June 11, 2001
AHCI är helt klart bättre än IDE-läget. Eftersom du endast ska köra en extern disk, som dessutom inte är en disk du själv monterat i en låda så är raid ganska ointressant.
För att kunna rycka ur disken krävs egentligen bara att filsystemet är korrekt när du drar ur kabeln, vilket brukar vara 10 min efter senaste åtgärd.
Se till att disken inte används med ReadyBoost eller liknande och att den inte indexeras.
Jag har inte fått problem med SATA-diskar som jag har demonterat, dock har dessa monterats via SATA-rack som har stängt av disken före. Är disken fortfarande snurrande när du rycker kabeln kan skador på diskens yta inträffa. Beroende på hur din låda är så kan det kräva att du stänger av datorn först. Ett exempel är om det inte finns någon powerknapp på den utan att den startar när datorn startar, då kan detta ge problem.
Det kan vara så att det går att välja att demontera disken i windows eller att ta bort den med diskhanteraren (Ta bort den tilldelade bokstaven). Då kommer nämligen filsystemet att stängas omedelbart på disken och du kan ta ur den eftersom den kommer att parkeras. Dock är det frågan om boxen kommer att stänga omedelbart eftersom usb-anslutningen blir strömlös, detta kan innebärara att huvudet inte hinner parkera.
1 Guest(s)