en uppgradering och några tankar kring resultatet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
en uppgradering och några tankar kring resultatet
Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 25, 2006 - 2:23 am
sp_Permalink sp_Print

För en tidsen så plockade jag ur min vattenklning för uppgradering till kraftigare vattenpaket men det blev luft i stället en Noctua NH-12
fick byta nätagg då åskan tyckte att jag inte skulle ha kvar mitt gammla och passade även på att byta kylare på mitt 7800gt.
nätagget blev ett tagan 430w easycon, grafikkortskylaren blev en accelero x1.

Det började bra med att jag slet av en av kablarna till orginalklningen på grafikkortet och lyckades dra en skruvmejsel i det, efter några svordommar och lite kallsvett så blev den delen klart, jag satte igång att byta cpu kylare från org-kylningen som fått gå ett par veckor att byta till en Noctua NH-12 var nog det lättaste cpu kylar bytet jag gjort väldigt smidig konstruktion tycker jag.

dessa två flöt på smidigt bortsett från tidigare nämnda missöden med grafikkortet och jag har nu 3 grader kallare på grafiken, inte så stor skillnad men den stora skillnaden ligger i ljudnivån, jag hör inte åbäket längre, ett lätt brummande vindljud hörs svagt om jag drar upp fläkten på 100%, cpu:n ca 10 grader kallare så här i vanligt windows användande även där en enorm skillnad på ljudet. (öppet chassi än så länge)

Problemet uppstod när jag satte in mitt nya fina nättagg, har du ett CM Stacker så passar tagan 430 easycon jävligt dåligt om du tänker sätta den längs upp. för att över huvudtaget få det på plats fick jag ta bort fläktgallret och sedan pilla dit det igen genom hålen i "buren" som sitter längst upp i chassit, hela tanken med easycon är inte längre så "easy" trågt som #¤"#¤#%& att komma åt å byta/lossa/sätta dit kablar, men på det hela taget med några repor i lacken etc så blev det bra. Mindre antal kablar som hänger i vägen och ljudnivån, tjaa, det brummar lite lätt men väligt låga toner, mitt förra nätagg hade en 140mm fläkt och detta har en 120mm men jag tycker inte det är nån större skillnad.

För er som inte vet så leveraras (i alla fall detta) Tagan med ett gäng kablar som inte bara är sleevade utan även klädda i pvc-hölje och det ser jädra trevligt ut, även den strömsladden man sätter i väggen har denna feat.

Jag kan så här vid första test av dessa produkter rekomendera dom starkt, jo en sak glömde jag, om man har ett asusa a8n-sli delux men minnen i alla fyra platser så blir det lite trångt med en Noctua NH-12, det är precis att den inte tar i minnen (sitter 1mm över) samt att släkten får sitta nån mm. högre än tänkt.

ljudnåvå ner och temps ner, alles gut.
Vad var nu meningen med denna tråden, tjaa, skriva av mig lite och visa på de problem som uppstod. ha nu en riktigt trevlig torsdag och sen en ännu trevligare helg

mvh
johan

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1044487
May 25, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för moderkaka? Tänkte främst på kylaren vs. minnena där. 🙂

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
1044640
May 26, 2006 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: ...om man har ett asusa a8n-sli delux men minnen i alla fyra platser så blir det lite trångt med en Noctua NH-12, det är precis att den inte tar i minnen (sitter 1mm över) samt att släkten får sitta nån mm. högre än tänkt.
...

inte lätt att set mitt i gröten kanske wink
men sätter man bara i två minnen ett i plats 3 & 4 så försvinner det problemet

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1044759
May 26, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: [quote=Johan Nicklasson]...om man har ett asusa a8n-sli delux men minnen i alla fyra platser så blir det lite trångt med en Noctua NH-12, det är precis att den inte tar i minnen (sitter 1mm över) samt att släkten får sitta nån mm. högre än tänkt.
...

inte lätt att set mitt i gröten kanske wink
men sätter man bara i två minnen ett i plats 3 & 4 så försvinner det problemet

Och man tappar Dual Channel på minnena. Plats 1 och 3 räknat från CPU är ju rekommenderat vid 2 moduler enligt manual.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 124
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL