May 13, 2004
Historia: En hdd tagen från en dator med Vista, instoppad igen i samma dator efter att datorn har varit isärplockad.
Problem
Under Control panel/Administrative Tools/Computer Managment/disk managment.
Så syns disken som DIsk 1 Dynamic Invalid, Alternativ jag har när jag höger clickar är Convert to basic disk, Reactivate disk och Egenskaper.
Försök som har gjorts Prövat hddn i annan dator, använt annan sata sladd, bytt ansluting på moderkort.
Nu undrar jag om det finns något mer att göra ?
Finns det något program som gör att jag kan kopiera filer från hddn ?
Något program som gör att jag kan aktivera disken utan att formatera ?
Använder mig av Vista64
Skulle vara otroligt bra om jag kunde komma åt datan som ligger på hddn. Tack på förhand
June 11, 2001
Har disken varit sammankopplad med andra diskar? En dynamisk disk är en disk som kan utökas i storlek med flera fysiska diskar. En form av JBOD, fast hanterat av windows.
Det besta är om du kan råkopiera disken med ett specialprogram till en annan disk och där plocka ut informationen. Då gör det inget heller om du klantar dig.
Om Partition Magic eller Ghost kan se dina partitioner kan du försöka att bara kopiera ut dom till andra diskar.
Tänk på att så länge du bara läser disken och inte ändrar så kan det med 99% säkerhet inte gå fel. Försök alltså inte läsa enskila filer utan låt specialprogram bara läsa råa partitioner och om möjligt kopiera till andra diskar.
March 14, 2001
Hade samma "problem" igår. Har av någon anledning haft en disk som dynamisk så när jag flyttade den till ett annat moderkort visades samma fel. Det löstes genom att bara klicka på reactivate disk så döck den upp precis som vanligt. Det bör ju vara samma för dig antar jag.
June 11, 2001
Snorch wrote: Hade samma "problem" igår. Har av någon anledning haft en disk som dynamisk så när jag flyttade den till ett annat moderkort visades samma fel. Det löstes genom att bara klicka på reactivate disk så döck den upp precis som vanligt. Det bör ju vara samma för dig antar jag.
Låter som om det borde funka, har själv aldrig använt dynamiska diskar av sådana anledningar som dom fel som inträffar, sedan är ju frågan; Vågar man prova? - Det kan bli fel.
March 14, 2001
Sebbe wrote: Låter som om det borde funka, har själv aldrig använt dynamiska diskar av sådana anledningar som dom fel som inträffar, sedan är ju frågan; Vågar man prova? - Det kan bli fel.
Nej använder det inte jag heller men av någon anledning var den disk det, minns inte varför. Den gjorde inte speciellt med disken, så som konverterade den eller ens läste lite från den, direkt när jag klickade på "Reactivate disk" så ploppa den upp precis som vanligt. Så jag tror man kan göra det utan problem, men man vet aldrig.
Hur som helst så tog jag bort partitionen efter jag flyttat all data för att kunna göra den till "standard" isället.
May 13, 2004
Tack allesammans för er vilja att hjälpa till.
När jag väljer Reactivate Disk så får jag följande felmeddelande.
"This operation is not allowed on the invalid disk pack"
Någon som förstår vad som kan menas med det ?
tror jag fick ett annat felmeddelande förut, ska kolla lite i bios om det verkar något skumt där.
Annars får jag försöka med det Sebbe föreslog.
2 Guest(s)