Eget datorbygge. Kommentera gärna!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Eget datorbygge. Kommentera gärna!
Daffy96
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2006 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inget tekniskt geni, men kan en hel del om datorkomponenter och så. Jag har "plockat ihop" delarna till mina datorer förr, men inte byggt dem själv.
Nu (i lagom tid innan Oblivion kommer ut) ska jag köpa en ny dator igen och den här gången tänkte jag bygga själv.

Min budget ligger på runt 27.000:- men ca 5000:- av det ska gå till högtalare, skärm osv. Så jag räknar med 22-23.000:- till datorn.

Så här ser det ut för tillfället:

Sen kommer en drös andra saker som högtalare (Logitech Z-5500), floppy, DVD-brännare, mus, Arctic Silver 5, och listan fortsätter...

Det va de de! Så vad tycker ni? Är det något som ni skulle ha ändrat om ni var i mina skor, så låt mig få veta 🙂
Och tror ni att allt får plats tillsammans? Lexa chassit kommer jag inte byta, den saken är klar.

Till slut skulle jag bara vilja fråga om ni har några tips när man ska bygga en dator för första gången,
kanske till och med guider på internet som ni tror kan hjälpa mej. All hjälp jag kan få vore uppskattad!

Tack för att ni tog er tid och lyssnade!

EDIT: Fixade länkarna, men fattar inte forumets koder, hur får man länkarna i eget skrivna namn istället utan att förstöra länkarna med ett URL i slutet av adressen?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1019888
March 3, 2006 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Daffy96
Medlem
1019914
March 4, 2006 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: namnet

exempel:

Sveriges ledande hårdvaru sida.

Aha, tackar! Så ni kör utan " innan och efter adressen..

Någon som har nån kommentar eller hjälpa till med datorbygge?

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1019920
March 4, 2006 - 2:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ser väl trevligt ut, dock byt chassit, ser inge vidare ut i mina ögon =) Men typ ett p180/p160 som är lite ljuddämpning om du är rädd för diskens ljud.

Daffy96
Medlem
1019924
March 4, 2006 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Ser väl trevligt ut, dock byt chassit, ser inge vidare ut i mina ögon 🙂 Men typ ett p180/p160 som är lite ljuddämpning om du är rädd för diskens ljud.

Daffy96 wrote: Det va de de! Så vad tycker ni? Är det något som ni skulle ha ändrat om ni var i mina skor, så låt mig få veta 🙂
Och tror ni att allt får plats tillsammans? Lexa chassit kommer jag inte byta, den saken är klar.

Som sagt..

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1020310
March 5, 2006 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det verkar bra med ett undantag, PSU.

Jag skulle byta den mot ett Antec eller ett Chill på minst 500 watt.

stoffe123
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
1020359
March 5, 2006 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har två raptor på 74gb och så du vet så knackar dom ganska mycket. Det är det klart dominerande ljudet ifrån min dator. Hörs i hela vardagsrummet. Spinnandet på disken hörs jag dock inte alls.
Sen undrar jag om det moderkortetet du valt. Är det bättre än "Abit KN8-SLI" som ju är så vanligt till X2. Jag ska ju själva köpa moderkort och x2:a...

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1020396
March 5, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Som bekant ligger det oftast något i att man får det man betalar för. När det gäller Abit KN8-SLI får man däremot mer än man betalar för. Ett mycket bra och stabilt moderkort. Är man inte ute efter crossfire så tror jag att den extra kostnaden för ett ASUS A8R32-MVP Deluxe gör sig betydligt bättre om det läggs på andra komponenter.

I prestanda lär ingen som inte har specialkrav märka någon skillnad.

Sedan så såg jag att minnena som du (daffy96) hade valt kanske inte är så bra på att klocka om du vill prova det senare. Du kan ju använda dig av divider men för ett bättre minne behöver du bara gå upp ett par hundra. Tex dessa som du kan klocka upp redan från början:

http://www.netshop.se/aspx/prd.....plid=28501

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1020525
March 5, 2006 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ha kör Abit K8n-SLI och aldrig varit mer nöjd med med ett moderkort.. Rekommenderar helt klart det eller nåt av DFI korten.. Vet dock ingenting om dem då jag nästan aldrig krånglat med ett..

=)

Daffy96
Medlem
1020826
March 6, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Jag tycker att det verkar bra med ett undantag, PSU.

Jag skulle byta den mot ett Antec eller ett Chill på minst 500 watt.

Eftersom jag tänker köra Cross-Fire sen så behöver jag lätt över 600W, ska även ha en del andra grejer så småningom. Har hört både bra och dåliga saker om PurePower 680W, men dom dåliga är bara att väldigt många levereras defekta. Men om du har något förslag, skicka gärna en länk 🙂

Niklas Brandin wrote: Som bekant ligger det oftast något i att man får det man betalar för. När det gäller Abit KN8-SLI får man däremot mer än man betalar för. Ett mycket bra och stabilt moderkort. Är man inte ute efter crossfire så tror jag att den extra kostnaden för ett ASUS A8R32-MVP Deluxe gör sig betydligt bättre om det läggs på andra komponenter.

I prestanda lär ingen som inte har specialkrav märka någon skillnad.

Sedan så såg jag att minnena som du (daffy96) hade valt kanske inte är så bra på att klocka om du vill prova det senare. Du kan ju använda dig av divider men för ett bättre minne behöver du bara gå upp ett par hundra. Tex dessa som du kan klocka upp redan från början:

http://www.netshop.se/aspx/prd.....plid=28501

Moderkortet tar jag eftersom det är det ända ATI baserade kortet som klarar 32-pipig PCI-e för att få 2st x16PCI-e istället för att den ena PCI-e porten drar ner båda portarna till x8.

Jag har aldrig förstått mig på det där med minnen som är för snabba för moderkortet (Stöder max 3200) 😕 Måste man inte klocka ner det för att köra när man inte har överklockat processorn? Eller kan man lösa det med dividern? Och i sådana fall, vad ska jag använda för divider för de minnena du rekommenderade? Och eftersom jag beställer mina delar från http://www.komplett.se och http://www.shg.biz skulle det vara bra om du såg några minnen där som du skulle kunna rekommendera. Blir dyrare om jag ska köpa minnena från en annan butik, då det ger extra fraktkostnad.

EDIT: Kom på att AMD-baserade system inte ger mycket prestanda med höga klockfrekvenser på minnena, till skillnad från Intel. Därför måste de utnyttja låga timings istället. Är det inte bättre för mig att köra på tighta timings än att höja dem och klockfrekvensen?

stoffe123 wrote: Jag har två raptor på 74gb och så du vet så knackar dom ganska mycket. Det är det klart dominerande ljudet ifrån min dator. Hörs i hela vardagsrummet. Spinnandet på disken hörs jag dock inte alls.
Sen undrar jag om det moderkortetet du valt. Är det bättre än "Abit KN8-SLI" som ju är så vanligt till X2. Jag ska ju själva köpa moderkort och x2:a...

Det går väl att lösa med vibrationsskydd lr nåt? Moderkortet är det bästa jag kan få till Cross-Fire, därför jag väljer det.. Vet ingenting om Abit kortet.

Daffy96
Medlem
1021366
March 8, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Kom igen nu grabbar, ska ju snart beställa! 😀 måste få dit alla finishing touches

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 222
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL