärm, då den oftast (alltid? ) har analog med, då kan man använda två datorer på samma skärm, och det är smidigt.

har switchar till det när det skulle behövas, jobbar på ett datorföretag så får tag på det mesta wink

För det första DVI gör stor skillnad jag hade itne köpt utan DVI! Blir mycket klarare bild bättre färger!

gurra101
Sen vad ska du ha skärmen till? Den ena var ju 25ms och den andra 8ms skärm!

Såg att svarstiden sög på den nu, efter som att den ska spelas på och kanske titta obrända filmer på så hade nog den ghostat en hel del.
Samsung TFT 19" 910MP Silver 8ms TCO99 ska jag köpa, den är analog, men kan inte förstå hur bilderna blir klarare när man kör det digitalt, det borde väl bero mer eller mindre uteslutande på bildkontrastförhållandet, detta var den enda till hyfsat pris jag kunde hitta med högt förhållande (700:1) men ändå låg uppdaterings frekvens, 8ms vs 4ms lär inte göra någon för ögat synlig skillnad. om man vill gå upp till 1000:1 i bildkontrast så tappar man direkt uppdateringsfrekvens.

PS. Valde den delvis för att kunna använda den som TV vid sängen då det är ingbyggd TV-tuner i skärmen, min vanliga 24"s TV sjunger på sista versen

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
939054
August 19, 2005 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Digital -> Analog -> Digital med VGA
Digital -> Digital med DVI = (teoretiskt) bättre bild

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
939290
August 19, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hört att på lite mindre TFT-skärmar ser man inte så stor skillnad mellan VGA och DVI.
Själv har jag en 20.1" TFT och märker en stor skillnad i skärpa mellan anslutningarna.
Skärpan är betydligt bättre när jag kör med DVI.

Så ja, det är värt att betala lite mer för DVI. Men DVI brukar oftast vara standard idag på grafikkort.
De finns både DVI och VGA på dem. De flesta TFT brukar även dem ha en DVI-anslutning.
Jag har då inte sett någon TFT utan DVI.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
939440
August 20, 2005 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en rutten 15" tror jag plattskärm med 40ms och VGA. Tycker inte att bilden är dålig när jag tex lirar wow ,så det där med responstiden är nog väldigt personligt

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
939502
August 20, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: Jag har en rutten 15" tror jag plattskärm med 40ms och VGA. Tycker inte att bilden är dålig när jag tex lirar wow ,så det där med responstiden är nog väldigt personligt

Testat att lira något FPS spel på den? Kanske märker skillnaden då.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
939507
August 20, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: Jag har en rutten 15" tror jag plattskärm med 40ms och VGA. Tycker inte att bilden är dålig när jag tex lirar wow ,så det där med responstiden är nog väldigt personligt

Ja, ser du inte skillnad om du kör UT2k4 eller Q3, så är din skärm verkligen inte dålig, må jag säga 😛 😕 wink

Gurra101
Kommer du hit ofta?
Medlem
939592
August 20, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Har hört att på lite mindre TFT-skärmar ser man inte så stor skillnad mellan VGA och DVI.
Själv har jag en 20.1" TFT och märker en stor skillnad i skärpa mellan anslutningarna.
Skärpan är betydligt bättre när jag kör med DVI.

Så ja, det är värt att betala lite mer för DVI. Men DVI brukar oftast vara standard idag på grafikkort.
De finns både DVI och VGA på dem. De flesta TFT brukar även dem ha en DVI-anslutning.
Jag har då inte sett någon TFT utan DVI.

Ja håller med men han vill inte lyssna tydligen men det e ju hans förlust om han inte vill ha det mesta ut av ett så (ändå) dyrt och viktig del av sin utrustning!

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
940259
August 22, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Just spelar det ingen roll vilket som är bässt, jag fick fan inte min skärm!!! öppnade kartongen och gittade en femliters kökspåse fylld med sand!!!

Jävligt roligt om inte posten står för det, blir ju inte billigt i slutändan iaf...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
940283
August 22, 2005 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

bAron wrote: Just spelar det ingen roll vilket som är bässt, jag fick fan inte min skärm!!! öppnade kartongen och gittade en femliters kökspåse fylld med sand!!!

Jävligt roligt om inte posten står för det, blir ju inte billigt i slutändan iaf...

Vad är det du säger? Blev du blåst? :-k Jag undrar...

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
940323
August 22, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

mjo det har jag blivit frågan är bara av vem... JAg har beställt den av en av våra leverantörer, en av nordens störta leverantörer. Så dom lär knappast ha gjort det, snarare en anställd där, eller posten. Kanske tillochmed våran leverantörs öeverantör.
Allt var jävligt snyggt gjort, förpackningen såg inte bruten ut. Men när jag öppnade den å hittade plastpåsen så skådade jag den noga medans jag snackade med leverantören i tele, då såg jag att den varut uppskuren jävligt försiktigt sen ihoptejpad igen med en lika dan tejp fast smalare, båda tejperna var transparenta...

vet inte riktigt var detta ska sluta asså. Dom kan juh inte veta om det är mitt företag som försöker blåsa dom, dom kan ju tro att vi bara snackar skit för att få en till eller stålarna tillbaka

Gurra101
Kommer du hit ofta?
Medlem
940369
August 22, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

A fan nu lider jag med dig! Vilket skit! Hoppas det ordnar sig!!!!!!

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
940551
August 22, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack så mycket, det hoppas jag också om man säger så =)

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
940660
August 23, 2005 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag helt jävla sjukt förbannad, gissa vad som låg i den andra lådan... en påse med sand, vad annars, två ganska dyra påsar med sand har jag hemma nu, är det någon som vill köpa en 3 liters påse med sand för 3000 så säg till mig, jag har ju ändå betalat 5000 styck för dom så det är bra rabatt...

Men nu värker det iaf som jag får tillbaka pengarna, Alla skärmar av just den sorten var utbytta mot sandpåsar i just den leveransen. Det hade skett någonstans i Holland tydligen, Leverantören sa att dom kanske får in nya imån, annars den 26, så jag lär så senast den 27 lär jag ha min skärm iaf, och inte behöva betala för tre dessutom, ganska lättad just nu men äckligt förbannad...

Gurra101
Kommer du hit ofta?
Medlem
940684
August 23, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter ju bra 🙂

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
940989
August 23, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=ZIre]Jag har en rutten 15" tror jag plattskärm med 40ms och VGA. Tycker inte att bilden är dålig när jag tex lirar wow ,så det där med responstiden är nog väldigt personligt

Ja, ser du inte skillnad om du kör UT2k4 eller Q3, så är din skärm verkligen inte dålig, må jag säga 😛 😕 wink

möjligt att jag ser skillnad, antar att jag har vant mig vid denna så jag inte märker nått i vanliga fall, eller så har jag dålig syn helt enkelt 8P
EDIT: är för övrigt en kvalitéts skärm från HP!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
941518
August 25, 2005 - 6:11 am
sp_Permalink sp_Print

Lite surt att hitta en påse sand istället för sin nya skärm då! Du borde kräva någon typ av ersättning, skulle jag ha gjort i alla fall. Hoppas det löser sig i alla fall då!

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
941676
August 25, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

fick min "nya skärm" igår, men det var en plastpåse i den också, faktum är att det var en lättnad. Då skände man sig ganska säker på att det var något organiserat som hänt och inte nån engångsgrej, dvs större chans att bli trodd, att det hänt fler och att de åker fast.

Jo nu vet min leverantör vad som hänt, var det hänt när det hänt osv. Det kommer lösa sig, det är bekräftat att det var några gubbar på ett fraktbolag i holland som gjort allt. Vet inte om de fått tag på de som gjorde det men de vet iaf från vilket företag som pengarna ska krävas. Hade dom inte fått tag på dom så hade det nog kunna bli problem dock. De hade ju aldirg kunnat veta om det varit jag som försökt blåsa dom eller inte.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 231
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL