En akut fråga till er med ett Abit KR7A-RAID moderkort|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En akut fråga till er med ett Abit KR7A-RAID moderkort
XZZ
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 23, 2002 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har problem att få igång mitt AMD-system med ett Abit KR7A-RAID moderkort. Systemet ville inte starta, datorn var helt död.
(Grejen var att jag testat alla komponenter separat i andra datorer vilka då fungerat utmärkt men inte tillsammans i min dator)
Men så fick jag ändå igång den efter ha testat ändra CMOS.
Man kan flytta CMOS Discharge Jumper så att CMOS kommer i två lägen:
Normal Operation (Default) eller Discharge CMOS.
Om man flyttar jumpern till Dischargeläge när man kopplat ur powersupply-strömmen till datorn och sedan satt tillbaka jumpern till normalläge och sedan försökt starta datorn har detta inte gått, vilket det ska göra enligt manualen. Jag får bara igång systemet så fort jag satt i ett nytt batteri och satt jumpern i Dischargeläge. Sedan när datorn märkt detta har den automatiskt stängt av sig, vilket den ska göra när jumpern står i Dischargeläge. Jag har sedan flyttat tillbaka jumpern till normalläge för att sedan prova att starta datorn. Men det går inte, vilket det ska enligt manualen.
Jag tar upp det nya batteriet och mäter spänningen, och får se att det nästan är tomt. Det är något som inte stämmer med mitt moderkort, eller gjör jag något fel.
Ett sådant kanppcellsbatteri skall hålla i cirka fem år utan problem. Vad är problemet med CMOS, någon som stött på liknande problem.

Njal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 356
147914
February 23, 2002 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte haft några problem med det moderkortet.
Lyser den gul/orange:a lampan som den ska göra när nätaggregatet är påslaget?

Jimboo????
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
148167
February 24, 2002 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade samma problem...det kan va ett jordfel ..ta ut moderkortet å testa det utanför burken!!! om den startar då så e det ett jordfel på mobot

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
148221
February 24, 2002 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Som min vän Jimboo här ovan nämde så kan låter det som ett jordfel...vi upptäckte det på hans mobo..har även sett det på ett KR7A-R tidigareå även på mitt Epox.
Om det är det som är fel så kan sätta en bit el tejp på fram och baksida där du ska sätta skruvarna för moderkortet..å sedan skruva genom tejipen.
Detta hjälpte iaf i dem fallen jag varit med om..!! smile smile smile

Lycka till..!

MaxCPU
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
148264
February 24, 2002 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

vet hva det kan være... fungerte ikke hos meg heller i starten. saken er at raid kortet er litt bredere enn vanlige kort.. noen hovedkort plater har "ferdige" "stands" for å bygge opp hovedkortet på undersiden... eller så har man glemt å flytte på disse fra et annet hovedkort med andre skruehull. disse metallsakene kortslutter punkter bakpå hovedkortet!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL