January 22, 2006
Tjenare.
Har en liten fundering vad detta kan bero på. För nu har det hänt mig 3-5ggr sen jag köpte mina nya och större diskar. Tidigare hade jag 2x250GB + 1x500GB diskar i JBOD raid (plus en 160GB med xp å lite skit på) Problemet har aldrig uppståt när jag körde denna kombination
Behövde sedan mer utrymme så jag bytte ut 2x250GB mot 1x750GB + 1x500GB. Så jag kör just nu JBOD på: 2x500GB + 1x750GB (plus system disken)
Sedan jag gjorde detta så har det då hänt mig ca 3-5ggr att en disk inte startar ibland... Det är random vilken det är men är alltid ngn disk från raiden nu senast så var det 750GBarn som inte startade och innan har det vart 500GBs diskarna. Nu när det har hänt ett par ggr så börjar jag fundera vad det beror på.
Det löses genom att stänga av datorn låta den vara av en stund sedan starta igen då hoppar alla diskar igång.
Väldigt irriterande när det väl händer och vad beror det på?
Äre agget som inte hinner leverera all ström eller? Har ett seasonic S12 500w
April 24, 2007
nja jag ahr ju bara en disk men den är flera parioner. 50gb system, 100gb E, 100gb F. och 50gb D.
då har ajg lättare att hitta o bättre säkerhet på allt. smesterbilder o annat viktigt har jag i flera ex på flera av dem "virtuella" HDD. oftast krashaer bara en parion å då ligger jag bättre till.D
snabbare blir det oxå såvitt ja vet 😀
January 22, 2006
aa, jag har ju en 160GB som jag kör systemet på som även är partionerad i 5 partitioner.
Åter till mitt problem. Drar en 500GB disk + en 750GBs disk MYCKET mer ström än 2st 250GB? För problemet har ju uppstått sen jag bytte ut dom.
Det första som häde när jag startat om datorn första gngen efter att jag bytt ut 250GBs diskarna var att en HDD försvann.
Och nu idag har det faktiskt hänt säkert 4ggr! (VÄLDIGT ovanligt då det i vanliga fall bara hänt max 1gng per 2,5-3v)
Sedan fick jag även detta fel när jag satt i windows:
[Image Can Not Be Found]
Hörde att disken knäppte till så där som den gör när den startar sedan fick jag upp ett meddelande gick då till diskhanteraren och detta fel stod där.
Läste sedan i hjälpen och kom fram till att man skulle reaktivera den disken som hade "fel" och då gick den igång igen.
Mkt mysko det här tkr jag, och alla smart värden är bra enl Everest Ultimate Edition och windows har inte sagt till ngt om smart status.
Så ngt annat verkar ju vara fel.
January 22, 2006
Det verkar trots allt som om det är en av mina 500GBare som spökar.
Jag kopplade ur en av dom som jag trodde la av och la den på sidan för att kunna höra om det var den som knäppte. Körde checkdisk flera ggr utan att den gick igenom. Så fort den 500GB disken belastas så knäpper den till och blir Online (Fel) sedan står det på hela volymen: "I fara".
Och chekdisk kan inte slutföras. Detta händer nu enbart på just den 500GBs disken. Och antar att den håller på att gå åt pipan.
Detta händer alltså typ hela tiden och ibland går den helt offline så jag måste starta om datorn för att få tillbax volymen.
Kommer att skicka tillbax den, men innan det. Kan jag göra något för att rädda min raid?
Kan jag på ngt vis kopiera över datan från den skadade 500GBs disken för att sedan ersätta den i raiden med en annan 500GBs?
Jag kör inte riktig Raid utan mjukvaru med dynamiska diskar.
Hjälp mig nu 😛
November 19, 2004
Det beror väl lite på hur JBOD fungerar, men mest troligt kan du bara boota upp på en livecd och mounta var disk för sig, sen kopierar du över de filer som går. Fungerade utmärkt för mig när en av mina diskar krachade.
Det lär även finnas ett antal apps om klarar det utan problem, googla lite på disc recovery hittar du det nog.
Det är just därför man inte ska köra JBOD, dör en disk förlorar du allt, mer eller mindre. Jag har en hel hög diskar och löser det genom att göra symlänkar (genvägar) till allt material där jag vill ha det, så har man det både samlat och utspritt utan att behöva bry sig om att förlora allt om något skulle gå åt skogen.
January 22, 2006
Okey, men vad exakt menar du med att boota upp med en "live cd" ?
Om man säger som så så är det ju bara den ena disken som det är problem med, och då är det bara all data på den som skulle behöva kopieras över till en ny 500GBs disk och sedan är den med i arrayen ist för den gammla.
March 14, 2001
En live-cd innehåller en linuxdistribution (eller annat os) som kan startar direkt från cd utan inverkan på hårddiskarna.
Finns otaliga live-cd att köra men är du inte så hemma på linux kan du ju prova ubuntus live-cd
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
Har inte provat just den själv men ubuntu verkar ju folk tycka är lätta när man inte är insatt i linux.
January 22, 2006
jaha okey. Sedan kom jag att tänka på en annan sak.
Norton ska väll ha ett program som gör direkta kopior på hårddisken som sparas till en image fil. Tror ni det skulle vara möjligt att göra det och spara filen sedan skicka in disken få en ny och sedan skriva över image filen till den nya disken.
Gjorde ngt liknande i skolan tror det var ngt norton program gjorde en image av HELA system hårddisken och sedan tog vi en ny disk och skrev sedan över imagen till den nya disken och allt var precis som på den gammla HDDn.
1 Guest(s)