September 3, 2001
Ett bra grafikkort kan göra mycket. Jag kan se divX filmer utan problem på min PII 233. Från början kunde jag bara se filmer med låg bitrate. Filmer med hög bitrate hackade. Då hade jag ett gammalt Matroxkort utan 3D-stöd. När jag skaffade DVDdrive köpte jag samtidigt ett grafikkort från ATI (XPERT PRO 2000) som har fullständigt DVD-stöd (till skillnad från GeForce-kretsarna hör du, oxygenial). Jag antar att windows kan dra nytta av detta även för divx-uppspelning, för efter detta har jag inte haft några som helst problem att spela upp divX filmer. Har samma erfarenhet som Kingen och BigBigBoa.
När det gäller DVD uppspelningen är jag dock inte riktigt nöjd. Jag skulle ljuga om jag sa att den var perfekt. Uppspelningen är INTE hackig utan mjuk. Däremot så blir bilden lite suddig vid stora kameraåkningar vilket kan vara tröttsamt för ögonen. Behöver lite snabbare processor... Måste nog ändå däga att det funkar hyffsat.
Ursäkta om jag kom lite ifrån ämnet, men detta, menar jag, visar hur viktigt det är med andra bra komponenter än cpu:n.
2 Guest(s)