August 23, 2006
VÄNLIGEN LÄS IGENOM HELA INLÄGGET INNAN DU SVARAR!
För några veckor sedan beslutade jag mig för att jag, istället för att köpa ett färdigt datorpaket, skulle lära mig så mycket som möjligt om hårdvara för att där efter sätta ihop en dator själv som passar mina egna behov.
Jag har startat många trådar i många forum med många frågor och nu känns det som att jag börja närma mig en dator som jag faktiskt kan säga att jag är riktigt nöjd över.
Datorns budget är absolut max 10 000:- inklusive frakt (ser gärna att det blir ett par hundralappar billigare än så). Helst vill jag köpa allt samtidigt hos Datorbutiken
Vad jag verkligen behöver nu är er hjälp med att besvara de frågor jag har, kommentera datorn samt ge mig råd och tips.
Jag ska använda datorn till att spela spel - allt från de mest krävande till gamla klassiker - dock inte på maxinställningar. Jag lyssnar även på musik och ser på mycket film via datorn. Jag sysslar inte med överklockning etc. utan ska använda datorn precis som den är köpt. (Möjligen uppgraderar jag i framtiden till 2 gb minne).
Tanken är att jag ska använda datorn i drygt 3 år framåt.
Den ska sist men inte minst vara hyfsat tyst då jag bor i en etta på 22kvm.
FRÅGOR
1. Är allt kompitabelt?
2. Är datorn (relativt) tyst?
3. Finns det ett billigare moderkort som fungerar lika bra för mina behov då jag inte ska överklocka?
4. Finns det ett billigare grafikkort som fungerar lika bra för mina behov då jag inte ska spela spel på maxinställningar?
5. Är E6600 vad jag ska ha eller räcker det med E6400/E6300?
6. Var kan jag spara in pengar?
7. Har du några andra kommentarer, råd eller tips?
Chassi (inklusive nätaggregat):
Black Thunder Miditower Black 400W ATX 790:-
Moderkort:
Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN socket775 ATX 1 425:-
CPU:
Intel Core 2 Duo E6600 2.40Ghz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 989:-
Hårddisk:
Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320Gb 7200rpm 16Mb cache SATA2 889:-
Minne:
Kingston KVR533D2N4/1G 1024Mb DDR2 PC4200 533MHz 849:-
Grafikkort:
Asus Extreme GeForce 7600GT SILENT 256Mb DDR3 HDTV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express 1 809:-
CD-läsare/DVD-brännare:
Valfri ~400:-
Frakt: 189:-
Totalpris: 9 340:-
Ett STORT tack på förhand för din hjälp!
May 2, 2006
Ser bra ut. Allt är kompatibelt och relativt tyst. Vet inte hur Intels standardkylare låter dock, men i så fall finns ju andra).
Det moderkort som du valt verkar vara det billigaste för Core 2 hos datorbutiken så kör på det.
En E6600 tycker jag definitivt du ska satsa på när du inte tänkt överklocka.
Ditt chassi (Thunder) lär vara tyst men ha begränsat luftflöde (en 80 mm och en 92 mm fläkt). Ditt graffe har passiv kylning och då krävs rätt bra chassiventilation, inte säkert det blir så lyckat. Byte av chassi eller grafikkort kanske.
Mitt råd är att lägga till ett par hundra och istället köpa ett X1900GT för 2089:- (Ati sänkte nyss priserna rejält). Då får du dels ett graffe som närmast motsvaras av ett 7900GT hos Nvidia samt att du inte behöver tänka på chassiventilationen på samma sätt. Kylaren på dessa kort ska dessutm vara tyst, i synnerhet i 2D läge. Och du spelar väl inte när du sover...
http://www.datorbutiken.com/ho.....APCIEX19GT
Jag hade dessutom valt A-DATA minnena istället (samma pris) främst pga att de har en heatspreader på sig (aluminiumkostym för kylning).
http://www.datorbutiken.com/ho.....4DDR2AD533
Lycka till. :bok:
August 23, 2006
stege99 wrote: Ser bra ut. Allt är kompatibelt och relativt tyst. Vet inte hur Intels standardkylare låter dock, men i så fall finns ju andra).
Det moderkort som du valt verkar vara det billigaste för Core 2 hos datorbutiken så kör på det.
En E6600 tycker jag definitivt du ska satsa på när du inte tänkt överklocka.
Ditt chassi (Thunder) lär vara tyst men ha begränsat luftflöde (en 80 mm och en 92 mm fläkt). Ditt graffe har passiv kylning och då krävs rätt bra chassiventilation, inte säkert det blir så lyckat. Byte av chassi eller grafikkort kanske.
Mitt råd är att lägga till ett par hundra och istället köpa ett X1900GT för 2089:- (Ati sänkte nyss priserna rejält). Då får du dels ett graffe som närmast motsvaras av ett 7900GT hos Nvidia samt att du inte behöver tänka på chassiventilationen på samma sätt. Kylaren på dessa kort ska dessutm vara tyst, i synnerhet i 2D läge. Och du spelar väl inte när du sover...http://www.datorbutiken.com/ho.....APCIEX19GT
Jag hade dessutom valt A-DATA minnena istället (samma pris) främst pga att de har en heatspreader på sig (aluminiumkostym för kylning).
http://www.datorbutiken.com/ho.....4DDR2AD533
Lycka till. :bok:
Ett stort tack för tipsen! Jag följer förmodligen dina råd och satsar på x1900 samt a-dataminnena.
Någon annan som har några synpunkter?
2 Guest(s)