September 5, 2001
Hjälp!!
Håller just nu på med mitt första datorbygge,och moderkortet (EPoX 8KHA+) gnäller (kod C1) på mitt minne (Crucial CT3264Z265).
Jag trodde att dessa skulle fungera tillsammans med varandra.
-Är det någon som kan svara om så är fallet?
och vad kan man göra åt saken?
November 28, 2001
Vet hur det känns! Har nämligen exakt samma problem. Köpte 3 st 256Mb DDR moduler direkt från Crucial i England, nu har jag i två dagar hållt på att flytta runt dessa på mitt Epox 8KHA+. Jag har lyckats boota datorn med alla modulerna på plats men den hittar bara en modul alltså 256Mb i stället för 768Mb.
Jag undrar om alla pinnarna får kontakt. Modulerna sitter rätt hårt i kanterna men det känns som de glappar i mitten!?
🙁
September 5, 2001
Vi har i vårt testsystem kört Epox 8KHA+ och en 256MB Crucial minnesmodul och det har funkat perfekt även i höga busshastigheter.
Ja men..: Testa att sätta modulen i minnesplatsen längst bort från processorn om du inte har testat det redan.
mojazz: Har du testat att bara använda en eller två moduler? Det kan ju även vara så att någon/några av modulerna är trasiga och var det när du fick dem.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 28, 2001
Jag har testat alla tänkbara kombinationer med både en, två och tre moduler. Oavsett kombination får jag ett av två resultat. Antingen:
post code C1 + ingen bild + pip
elller
datorn bootar men hittar bara 256Mb RAM
Nu gäller det bara att hitta någon som kan låna ut två eller tre DDR moduler av annat märke för att se om det gör någon skillnad. Antingen är det Crucialmodulerna eller så är det minnesplatserna på Epoxkortet...
Vad jag har hört är att Crucial har lite varierande kvalitet. Så länge man får datorn att hitta modulerna så är allt frid och fröjd men jag har hört talas om att folk till och med har karvat i dem med kniv för att få dem på plats!?
Ok, är det någon som bor i Malmö som kan tänka sig att skutta över med några DDR moduler för att testa? Jag bjuder på kaffe...
/m
September 5, 2001
Nu har jag flyttat minnet till slot3
o det funkar, fast det verkar vara lite si o så med passformen, skulle sätta in ett till å då fungerade det inte, så då tog jag ur den å då fungerade inte den första heller!!
Knasigt!!
Men efter lite ruckande fungerade den i alla fall.
Tack för infot /Conny
2 Guest(s)