Erfarenhet av Tv-Kort ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Erfarenhet av Tv-Kort ?
suain81
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 23, 2007 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte kolla om det någon eller några som har bra erfarenheter av TV-kort. Jag har en del frågor till er.

Jag är mest intresserad av att föra över från VHS till DVD. Digital-TV är inte lika viktigt, men det kan ju också vara kul att ha. Då behöver jag väl troligtvis är ett hybrid-kort med både analog och digital ingång. Alternativt att bara köra analogt.

Jag har använt mig av en Sony DVD-recorder med inbyggd hårddisk, direkt till VHS och är mycket nöjd med resultatet. Upplever att bilden till och med blir bättre på DVD trots att den kommer från samma källa. Det är väl att flimmret försvinner när man spelar upp den.

Jag har aldrig provat med ett TV-kort. Däremot har jag haft grafikkort med VIVO tidigare, ett ASUS 9600XT, men jag vet inte hur mycket det skiljer sig från ett vanligt TV-kort. På ett sådant kort blir bilden från VHS hyfsat sevärd, men inte mer. Ingenting värt att lägga över på DVD åtminstånde. Alldeles för grynig.

Det är en jungel med TV-kort på marknaden men ganska få tester och exempel att läsa om. Dom bästa testerna finns nog här på Nordichardware, men dom är rätt så gamla, och dom testade inte funktionen att spela in från analog-VHS. Bara vanlig digital-TV.

Priserna kan också skilja väldigt mycket, och om det beror på kvalitén, bildkvalitén eller vad som ingår i paketet vet jag inte heller. Vad är den stora skillnaden på kort från 500:- mot dom som kostar 1500:- ? Det finns också speciella kort som heter något i stil med VHS-converter. Men vad skiljer dom från TV-korten förutom att dom inte borde ha någon tuner? Är det högre kvalité på just analog inspelning eller? För dom brukar vara bra mycket dyrare. Dom går väl också via Composit eller S-VIDEO in kan jag tro?

Min fråga till någon kunnig eller med erfarenet av TV-kort är alltså om det finns TV-kort som kan motsvara en stationär DVD-inspelare med hårddisk i inspelningskvalité?

Fördelen med att ha det på datorn är ju att där kan man uppgradera storleken på hårddisken när man vill, och fler alternativ till redigering.

Är mycket tacksam för alla svar... 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1126161
March 23, 2007 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med, hur kopplade du med tv-kortet och med dvd-recordern?
Det är stor skillnad på att koppla med en kompositkabel jämfört med en fullkopplad scart.
En S-vhs-signal är väl minst att rekommendera att plocka ut från videon.

suain81
Medlem
1126168
March 23, 2007 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske jag utryckt mig lite otydligt. Men när jag skrev om DVD-recordern, så har det ingenting med min dator att göra. Det är en vanlig stationär DVD-recorder som är kopplat via en vanlig TV och VCR. Varför jag tog med den som exempel var bara för att förklara vilken kvalité jag är ute efter. Jag är inte heller ute efter olika typer av kopplingar.

Det jag är ute efter, är ett TV-kort eller något annat kort man kan spela in i datorn med, från en VHS-bandspelare. Och det jag undrar om det finns något kort idag som kan mäta sig i bildkvalité med en stationär DVD-recorder.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1126171
March 23, 2007 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker det inte med en sån här (av en eller annan variant):

http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010099088

suain81
Medlem
1126183
March 23, 2007 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo. den kan gå. Det finns många olika varianter som verkar fungera när man läser om dom. Men i praktien vet jag inte hur de fungerar.

Men det jag undrar är om någon provat den här eller liknande praktiskt. Hur bildkvalitén står sig osv.? Om du LenteP provat en sån här Pinnacle Dazzle är jag väldigt nyfiken hur bra den fungerar??

Som sagt så hade jag någon liknande mojäng sin ingick till mitt ASUS 9600 XT med VIVO. Den bilden blev väldigt grynig. På ASUS hemsida sade dom även då att "bevara till gamla VHS- band". Men den höll inte vad den lovade.

Detta var ett par år sedan, så saker har troligtvis förbättras. Det är det jag är lite orolig för, att kvalitén är något liknande som i VIVO grafikkorten. Dom är inte i närheten av en stationär DVD-inspelare.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1126196
March 23, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag e lessen... Har inte använt mig av dem även om jag har funderat på det. Visste bara att jag stött på en sån när jag letat efter andra prylar...

Hoppas någon annan kan hjälpa dig där!

Json_81
Member
Medlem
1126210
March 23, 2007 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

suain81 wrote: Kanske jag utryckt mig lite otydligt. Men när jag skrev om DVD-recordern, så har det ingenting med min dator att göra. Det är en vanlig stationär DVD-recorder som är kopplat via en vanlig TV och VCR. Varför jag tog med den som exempel var bara för att förklara vilken kvalité jag är ute efter. Jag är inte heller ute efter olika typer av kopplingar.

Det jag är ute efter, är ett TV-kort eller något annat kort man kan spela in i datorn med, från en VHS-bandspelare. Och det jag undrar om det finns något kort idag som kan mäta sig i bildkvalité med en stationär DVD-recorder.

Du förstod nog inte riktigt vad jag menade. Det skiljer enormt i bildkvalite mellan en kompositkabel, s-vhs och scart-rgb.
Frågan är vad din vhs-spelare kan lämna för signal. Fungerar S-vhs bör det bli bra kvalitet om du skaffat ett tv-kort med s-vhs ingång.
Jag gissar på att när du testade med ditt vivo-kort använde du komposit?

suain81
Medlem
1126215
March 23, 2007 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha...då förstår jag hur du menade.

Jo, jag har en scartkontakt-"adapter" som man kan koppla in både S-VHS och komposit i. Så jag har testat båda i den. Visst skiljde resultatet något. Men fortfarande långt ifrån den kvalité jag är ute efter.

Men så du menar att de flesta VIVO grafikkort är likvärdig de flesta TV-kort om man kör analogt? I sånna fall är det nog inte ett TV-kort jag är ute efter heller.

Svårt det här...

Json_81
Member
Medlem
1126280
March 24, 2007 - 4:32 am
sp_Permalink sp_Print

suain81 wrote: Jaha...då förstår jag hur du menade.

Jo, jag har en scartkontakt-"adapter" som man kan koppla in både S-VHS och komposit i. Så jag har testat båda i den. Visst skiljde resultatet något. Men fortfarande långt ifrån den kvalité jag är ute efter.

Men så du menar att de flesta VIVO grafikkort är likvärdig de flesta TV-kort om man kör analogt? I sånna fall är det nog inte ett TV-kort jag är ute efter heller.

Svårt det här...

Jag vet inte säkert, men det bör vara ungefär samma med samma kabel.
Undrar om din dvd-recorde har några bildförbättringskretsar?
Varför använder du inte den till allt och sen rippar dvd'erna?

suain81
Medlem
1126287
March 24, 2007 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Pga att den inte är min 😀

Den är farsans, och jag lånar den ibland. Men jag vill kunna kopiera lite oftare, och när som helst.

Det var därför jag ville se om det fanns någon med erfarenheter av TV-kort. För jag tänkte om den fanns en billig lösning till datorn som är likvärdig DVD-recordern. För tekniken borde finnas redan. Och datorn står ju och går hela dagarna ändå.

Redigeringsmöjligheterna är mycket bättre i datorn. Dom är bra i DVD-recordern också, men lite begränsade. Men det kanske är en DVD-recorder jag måste köpa trots allt ändå. Dom är lite dyr bara.

En sak som slagit mig, är att kanske min S-VHS kabel var något för lång när jag testade den med VIVO-kortet. Tror den är ca 7 meter. Kan det ha mycket stor betydelse för resultatet?

En viss betydelse har det naturligtvis. Men hur stor vet jag inte.

Json_81
Member
Medlem
1126332
March 24, 2007 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde inte påverka.

Du kan ju prova med ett inlägg här:
http://www.minhembio.com/forum/
O se om det finns någon som är mer kunnig där.

suain81
Medlem
1126383
March 24, 2007 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag kanske kan prova där också förstås.

Mycket tack i alla fall.

Men, det kan ju finnas fler även på det här forumet, så jag tittar nog tillbaka då och då för att se om det finns fler svar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 310
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL