ESD|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ESD
andlar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2009 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hej

jag hade tänkt bygga en egen dator men man måste ju jorda allt så man inte förstör delarna, hur använder man ett ESD armband??

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1235671
October 17, 2009 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Man sätter på sig armbandet och kopplar krokodilklämman på ett element eller annan jordnings punkt. Enkelt å lätt.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1235672
October 17, 2009 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

t.ex. jordstiftet i en stickkontakt

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

andlar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
1235673
October 17, 2009 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ok

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1235680
October 18, 2009 - 2:17 am
sp_Permalink sp_Print

eller så skiter du i armbandet och låter bli att pilla för mycket på kretsar och kontaktytor.
om du nu inte bor på en finlandsfärja då kanske du ska använda armbandet.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1235691
October 18, 2009 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Har du armband så tycker jag du skall använda det.
Dessutom ett billigt sätta att slippa undra om ett halvår
varför nåt gick sönder för ESD-skador behöver inte ge sig till känna direkt.

Inom elektronikproduktion tas väldigt mycket hänsyn för att undvika skador. Vore synd att låta allt detta arbeta gå till spillo. Drabbar bara en själv.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1235723
October 18, 2009 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt ärligt, är det någon som ens misstänker att att något gått söndre pga att man inte använt "armband"? Jag har byggt ihop säkert 30 datorer från scratch och kan omöjligt hålla kolla på hur många gånger jag bytta processorer, grafikkort och minnen i både stationära och bärbara datorer. Oftast är jag dock noga med att koppla ur strömmen men inte alltid om det bara är ett minne eller hd som ska in... Här har jag kanske haft tur?

Det enda som någonsin gått sönder är en Athlon 900 MHz men det berodde endast på min egen okunnighet/dumhet. Skulle bara in i bios och trodde jag inte behövde ha kylaren monterad bara för det men det behövdes visst...

Meningen med detta inlägga är inte att kritisera användandet av "armband" utan helt enkelt att få en fingervisning om hur "farligt" det är att hoppa över armbandet? Det är ju trots allt både billigt och enkelt att använda så om det visar sig att det finns realla risker så kanske man ska börja med det även om det känns underligt efter 15+ år utan missöden.

EDIT: "stömmen" -> "strömmen"

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1236097
October 23, 2009 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: t.ex. jordstiftet i en stickkontakt

Bör man inte göra... Blir det fel på elnätet så blir du grillad. Dessutom är inte datorn jordad eftersom det är armen-kontakten och inte chassit som jordas i det fallet.

jordning i detta fall är en skillnad, inte en nödutgång på det sätt som elnätet annväder den till, eller snarare inte använder den till. (Elnätet ska vara byggt så att om jorden är strömförande så bryts all el på den linan. Men fungerar det inte och du jordar dig där så grillas du.)

För att jorda dig kopplar du arbandet helt sonika till en metalldel i chassit och då har både du och chassit samma staiska laddning vilket innebär att det inte blir någon skillnad för den komponent du installerar.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1236108
October 24, 2009 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

För det första har armbandet ett högt motstånd så "grillad" blir man inte vid kortslutning, om man nu inte leker med 10kV.

För det andra så ska det vara ett rejält fel eller feldimensionerat, och olaglig, elsystemet om skyddsjorden ska bli strömförande utan att jordfelsbrytare eller säkring löser ut. Även om det är ett rejält fel och inget löser ut så blir det inte full spänning då det blir en spänningsdelning mellan förbrukare och motstånd i ledare m.m. Men även om det nu skulle bli så måste du fortfarande komma åt någon jordpunkt för att det ska bli farligt.

Meningen med ett EDS-armband är att utjämna potentialskillnaden pga statisk elektricitet i kroppen mellan dig och chassit. Med armbandet satt på chassit sker det sakta men säkert genom dess höga motstånd och inga komponenter blir skadade. Det spelar ingen roll om kroppen och chassit är laddade till 10 000V sålänge utjämningen sker genom armbandet och inte snabbt och förödande genom komponenterna.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1236119
October 24, 2009 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: För det första har armbandet ett högt motstånd så "grillad" blir man inte vid kortslutning, om man nu inte leker med 10kV.

För det andra så ska det vara ett rejält fel eller feldimensionerat, och olaglig, elsystemet om skyddsjorden ska bli strömförande utan att jordfelsbrytare eller säkring löser ut. Även om det är ett rejält fel och inget löser ut så blir det inte full spänning då det blir en spänningsdelning mellan förbrukare och motstånd i ledare m.m. Men även om det nu skulle bli så måste du fortfarande komma åt någon jordpunkt för att det ska bli farligt.

Meningen med ett EDS-armband är att utjämna potentialskillnaden pga statisk elektricitet i kroppen mellan dig och chassit. Med armbandet satt på chassit sker det sakta men säkert genom dess höga motstånd och inga komponenter blir skadade. Det spelar ingen roll om kroppen och chassit är laddade till 10 000V sålänge utjämningen sker genom armbandet och inte snabbt och förödande genom komponenterna.

Enligt uppgifter från vattenfall så är det just det man blir om det blir fel på elnätet (med risken för att det går baklänges), därör ska man inte använda jordstiften som avjordare, även om risken är liten. Dessutom så kommer inte du och chassit att ha samma potens så det är bättre att använda chassit som jordare just därför. Jag har sjäv varit med om att fastna i en jordfasfel och det är inte roligt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1236121
October 24, 2009 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ja precis som jag skrev, blir det ett rejält fel, inte ett vanligt fel ("baklänges" går det inte bara sådär), eller ett system som är feldimensionerat och olagligt kan det blir så om säkringen inte löser ut, vilken den ska göra. Du vet, strömmen måste ge genom den i vilket fall som helst.

Frågan gäller dock ESD-bandet och det blir man inte grillad av om det blir en kortslutning.

Jag och chassit kommer visst ha samma potential sålänge armbandet används, från min handled till chassit, oavsett om datorchassit i sig är jordat eller inte. Det är ju det som är hela poängen med armbandet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 126
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL