August 22, 2005
1. Fungerar det rakt av att koppla in en 20-pins EATXPWR-hankontakt från ett äldre PSU till ett modernt moderkort med en 24-pins EATXPWR-hona? Eller måste jag skaffa en PSU-adapter "20 till 24-pin"?
2. Vidare, behöver en c2q-processor verkligen 8-pins EATX 12V för att fungera optmalt? Till en c2d-cpu räcker det väl med 4-pins EATX 12v?
Specs.:
Moderkort: Asus Maximus Formula X38
CPU: E8400/Q6600
RAM: 2GB Crucial
Hd: 2x320 GB Seagate SATA2
GPU: Powercolor HD 4670
Skärm: 15" Hitachi
Nätagg.: POWER LC 6350 Pentium IV, max 350 W
3. Har även två andra äldre PSU liggandes. Ett Tricod modell X400 ATX 2.03 400 W samt ett Chieftec ATX-1136H, 360 W. Är något av dessa att föredra framför det som nämns i ovanstående specs.? Varför, varför inte?
Posten även inlagd på Sweclockers respektive TS för att få fler svar att grunda min bedömning på.
April 24, 2007
SuperNova wrote: Jag rekommenderar att du skaffar ett nytt bättre agg. Chieftecagget är väll de vassaste men med sina 360W är lite klent så satsa på ett nytt. Som jag sagt tidigare så driver agget hela systemet och inget att snåla på, pajar agget kan andra komponenter paja.
plus 1. jag håller med här, nytt agg är det som gäller. Corsairs 450 W är väl bra nog för dig 😎
August 22, 2005
Nvidiaamd, SuperNova,
jag greppar tydligt att ni bägge rekommenderar ett nytt PSU. Men, exakt varför, egentligen?
Mina specs är ju långt ifrån strömslukande komponenter. Ex vis så är ju både c2d E8400 och HD 4670 relativt strömsnåla. Och två hårddiskar drar ju inte mycket... ? Vi spelar inget ö h t eller gör annat som kan pressa GPUn. Under sådana låg-ströms-förutsättningar ska ett äldre PSU kunna fungera finfint utan någon oro för att paja mobo etc., tycker jag. Eller? Visst har jag en liten poäng i mitt resonemang?
Har någon annan svar på frågorna 1, 2 och 3 som ännu, egentligen, inte fått någon direkt respons?
August 21, 2008
1: Det fungerar att köra så för det gör jag själv på en av mina datorer men det är väl inte jättebra med dem grejerna du skall ha i datorn.
2: Ja det borde räcka med ett utav 12v men eftersom du kör med 20 pins på en moderkort med 24 pins så är det inte heller att rekommendera.
Jag har själv samma grafikkort som dig och kör med C2D e6750 och har en 350W psu och det fungerar inte så bra för man får då inte nån bild när windows skall komma fram och detta beror på Psu:n efter mina forskningar som jag gjort. Det grafikkortet skall ha minst 400W .
Så med andra ord rekommenderar jag dig att skaffa ett nytt nätagg också.
August 22, 2005
mr_persiano wrote: 1: Det fungerar att köra så för det gör jag själv på en av mina datorer men det är väl inte jättebra med dem grejerna du skall ha i datorn.
Jag har nu kollat i instr.boken till mobo:t och visst har du rätt i att det går att köra en 20-pins EATX-powerhane till en 24-pins mobo-hona. Inga problem med det.
mr_persiano wrote: 2: Ja det borde räcka med ett utav 12v men eftersom du kör med 20 pins på en moderkort med 24 pins så är det inte heller att rekommendera.
Jag fattar, det fungerar alltså, men är kanske inte en så lyckad lösning.
mr_persiano wrote: Jag har själv samma grafikkort som dig och kör med C2D e6750 och har en 350W psu och det fungerar inte så bra för man får då inte nån bild när windows skall komma fram och detta beror på Psu:n efter mina forskningar som jag gjort. Det grafikkortet skall ha minst 400W...Så med andra ord rekommenderar jag dig att skaffa ett nytt nätagg också.
Summa summarum så skulle det rent teoretiskt gå att köra med ett av aggen som nämns i punkt 3. Dock är psu:erna inte av lika god kvalite som övriga komponenter och därför är det potentiellt att be om problem med strömförsörjningen, möjligen med tråkiga konsekvenser för resten av systemet.
Är med er hjälp nu övertygad om att även agget behöver vara av kvalitet och tänker inte kompromissa där. Skaffade därför ett Corsair 550 VX igår.
Tack för er feedback 🙂
1 Guest(s)