elfrekvent ljud i nätagget|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
elfrekvent ljud i nätagget
Macxii
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 28, 2007 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hatar det här ljudet och innan jag börjar pilla med det inuti tänkte jag höra med er om någon vet varför dessa ljud uppstår och om man kan fixa det på nå sätt. blir liksom ett sånt här högfrevent el ljud, riktigt riktigt jobbigt!

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1114021
January 28, 2007 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ett ganska vanligt problem på i synnerhet nättagg, men även moderkort kan drabbas. Brukar benämnas som "coil whining" (coil=induktionsrulle/spole).
Bild: (det är de två blåa rullarna med koppartråd som avses)

http://www.modsynergy.com/Mods...../MSI-6.jpg

Gissar på att ditt nätagg inte går under någon garanti mer. Du kan pröva att lägga lite epoxy lim på trådarna för att förhindra vibrationer. Det är dessa vibrationer som skapar det högfrekventa ljudet.
Funkar det inte så får du göra som jag gjorde, köpa ett nytt nätagg.

En annan billig, enkel men inte lika rolig lösning:

http://www.earstore.se/produkt/57.htm

Macxii
Medlem
1114047
January 28, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

hm ok tack så mycket 🙂 hoppas det inte är moderkortet men jag misstänker på att det är nätaggregat , det skräpet som jag köpte.
lim lär inte funka och det är väl några år gammalt det här och inge kvalitet i det heller så ett nytt nätagg får det bli

har läst lite på forumet om kvalitets agg från tagan och andra,
undrar om någon rekommenderar ett nätagg som inte får det här äckliga coil whining på ett himla bra tag åtminstånde och som är tyst samt går på prislappen 500-600.
[edit]: ska också tillägga att jag verkligen inte har en krävande burk, allt är utdaterat med hmm 2 till 2,5 år, kommer uppgradera hela köret efter julen men tills vidare måste jag bli av med ljudet. så ett nätagg på 300-350 watt skulle räcka

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
1114057
January 28, 2007 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Här hittar du några exempel:
http://www.komplett.se/k/kl.as.....;maxPrice=

har just själv ett NorthQ 400w nätagg och den funkar väldigt bra wink så jag rekomenderar den därifrån (som kostar 549:-)
men visst så är nog många av dom bra

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114061
January 28, 2007 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1114062
January 28, 2007 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: Det är ett ganska vanligt problem på i synnerhet nättagg, men även moderkort kan drabbas.

Skulle nog vilja skjuta in att grafikkort också kan tjuta rätt duktigt, det gör åtminstone mitt X1950XT när jag piskar 3DMark under ordentlig klockning. 🙂

Macxii
Medlem
1114069
January 28, 2007 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ok tack så mycket för alla tips, ska checka vidare tänkte bara höra från jon lord eftersom du har köpt en forton och på komplett har den enligt deras specifikation ljudnivå 23 db (vissa som man har kollat på har från 12-18 db, dock de flesta ligger runt 18-20+). nu vet jag inte om det är i idle men jag antar det, det blir inge coil whining va?

på hemsidan står det så här

"Inuti är nätdelen designad för optimal kylning. Med tekniken "BSCC" (Blue Storm Cooling Control) har Fortron Source automatiserat fläktstyrningen efter temperatur och belastning. Detta innebär att nätdelen är extremt tyst!

En mycket smart lösning är att moderkortskontakten är av typen 20+4pins. Det innebär att den passar fint på alla moderkort, gamla som nya. "

låter ju väldigt bra, stämmer det eller?

Macxii
Medlem
1114090
January 28, 2007 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

tänkte på en annan grej också då jag såg bilden stege99 länkade till. Eftersom det är 2 st spolar bredvid varandra så kan detta uppstå i vilket nätaggregat som helst eller? vad är det som avgör att det händer? är det kvalitet eller avstånd emellan dem eller spänningen i dem?
samt också att min nästa dator som jag ska köpa ska vara så tyst som möjligt det innebär en reserator 2 och tänkte mig ett passivt nätagg, men om det här coil whining kommer uppstå där med så blir det ju totalt lönlöst utan fläk. Är som att ha tinitus, man blir ju knäpp

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114100
January 28, 2007 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Bilden jag länkade till var från ett moderkort och var bara till för att illustrera hur de kan se ut.
När du köper nytt nätagg så se alltid till att ta ett kvalitetsmärke. Det är massvis av spolar i alla nätagg men byggkvalitén skiljer stort.
Precis som en billig bil innehåller samma grundkomponenter som en lyxbil så är sannolikheten betydligt större att saker kommer att börja gnissla eller vibrera i den billiga bilen.
Dessutom ger kvalitetsagg en mycket stabilare spänning till dina andra datorkomponenter, vilket påverkar deras livslängd.
Snåla som sagt inte på nätdelen, och skulle det bli problem med missljud eller annat så lämnar de flesta tillverkare minst 2-3 års garanti.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 163
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL