December 26, 2006
Jag har ingen kunskap om vare sig datorbygge eller statisk elektricitet men jag har gett mig tusan på att jag ska få ihop en dator för första gången 🙂
Jag har sökt och läst på NH-forumet, och några frågor har dykt upp:
- - ESD-armbandet jag tänker köpa, var någonstans ska jag sätta fast krokodilklämman, på dom små metallbitarna på sidorna i vägguttaget, chassit eller elementet?
(Och ni som nu tänker: "Äsch, det är ingenting du behöver, ta i elementet istället", ni får gärna tycka så men det är inget jag behöver läsa om :D)- Jag läste något om att man ska hålla i chassit eller någoting annat (?) medans man är inne och skruvar, ska man ha en hand på chassit hela tiden då, och bara arbeta med en hand?
- Vad är viktigast - att jorda chassit via armbandet till jord, att jorda sig själv via armbandet till jord, att koppla samman sig själv med chassit via armband (utjämna pot. skillnader?)?
- Jag såg att vissa har strömkabeln ikopplad när man pillar, är inte det livsfarligt? 😕
- Brukar det följa med tydliga instruktioner och alla nödvändiga tillbehör(skruvar m.m.) till alla komponenter?
- Bordet jag tänkt använda har någon form av metallben, dock är det ju en massiv träskiva allt kommer ligga på, så det lär väl vara lugnt?
Det känns spännande att pröva på detta men man är jävligt rädd för att göra fel...
November 27, 2003
Du ska se till att ha samma potential som dina komponenter. Det är skillnaden mellan dig och det du arbetar med som man är ute efter att ta bort med ESD-band.
Du behöver inte hålla i chassit hela tiden. Du kommer ju att ta i chassit när du lyfter fram det och det räcker.
Strömkabel bör man inte ha i av hälsoskäl, men samtidigt är det svårt att få den strömmen i sig. Dock är det stora mängder ström som passerar genom datorkomponenter. Uppemot 100A i vissa kretsar så försiktighet är en dygd.
Instruktioner brukar det väl följa med någon typ av, men vi har ju Datorbyggarskolan 😉
http://www.datorbyggarskolan.se
Bordet känns lugnt 🙂
//Andreas
December 26, 2006
Tack för sedvanligt snabbt svar, kanonforum detta! 🙂
Byggarguiden här på NH har jag sett, och den kommer läsas, dock är det ju alltid bra med manualer så man veta lite mer exakt vad man ska göra med just sina prylar 🙂
Så att ta i chassit då och då räcker, för att jämna ut skillnaderna?
February 24, 2002
Delph1 wrote: Absolut. Om du skulle glömma det så är det inte hela världen heller, men det kan vara värt att komma ihåg. ESD dödar ju oftast inte komponenter utan utsätter dom för ett stort slitage vilket kortar ner livslängden avsevärt.
//Andreas
Jag kanske tolkar dig fel nu, men menar du att man inte behöver nåt ESD-band utan att det räcker att ta i chassiet då och då?
Är det nån skillnad om man har plåt- eller aluminium-chassie? Fast det kanske bara är de utvändiga plåtarna som är aluminium... 😕
December 26, 2006
Okej, nu har jag även varit och läst igenom sweclockers ESD-tråd, och av detta fick jag ut följande:
- 1. ESD-armbandet (och mattan) ska kopplas till chassit.
(För att utjämna skillnaderna mellan alla saker man arbetar med?)2. Strömsladden skall inte vara i vägguttaget.
Stämmer detta?
Om det nu stämmer, hur gör man sen då med komponenterna, är det bara plocka ut dom ur påsarna och köra eller ska man gå igenom någon "ritual" först innan man sätter dit dom? 🙂
November 27, 2003
Komponenterna ligger i ESD-påsar och är färdiga att installera. Nätagget ska inte vara inkopplat
Bopper wrote: [quote=Delph1]Absolut. Om du skulle glömma det så är det inte hela världen heller, men det kan vara värt att komma ihåg. ESD dödar ju oftast inte komponenter utan utsätter dom för ett stort slitage vilket kortar ner livslängden avsevärt.
//Andreas
Jag kanske tolkar dig fel nu, men menar du att man inte behöver nåt ESD-band utan att det räcker att ta i chassiet då och då?
Är det nån skillnad om man har plåt- eller aluminium-chassie? Fast det kanske bara är de utvändiga plåtarna som är aluminium... 😕
Jag menar om han använder ESD. 😉
Både plåt och aluminium leder ström 😉
//Andreas
December 26, 2006
Nu vill jag bara höra ett rungande "ja" på denna fråga så är jag redo att beställa alltihopa 🙂
ESD-armbandet och mattan kopplas båda i någon metalldel i chassit samtidigt som datorn inte är ikopplad i vägguttaget, sedan är det bara börja skruva?
Tackar så hemskt mycket för hjälpen i forumet och Byggguiden som jag nu läst igenom, återkommer snart när det blir problem vid monteringen
February 24, 2002
Delph1 wrote: Både plåt och aluminium leder ström 😉
//Andreas
Man kan ha ett ESD-band runt foten också:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=102630
November 27, 2003
chinobar wrote: Nu vill jag bara höra ett rungande "ja" på denna fråga så är jag redo att beställa alltihopa 🙂
ESD-armbandet och mattan kopplas båda i någon metalldel i chassit samtidigt som datorn inte är ikopplad i vägguttaget, sedan är det bara börja skruva?
Tackar så hemskt mycket för hjälpen i forumet och Byggguiden som jag nu läst igenom, återkommer snart när det blir problem vid monteringen
Japp 😉
//Andreas
2 Guest(s)