January 19, 2002
Yo!
Jag köpte lite "påsar" med allehanda elektronikskrot från kjell&co och började experimentera - det blev en fanbus tillslut som funkar mycket bra och blev ganska snygg... Den funkar enligt +7V/off/+12V, dioderna sitter så att de varierar i ljus-styrka... inga dual-led 🙁
Anyhoo - Till frågan:
Jag läste i en tråd för ett tag sedan där någon (MightyToni tror jag) radade upp lite komponenter man kunda köpa från elfa för att göra en fanbus mha potentiometrar...
Jag har köpt delarna med vågar inte testa mig fram - Jag vet inte hur jag skall koppla dem - det är främst "transen" som jag inte vet hur jag skall koppla:
|-----|-------- ?
| O |-------- ? <----transen
|-----|-------- ?
jag har köpt dessa komponenter:
71-028-82 & 71-028-82
---
( o ) <--Potten
---
/ |
? ? ?
Någon som har tips? En sida? Ett tips?
/Tackar!
[ Detta Inlägg ändrades av: CastorFiber den 2002-06-23 12:00 ]
January 19, 2002
January 19, 2002
January 19, 2002
November 21, 2001
January 13, 2001
lite tips kanske finns här
http://www.clarre.com/fanreg.htm
January 19, 2002
On 2002-06-25 21:12, Clarre wrote:
lite tips kanske finns här
http://www.clarre.com/fanreg.htm
Precis det svaret jag letade efter!
Perfekt clarre, tack!
(Alla andra också förståss!)
January 19, 2002
January 19, 2002
June 19, 2002
Hah om jag misskötermig eller så (som att skriva saker som inte hör till topicen.. aaaah nu är jag illa ute! ) men jag är klar med min rheo nu.. 4 stycken reglerbara "kanaler" med spänningsregulatorer och indikeringslysdioder.. ska bara ta några fler bilder så kommer det upp sen..
January 19, 2002
Låter bra martin - Tar du med ordentliga beskrivningar eller art.nr eller likande för oss som vill bygga själva men inte vet så mycket om komponenter och liknande?
Jag har ett problem med en potentiometer... den stoppar fläkten men om man vrider upp för mycket stannar fläkten och det gnistrar i potten så att det luktar bränt.... Vad är detta? (nej, jag har inte testat den i datorn)
June 19, 2002
Jadå, alla grejer jag lägger upp har bra beskrivningar (enligt mig) och elfa artikelnummer..
Det är helt enkelt så att potten inte klarar av så hög effekt som fläkten drar, det är just därför man hellst ska använda spänningsregulatorer. Jag testade att ansluta 4 fläktar (varav en drar ½ ampere!) till en spänningsreg. och d funka fin fint.. håller i skrivande stund precis på att utforma artikeln, så om det inte blir några problem borde den vara uppe imorgon eller iövermorgon.
January 19, 2002
1 Guest(s)