En bra låda behöver inte chassifläktar!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En bra låda behöver inte chassifläktar!
Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2006 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Med detta långa inlägg vill jag visa att man kan klarar sig gott utan chassifläktar även om man har en bra speldator. Det kräver dock en bra konstruerad låda och bra kylare på CPU och GPU. Detta har jag kommit fram till efter några dagars testande. Kylresultaten redovisar jag med röd text.

Min dator har följande fläktar:

CPU: Zalman 9500 (1400rpm)
GPU: Zalman 700CU (1350rpm)
Nätaggregatet 14 cm (1100rpm)
Hårddiskarna, 120 mm ((1080 rpm) Sitter mitt inne i datorlådan och suger luften från diskarna och blåser den på NB)

Eftersom jag vill ha en så tyst dator som möjligt har jag kört helt utan chassifläkt och dessutom ljuddämpat hela chassit. Eftersom alla andra kör med chassifläkt har jag nu gjort ett prov med att montera in 1 st 92 mm fläkt på 1500 rpm (28 CFM) som suger ut luften baktill.

Jag har ett tokdämpat chassi och det första jag märkte var att ljudnivån steg kraftigt även om datorn fortfarande var tyst. Ökningen blev nog extra stor eftersom jag tvingades ta bort ljuddämpningen bak i chassit. Tidigare satt alla mina fläktar (även nätaggets där fläkten sitter på undersidan) inne i chassit och blev därmed dämpade. Nu försvann en del av dämpningen samt att jag fick en extra fläkt vars ljud dessutom når mina öron helt odämpat.

Pga av att nätaggregatets fläkt är tempstyrd har en del menat att datorn borde bli tystare om jag skaffade en långsam chassifläkt (2 långsamma tystare än 1 snabb). Det visade sig inte ligga någon sanning i det eftersom fläkten i nätagget bara sjönk från 1100 rpm till 1050 rpm med chassifläkten monterad. Den skillnaden är helt ohörbar.

Jag ska nu visa att det finns betydligt effektivare och tystare sätt att kyla en dator (allt givetvis beroende på lådans konstruktion).

Det första jag gjorde var att tejpa igen alla hål på chassits baksida. Detta för att nätagget inte ska tjuva luft från baksidan som den sedan skickar runt runt. På detta vis fick jag en kontrollerad luftgenomströmning där all kall luft kommer in nertill i fronten, tvingas passera alla komponenterna för att sedan skickas ut av nätagget upptill/baktill.

Detta sänkte temperaturen i mitt chassi (sys) från 42 till 30 grader i idle. CPU:s temperatur sänktes samtidigt från 33 till 25 grader oxå vid idle.
Mina två hårddiskar (Hitachi 160gb & 120gb, 7200 rpm) var dock lite varma med 45 grader (idle) och 51 vid defragmentering.

Värmeproblemet kommer av att diskarna som original sitter monterade på tvären i en vagga (hindrar luftcirkulationen) ovanför det främre luftintaget. Den kalla luften smiter helt enkelt bara förbi under diskarna.

Jag löste det genom att bygga en egen vagga åt hårddiskarna (de ser ut som en våningssäng fast med 3 ben), med delar av bla tekniklego. Sedan monterade jag på en 120 mm fläkt (1080 rpm) på den sidan av hårddiskracket som är längst bak/in i lådan. Fläkten suger alltså ut luften från/under/mellan/över diskarna. Hela denna vagga placerade jag sedan längst fram vid luftintaget på chassibottnens ljuddämpning (som tar bort alla vibrationer till 99%). Fläkten är helt omöjlig att höra eftersom den är så långsam och sitter mitt i mitt ljuddämpade chassi. Tidigare var hårddiskarna det mest högljudda i datorn men nu är de nästan helt omöjliga att höra.

Detta sänkte temperaturen på hårddiskarna från 45 till 35 grader (idle) och 51 till 37 grader vid defragmentering.

Nu har datorn blivit sval men det var ändå dags att prova en chassifläkt. Eftersom jag snabbt märkte att ljudnivån steg kraftigt bestämde jag mig för att bara ha den kvar om fläkten verkligen gjorde stor nytta. Hur blev det då? Är den kvar? Nej den åkte bort fort för jag fick bara följande resultat:

Detta är ett medel av 1/3 idle, 1/3 3Dmark06 och 1/3 CoD2 spelande.

Fläkten sänkte endast temperaturerna i datorn enligt följande (grader Celsius):

Luften i lådan: -2
CPU: -1
Hårddiskarna: -2
Nätaggregatet: -3
Grafikkortet: -4

Eftersom jag redan utan chassifläkt ligger LÅÅÅÅNNNNGGGGT under alla gränsvärden känns det helt onödigt att sänka ytterligare 1-4 grader och byta det mot en högre ljudnivå. Min dator får alltså klara sig utan chassifläkt ett bra tag till.....och den är ändå både sval och tyst (cpu max 40 grader och gpu max 71 grader vid CoD2 och 5 volt på fläktarna).

Däremot är det en bra ide att höja grafikkortsfläkten från 5 till 12 volt när jag spelar vissa spel som BF2 och CoD2. Detta höjer inte datorns ljudnivå mer än chassifläkten och ger samma temperatur på grafikkortet som 5 volt och chassifläkten.

Din dator kanske kräver en eller flera chassifläktar. Med detta inlägg vill jag bara göra dig uppmärksam på att det kanske kan finnas andra bättre sätt att kyla din dator på. Det hela handlar om att styra luftflödena och maximera nyttan av varje fläkt.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1013953
February 11, 2006 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Många bra idéer!

Kanske lite bilder och du hade kunnat ha en bra artikel 🙂

Vad har du för chassi? Komponenter?

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1014024
February 12, 2006 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

HardCoder: titta sign (för komponenter)

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1014057
February 12, 2006 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Här kommer en lista på alla komponenterna i min dator:

Chassi: Chieftec miditower
Nätagg: Chill 450 watt ATX 2.2 (undermonterad 14 cm fläkt, ca 1100 rpm)
Moderkort: Abit KN8-SLI passivt kyld NB
CPU: AMD 3200+ 64bit oklockad med cool & quiet
CPU-fläkt: Zalman CNPS 9500LED (5 volt 1400 rpm)
Grafikkort: XFX 7800GT fabrikklockat till 450/1050 mhz
GPU-fläkt: Zalman VF-700CU (5 volt 1350 rpm)
Ljudkort: SB X-FI music
HDD: Hitachi T7K250 (SATA2, 8mb, 7200rpm, 160gb)
HDD: Hitachi 7K250 (IDE, 2mb, 7200rpm, 120gb)
HDD-fläkt: NorthQ Silent Breeze (tempstyrd 6v/1080rpm till 12v ?rpm)
DVD-brännare: Nec 3540 16X
Diskettstation: Sony
Kylpasta: Artic Silver 5
Ljuddämpning: 8 mm från Mekonomen

Tips: Se upp när du ljuddämpar för ibland kan det faktiskt öka ljudnivån. Själv har jag fått ta bort all "inside" isolering på sidoluckan eftersom det bara gav resonanser i chassit. Jag vet inte varför det blev så, men nu har jag bara kvar isoleringen inne i sidodörren. Resonanserna yttrade sig så att datorn blev tystare om jag öppnade den lite på glänt. Då förstod jag att något var fel.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1014106
February 12, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

har oxå stängt av mina 2 chassifläktar (120mm) (framsida,baksida) då dom låter och jag är ändå nöjd med mina temp. Kör inte med något ljuddämpat eller så utan det ända jag hör lite är cpu fläkten men det klarar jag av...;)

Idle:
CPU: 30-33
GPU: 32-36

Max:
CPU:40-49 (beroende på spel)
GPU: 50+

edit: Kör med öppet chassi :blink:

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1014197
February 12, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

2 st 80mm fläktar fram o bak i chassit, dom går på ung. 1000rpm.. Samt Nvsilencer på GPU, och Zalman 7000b - AlCu på cpu.. mina temps är följande:

Idle:
CPU: 28 - 32 (Utan C&Q, @ 35% RPM i Speedfan)
GPU: 45 - 50

Max:
CPU: 40 - 42 (Utan C&Q @ 60% RPM i Speedfan)
GPU: 55 - 68 beroende på applikation..

Dock är datorn ganska tyst.. Kollar på film m.m utan att störa sig på surret..

Ska dock byta ut GPU-fläkten mot nåt tystare/Kallar då jag tror det är den som för mest oväsen..

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
1014210
February 12, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

med mitt "specialchassi" så blev det några grader kallare när jag drog ur chassifläktarna där bak, som för övrigt sitter där era nätagg sitter.

Antar att det beror på min stor cpufläkt, blir stört flöde eller nåt

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1014260
February 12, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är konstigt att tystnaden är så relativ. Först var jag mycket laugh med datorns ljudnivå men sedan man har börjat jaga tystnad kräver man bara mer och mer. Nu är min dator så tyst att jag måste skruva ner mitt element för annars störs jag av det. Ibland tycker jag också att mitt svaga tinitus låter lika mycket som datorn. I princip måste jag sätta eller ställa mig vid datorn för att höra den.

Jag har dock kommit fram till att det som är mest störande är resonanser och vibrationer. Svaga fläktljud kan man gott leva med, men brummande resonanser står jag inte ut med över huvud taget.

Just nu sitter jag och är 🙁 över att jag inte kan isolera nätagget från chassit. De ligger nog på varsin sida av toleranserna för jag fick pressa in det så det ligger hårt mot chassit (bättre än löst i alla fall).

Likaså har jag börjat fundera på om man inte kunde gummiupphänga moderkortet för att få bort alla vibrationer från CPU-fläkten.

Till slut ett tips. Fläktar mm kan du fästa med vanligt byggsilicon (billigt och limmar super men ändå enkelt att ta bort) som dämpar vibrationer otroligt bra. Se dock till att du har något mellan (en distans) det som ska fästas så att det blir ett litet avstånd mellan tex fläkten och chassit. Nackdelen är att det behöver ligga så i upp till ett dygn innan det klarar att hålla fläkten i vertikalt läge. Fäster man en bakre chassifläkt får man helt enkelt ställa lådan på baksidan ett antal timmar.

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1014293
February 12, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer lite länkar till bilder på min datorn. Vill bara säga att jag drog floppy-, IDE- (till dvd) och ljud-kabeln bakom/under moderkortet för att förbättra luftflödet. VIKTIGT att isolera så det inte blir kortis.

http://img138.imageshack.us/im.....6/31yp.jpg

http://img138.imageshack.us/im.....5/50vf.jpg

http://img138.imageshack.us/im.....2/68tl.jpg

http://img136.imageshack.us/im...../73vl1.jpg

funderan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
1014940
February 14, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

coolt ;=)

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1016002
February 18, 2006 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Med andra ord är det bara ett litet hål fram, och enda hålet bak är genom nätagget? 😕

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016029
February 18, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Bak är det enda hålet genom nätagget. Fram kommer luften in som standard, dvs framför hårddiskarna.
Original finns det plats för en 80 eller 92 mm fläkt så hålet är ganska stort. Jag har dock satt för ett dammfilter som inte hindrar luften det minsta nästan (om det inte är fullt med damm).

Jag har nu kollat vidare på tempen i lådan med olika program. Vid idle får jag mellan 25 och 31 på CPU beroende på program. Någonstans där ligger nog sanningen. Kanske lite varmare än jag trodde men inte farligt alls.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1016039
February 18, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som retar mig i ögat är din processor fläkt som är vinklad mot väggen på baksidan vilket gör att den luften strömmar runt runt inne i lådan, hade du däremot fått processor fläkten att blåsa uppåt hade du fått en genomströming som i bilden jag med mina paint skills ritat:

[Image Can Not Be Found]

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016420
February 19, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt rätt tänkt men det finns faktiskt en orsak till att det ser ut som det gör.

Det hela handlar om att kylaren till den passiva NB sitter just där bakom CPU:n. Som det är nu blåses luften rakt på kylflänsen.

Sedan så finns det ett fel med din bild. Nätagget suger luften från undersidan och inte från framsidan och eftersom flänsen är "öppen" går en hel del av luften rakt upp till nätagget. Det är det som skiljer 9500:an från de flesta andra tower modeller.

Det betyder att istället för som på din bild att luften efter cpu går uppåt nästan lite till höger, å går den nu till vänster och vänder sedan rakt upp i nätagget och ut. 14 cm fläkten i nätagget är så effektiv att luften från cpu:n inte kommer fram till bakväggen. Den sugs upp genom nb-kylaren som på min bild.

[Image Can Not Be Found]

Som du ser så används den första fläkten för att tvinga in kall luft till det vänstra nedre hörnet där grafikkortet sitter. En del av den luften blåser också på den nedre NB flänsen och därmed också tvingar bort den varma luften från graffekylaren (graffe luften tvingas bakåt så att den inte värmer upp nedre NB-kylaren som annars skulle fått graffeluften rakt på sig).

Sedan går luften rakt upp till nätagget. Undantaget är den lilla luftström som cpu-fläkten skickar bak på NB-kylflänsen. Den blåser faktiskt så lite att den inte har någon större inverkan på cirkulationen i stort. Den klarar bara att påverka saker i dess absoluta närhet såsom nb-kylaren.

Jag tycker att detta funkar mycket bra fast det hade säkert funkat lika bra med fläkten uppåt.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016518
February 19, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt ser ut såhär!

[Image Can Not Be Found]

när jag drar ur chassifläktarna där bak så blir cpu som sagt kallare, resten något varmare. Men då har jag 120mm zalman på cpu, blir väl något "Fel" i flödet

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016647
February 20, 2006 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ett ovanligt chassi du har. Det ser ut att kräva bra luftcirkulation bakom chassit tycker jag.

Kanske skulle det fungera bättre med en 9500:a som du riktar uppåt om du ska ha chassifläkt. Då skulle du få ett tydligt flöde på luften.

Den stora fördelen med ditt chassi som jag ser det är att det nedre vänstra hörnet med alla kort får en bra kylning.

För mig skulle en optimal låda för mig se ut så här:

[Image Can Not Be Found]

På detta sätt tvingas luften att passera alla komponenterna och det blir ett naturligt luftflöde från botten till toppen. Först tvingas luften att pasera hårddiskarna sedan kyler den alla kort.

Min dröm gpu-kylare skulle ha en stor (92mm??) fläkt som var monterad vertikalt som sedan genom en en tratt blåste luften över gpu-kylaren och ut på baksidan. Med denna konstruktion på lådan skulle tratten kunna vara ganska stor och flack så att det inte blir för konstig turulens. Sedan sitter fläkten mitt i chassit och luften får färdas långt innan den kommer ut ur lådan vilket håller ner ljudnivån. På detta sätt hindras också graffet från att värma upp luften i lådan.

Luften som passerar graffet går till CPU:n där en towerkylare som tex Zalman 9500 skickar upp luften till nätagget som skickar ur den.

Detta tror jag skulle bli en tyst och sval låda. Den skulle nog också funka bra med ett passivt kyld cpu och gpu eftersom luftgenomströmningen blir så naturlig. En hög låda med luften in undertill och ut upptill funkar till och med av sig självt. Jag tror dock att en nätaggsfläkt kan vara nödvändigt om man inte använder VÄLDIGT strömsnåla komponenter.

Dessutom skulle denna låda vara väldigt enkel att ljuddämpa med stora ytor med hål endast i botten och baktill där ljudet kan komma ut. Det är just där man vill ha det eftersom det är där som det normalt hörs minst.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016709
February 20, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Det var ett ovanligt chassi du har. Det ser ut att kräva bra luftcirkulation bakom chassit tycker jag.

Kanske skulle det fungera bättre med en 9500:a som du riktar uppåt om du ska ha chassifläkt. Då skulle du få ett tydligt flöde på luften.

Den stora fördelen med ditt chassi som jag ser det är att det nedre vänstra hörnet med alla kort får en bra kylning.

Jadu,det är inte helt "normal" chassi så att säga, arctic cooling´s serie "silentium" är det.

Jag har bara ett grafikkort, så det är verkligen inte så trångt som det ser ut, tur det!

Fördelar som AC nämner, och som jag kan komma på är väl kortfattat:

*nätaggets varken strålar direkt, eller skickar varm luft i lådan, utan det går direkt ut
*inga fläktar i front = låg ljudnivå
*CPU´ns luft går direkt ut ur lådan.

Antar att det med undertryck i lådan funkar att "dra" in all luft utan fläkt.

De två saker jag funderar på är ju att extra hårddiskar, dvs de som inte får hdd-kylare/dämpare blir ganska varma eftersom ingen cirkulation finns där. Sen blir faktiskt nordbryggan lite väl varm om man kyler den passivt.

Har haft funderingar på att sätta en fläkt i botten på lådan, som ska vara j-vligt tyst och "putta" in lite luft i lådan, för att kunna flytta lite mer luft.

vad tror du?

länk till chassit: http://www.arctic-cooling.com/......php?idx=4

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016739
February 20, 2006 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du sätter extra hårddiskar i 5,25 platserna så hjälper det nog inte så mycket även om du sätter en fläkt bak i chassits golv. Vill du verkligen få upp ny luft i det övre högra hörnet så är det nog bättre att montera en fläkt högre upp som blåser direkt på diskarna.

Jag ser dock att det kan bli problem med det eftersom du vill ha luftflödena åt 2 olika håll, nämligen frammåt/neråt och bakåt/uppåt. Hur du än monterar en fläkt som blåser upp i det övre högra hörnet så går den luftströmmen tvärsemot vad de övriga gör.

Jag tycker att du ska testa följande för att få ner chassitempen ytterligare. Tejpa för alla hål på baksidan (utom fläkthålet) och montera tillbaka fläkten bak i toppen.

Tidigare gick nog en del av värmen som fläkten skickade ut tillbaka in och värmde cpu:n. Men på mitt sätt så kommer all luft in i lådan genom botten, passerar och kyler alla kort, sedan förbi cpu:n för att till sist skickas ut av fläkten längst upp där bak. På detta sätt får du ett mer kontrollerat luftflöde som jag tror passar din 7700:a och passiv NB kylare bättre. Det är inte heller någon risk att varm luft går tillbaka in i datorn eftersom ublås och insug sitter så långt ifrån varandra.

Just detta att hindra fläkten uppe/bak att suga in redan uppvärmd luft från baksidan (den kan vända tillbaka efter att ha "studsat" mot väggen) sänkte ju min chassitemp med 12 grader. Det borde funka för dig med. Sänker det tempen i hela lådan borde även dina diskar sjunka. Kanske inte lika mycket eftersom luften ändå inte passerar precis vid diskarna.

[Image Can Not Be Found]

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016741
February 20, 2006 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för all tid du lägger ner på stackars mig 😛

Jag ska prova det du säger, om att tejpa lite å fixa. Mina hdd´s ligger 39C vs 45C, så det är inga dödliga temps, bara aningen för höga.

Egentligen är inte detta något jätteproblem, menar, i 3.66ghz så idlar jag på 38C med presott osv, så temps är inte något stort beskymmer. Men går det att sänka, så ska det göras!

Ska prova!

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016754
February 20, 2006 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Så ska det låta! Prova ska man och tejp och en chassifläkt är ju enkelt att återställa om det inte hjälper något. Alla chassin är ju lite olika (DITT) så man vet ju inte riktigt vad som händer. Bare å prove!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL