Ena HDDn tar små timeouter....hjälp|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ena HDDn tar små timeouter....hjälp
Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 17, 2006 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Jag har två S-ATA 150 diskar i min burk just nu, som sitter till en S-ATA Promise kontroller. Båda diskarna är Seagate, ena på 250 GB, andra på 160.

C med windows ligger på 160GB:aren, samt ett par partitioner till. På 250 GB:aren har jag två lika stora partitioner där jag samlar filmer, serier osv. Och det är med den disken (som även är den nyaste, och kanske ca 1,5 år gammal) som jag nu har problem. Det är så att vad jag än gör med disken, sparar till från nätet, söker igenom med adaware eller för över filer på nätverket så tar den timeouter då den helt slutar svara...det kan vara typ 10-30 sekunder åt gången...och kommer ganska regelbundet typ en gång varje till varannan minut.

En sak som kan ha med saken å göra är att jag nyligen bytt chassi, till ett HTPC chassi. Först hade jag ingen bra kylning, så idle-tempen på ena hårddisken (160GB:aren, enda jag kan mäta) låg på strax över 45 grader. Så hade jag bara några dagar, och hade då inte igång burken så långa perioder. Men nu satte jag nyligen in lite fler och bättre placerade fläktar, och idle-tempen på disken nu ligger på mer vettiga 35-38 grader. Det är alltså efter det att jag sänkt tempen på diskarna som problemen med timeouterna uppstått....

Detta gäller alltså enbart 250GB:aren....den andra med program och windows på funkar utmärkt, och tar aldrig någon timeout.

Någon med tips? Kan det röra sig om virus, och tror ni att en total omformatering skulle kunna hjälpa disken? Eller är det mer troligt det är hårdvarurelaterat?

mach
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1069117
August 17, 2006 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte vara så att den har problem med att hitta sektorer?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1069118
August 17, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Watch out... den börjar krascha sig så smått... det brukar inte bli bättre med tiden... se till du har ordentliga backuper. Kör diverser hårddisktestprogram för att se hurpass fel den är, flytta den till tjänstgöring som "lagra data som det inte gör hela världen jag förlorar"-tjänst.

Kylning, om den är uppemot 50 grader kan hjälpa.

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
1069129
August 17, 2006 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Känns illa om den ska krascha, bara 1,5 år gammal, och har aldrig legat över 50 grader. I mitt förra chassi som den suttit iaf 90% av tiden var tempen på diskarna riktigt bra...typ idle på runt 30 grader.

Och nu är tempen garanterat inte farlig....den andra disken som jag kan mäta ligger ju på ca 35-38 grader i idle, och när jag kände på diskarna då så var 250:GB:aren klart svalare...säkert inte mycket över 30 grader.

Hur kan jag testa om den har problem att hitta sektorer?

En annan liten sak jag stör mig på är att när disken tar timeout så verkar även hela datorn stanna upp under tiden....liksom nu när jag skriver så för jag över filer från hårddisken som strular till min laptop, och när överföringen stannar av där så stannar mitt skrivande upp...men den registrerar knapptryckningarna, för när den hoppar igång igen så skriver den ner det jag tryckt in.

Märkligt detta...speciellt då datorn funkar utmärkt så länge jag inte läser eller skriver till den dumma HDDn.

Kanske lika bra å skaffa den där Promise S-ATA 300 kontrollern samt två 320 GB:are nu som jag funderat på....bättre åtkomsttider får jag ju då också.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1069147
August 17, 2006 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Seagate har testprogram som kollar igenom HDDn efter fel. Kör igenom hela det!
Det finns ingen inställning som låter hddn "vila" när den inte används?

Ser att du har klockat systemet... Är pci/agp frekvensen låst? annars skulle detta kunna ställa till problem!

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
1069178
August 17, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget fel på klockningen eller något sådant, har kört systemet exakt så här i typ ett år, problemen med HDDn har bara kommit nu det allra sista.

Jag har märkt att läshastigheten från den hårddisken är rätt rejält ostabil även när den inte stannat upp helt....när jag för över filer nu till min andra hårddisk så kan en fil på 300 MB få för sig att ta typ en minut eller så, medan någon fil senare med liknande storlek bara tar några sekunder...

Jag har laddat hem Seagates testprogram och kört dels snabbtestet som disken klarade felfritt, men därefter testet där den kollade filsystemet osv...och där gick den inte igenom...typ kritiska fel påträffade stod det...ingen specifik info där.

Jag håller på å för över det sista på disken nu, sen ska jag testa å köra Partition Magic på den....låta den testa, och formatera samt partionera om...se om det hjälper.

Finns det något bra program som även kan reparera diskar till viss grad, eller gör kanske PM det?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1069227
August 17, 2006 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nerevarine wrote:
En annan liten sak jag stör mig på är att när disken tar timeout så verkar även hela datorn stanna upp under tiden....liksom nu när jag skriver så för jag över filer från hårddisken som strular till min laptop, och när överföringen stannar av där så stannar mitt skrivande upp...men den registrerar knapptryckningarna, för när den hoppar igång igen så skriver den ner det jag tryckt in

Så gör Pcs alltid när diskarna strular.

Spinrite är bra på att reparera diskar med felaktiga sektorer.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1069511
August 18, 2006 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Nerevarine] En annan liten sak jag stör mig på är att när disken tar timeout så verkar även hela datorn stanna upp under tiden....liksom nu när jag skriver så för jag över filer från hårddisken som strular till min laptop, och när överföringen stannar av där så stannar mitt skrivande upp...men den registrerar knapptryckningarna, för när den hoppar igång igen så skriver den ner det jag tryckt in

Så gör Pcs alltid när diskarna strular.

Spinrite är bra på att reparera diskar med felaktiga sektorer.

Håller med där, Spinrite är bra på att reparera i princip allt.

Har du kollat disken för andra felaktigheter, som fel på MBR, sektorstripefel samt fel på LBA?, Det kan ge konstiga fel.

En smart lösning vore att göra en backup på disken (Ghost är bästa programmet) och sedan tömma den med killdisk några gånger, då kan du direkt se om några fel är på väg eller om det går att reparera.

Fredde73
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
1070153
August 20, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla sata sladdarna, dom kan glida ut ibland.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL