February 6, 2005
Hade tidigare ett Chieftec HPC-360-202 i min dator. Den drog då ca 228w. Köpte nu ett nytt Thermaltake Toughpower 750w, å med det så drar datorn.. åxå 228w!
Verkligen inte vad jag väntat mig! Toughpower:n ska enligt tester ha ca 85% effektivitet, vilket jag starkt tvivlar på att den gamla Chieftec:en kommer upp i.
Så.., någon gissning på varför datorn fortfarande drar lika mycket ström?
Båda mätningarna gjordes vid samma aktivitet på datorn. Dvs, msn, ip-tel, 1fönster IE, temp mätare, brandvägg, antivirus. Och de gjordes strax efter varandra.
February 1, 2003
Alltså drar dina saker i datorn inte mer än 228W totalt och det oavsett vilket nätagg du än skulle stoppa i den, bara för det står 750W så betyder det inte att den drar det konstant utan det är vad den max kan leverera och då behöver du lite fetare prylar a al överklockad QX6700, 2x8800GTX osv.
February 1, 2003
fragone wrote: gamer: Tror mer att han menade att det nya agget borde har mindre spillenergi. Altså att mindre ström ska göras om till värme och i stället gå direkt till datorkomponenterna, vilket borde göra så att datorn överlag drar mindre ström(och nätagget blir kallare).
Ok, my bad. Men det finns ingen som helst garanti att starkare agg är lika effektiva när dom går på lågbelstning som på hög belastning nära sitt maximalt angivna värde, säg att dom ligger på 70-75% på lågbelastning och kanske 80-85% när dom belastas max av angiven effekt. Så att köpa (för) kraftigt agg kan ge motsatt effekt om man inte behöver effekten för feta prylar.
February 6, 2005
😳 Jag har tyvärr klantat mig ordentligt. När jag läste av mätaren så kollade jag inte så noga på vad det var jag läste av. 228 ska såklart vara volt(!). Ah, ledsen för att jag tagit eran tid å erat engagemang! Ska vara nogrannare i fortsättningen.
Delph1: Jag använder en vanlig strömförbrukningsmätare som man kan köpa på Rusta, Clas Ohlson mm.
Om ni är intresserade kan jag berätta att den korrekta strömförbrukningen med Chieftec ska vara 199-201watt.
Med Thermaltake är den korrekta 183-187watt, med enstaka toppar på 191watt, och enstaka sänkor på 180watt.
2 Guest(s)