May 2, 2006
Det är ett ganska vanligt problem på i synnerhet nättagg, men även moderkort kan drabbas. Brukar benämnas som "coil whining" (coil=induktionsrulle/spole).
Bild: (det är de två blåa rullarna med koppartråd som avses)
http://www.modsynergy.com/Mods...../MSI-6.jpg
Gissar på att ditt nätagg inte går under någon garanti mer. Du kan pröva att lägga lite epoxy lim på trådarna för att förhindra vibrationer. Det är dessa vibrationer som skapar det högfrekventa ljudet.
Funkar det inte så får du göra som jag gjorde, köpa ett nytt nätagg.
En annan billig, enkel men inte lika rolig lösning:
January 25, 2007
hm ok tack så mycket 🙂 hoppas det inte är moderkortet men jag misstänker på att det är nätaggregat , det skräpet som jag köpte.
lim lär inte funka och det är väl några år gammalt det här och inge kvalitet i det heller så ett nytt nätagg får det bli
har läst lite på forumet om kvalitets agg från tagan och andra,
undrar om någon rekommenderar ett nätagg som inte får det här äckliga coil whining på ett himla bra tag åtminstånde och som är tyst samt går på prislappen 500-600.
[edit]: ska också tillägga att jag verkligen inte har en krävande burk, allt är utdaterat med hmm 2 till 2,5 år, kommer uppgradera hela köret efter julen men tills vidare måste jag bli av med ljudet. så ett nätagg på 300-350 watt skulle räcka
December 8, 2005
Här hittar du några exempel:
http://www.komplett.se/k/kl.as.....;maxPrice=
har just själv ett NorthQ 400w nätagg och den funkar väldigt bra så jag rekomenderar den därifrån (som kostar 549:-)
men visst så är nog många av dom bra
May 2, 2006
January 25, 2007
ok tack så mycket för alla tips, ska checka vidare tänkte bara höra från jon lord eftersom du har köpt en forton och på komplett har den enligt deras specifikation ljudnivå 23 db (vissa som man har kollat på har från 12-18 db, dock de flesta ligger runt 18-20+). nu vet jag inte om det är i idle men jag antar det, det blir inge coil whining va?
på hemsidan står det så här
"Inuti är nätdelen designad för optimal kylning. Med tekniken "BSCC" (Blue Storm Cooling Control) har Fortron Source automatiserat fläktstyrningen efter temperatur och belastning. Detta innebär att nätdelen är extremt tyst!
En mycket smart lösning är att moderkortskontakten är av typen 20+4pins. Det innebär att den passar fint på alla moderkort, gamla som nya. "
låter ju väldigt bra, stämmer det eller?
January 25, 2007
tänkte på en annan grej också då jag såg bilden stege99 länkade till. Eftersom det är 2 st spolar bredvid varandra så kan detta uppstå i vilket nätaggregat som helst eller? vad är det som avgör att det händer? är det kvalitet eller avstånd emellan dem eller spänningen i dem?
samt också att min nästa dator som jag ska köpa ska vara så tyst som möjligt det innebär en reserator 2 och tänkte mig ett passivt nätagg, men om det här coil whining kommer uppstå där med så blir det ju totalt lönlöst utan fläk. Är som att ha tinitus, man blir ju knäpp
May 2, 2006
Bilden jag länkade till var från ett moderkort och var bara till för att illustrera hur de kan se ut.
När du köper nytt nätagg så se alltid till att ta ett kvalitetsmärke. Det är massvis av spolar i alla nätagg men byggkvalitén skiljer stort.
Precis som en billig bil innehåller samma grundkomponenter som en lyxbil så är sannolikheten betydligt större att saker kommer att börja gnissla eller vibrera i den billiga bilen.
Dessutom ger kvalitetsagg en mycket stabilare spänning till dina andra datorkomponenter, vilket påverkar deras livslängd.
Snåla som sagt inte på nätdelen, och skulle det bli problem med missljud eller annat så lämnar de flesta tillverkare minst 2-3 års garanti.
1 Guest(s)