April 16, 2008
Relaxia wrote: Kommer kanske lite sent in i tråden, men kan ju berätta att jag har just som du beskriver en server för webserver och lite ftp. Har just ett Via mini-ITX, ett antal diskar och ett gammalt nätagg från en Dell. Har även en effektmätare från Clas Ohlson som idlar mellan 70-75W.
Är mycket nöjd.
Oj, hur lyckas du få strömförbukningen så hög? Intel D201GLY2 som jag kör med ska ju i regel dra mer än din VIA-lösning. Har du så många diskar att det drar iväg eller kan det vara så att DELL-agget har dålig verklingsgrad?
March 14, 2001
Joppis wrote: Oj, hur lyckas du få strömförbukningen så hög? Intel D201GLY2 som jag kör med ska ju i regel dra mer än din VIA-lösning. Har du så många diskar att det drar iväg eller kan det vara så att DELL-agget har dålig verklingsgrad?
Gammalt nätagg så effektivitet kanske bara är 50-60% vid den belastningen, om en så bra, så effekten själva datorn drar kanske bara är runt 35-40W. Med ett effektivare nätagg bör effekten som dras ur vägguttaget kunna minskas till knappa 50W.
Sen är dessa billiga effektmätare, som den på ClasOhlson, väldigt dålig på att mäta låga effekter och ännu sämre för att mäta switchade nätagg och liknande. Ren resisitiv last fungerar dessa mätare bra för, men andra typer fungerar det mycket dålig för, så dessa värden kan vara helt fel egentligen.
March 10, 2003
Sedan så vet jag att Relaxia har ett antal hårddiskar i sitt ITX-torn (kolla byggloggen https://www.nordichardware.se/.....20705.html )
Min cpu på runt 30-35c och mina hds runt 35-40.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 16, 2008
Snorch wrote: Gammalt nätagg så effektivitet kanske bara är 50-60% vid den belastningen, om en så bra, så effekten själva datorn drar kanske bara är runt 35-40W. Med ett effektivare nätagg bör effekten som dras ur vägguttaget kunna minskas till knappa 50W.
Sen är dessa billiga effektmätare, som den på ClasOhlson, väldigt dålig på att mäta låga effekter och ännu sämre för att mäta switchade nätagg och liknande. Ren resisitiv last fungerar dessa mätare bra för, men andra typer fungerar det mycket dålig för, så dessa värden kan vara helt fel egentligen.
Det där med effektmätarens exakthet på låga Watt är såklart en viktig aspekt. Jag blev nyfiken och kom på ett sätt som borde skvallra om hur bra min effektmätare egentligen är.
Som jag skrev tidigare drar min lösning inkl en S-ATA HDD 29W. Låter jag hårddisken gå i viloläge förändras effekten med ca 3W till 26W.
Sedan kopplade jag in samma S-ATA HDD i en dator som normalt drar 180W idle inkl skärm och då ökade effektförbrukningen till 184W.
Förmodligen blir det avrundningar också som kan göra att det skiljer mellan 3 och 4 W vid mätningarna.
Detta experiment borde ju innebära att min effektmätare mäter ganska exakt även kring låga Watt som 30?
April 16, 2008
Ctrl wrote: Sedan så vet jag att Relaxia har ett antal hårddiskar i sitt ITX-torn (kolla byggloggen https://www.nordichardware.se/.....20705.html )
Min cpu på runt 30-35c och mina hds runt 35-40.
Coolt bygge av Relaxia där! Nu förstår jag varför det bygget drar lite mer kräm 😛
På tal om din egna lösning. 30-35c är ju helt ok om den är näst intill ljudlös. Kör du fortfarande komponenterna på öppen planka?
March 10, 2003
Jupp, verkar som att den lådan jag vill ha inte direkt är lätt att få tag i, har lagt en beställning på Aopen's S150.
Men då få ställena som har den i sortimentet verkar inte veta när den skall komma in.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 5, 2002
Joppis wrote: Coolt bygge av Relaxia där! Nu förstår jag varför det bygget drar lite mer kräm 😛
Tackar 🙂
Men det är inte ITX-tornet jag använder som server. Servern har ytterligare några diskar, ett antal fläktar + några USB-historier.
Här har du en länk till det projektet: https://www.nordichardware.se/.....60456.html
Sen om nätagget... minns att jag hade några olika nätagg att välja på när jag skulle bygga och att DELL-agget med lägre tot effekt hade lägre effektåtgång vid tomgång. Tror jag mätte upp 6W mot det alternativa antec aggets 9W. Det 3:e kommer jag inte ihåg.
Kollade just igen på effektmätaren och nu växlar den mellan 43-50W. Förmodligen var det lite mer diskaktivitet förra gången jag kollade.
March 14, 2001
Joppis wrote: Det där med effektmätarens exakthet på låga Watt är såklart en viktig aspekt. Jag blev nyfiken och kom på ett sätt som borde skvallra om hur bra min effektmätare egentligen är.
Som jag skrev tidigare drar min lösning inkl en S-ATA HDD 29W. Låter jag hårddisken gå i viloläge förändras effekten med ca 3W till 26W.
Sedan kopplade jag in samma S-ATA HDD i en dator som normalt drar 180W idle inkl skärm och då ökade effektförbrukningen till 184W.
Förmodligen blir det avrundningar också som kan göra att det skiljer mellan 3 och 4 W vid mätningarna.
Detta experiment borde ju innebära att min effektmätare mäter ganska exakt även kring låga Watt som 30?
Ja eller lika oexakt pga det switchade nätagget. Ska man göra en jämföring bör man ha någon annan mätare som kan mäta den exakta belastningen. Men hur som helst så får man ju en fingervisning av effekten iaf.
Om det är intressant finns det ett test av elmätare i nummer 1-2008 eller 2-2008 av Elektor.
1 Guest(s)