ESD-frågor m.m.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ESD-frågor m.m.
chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 30, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen kunskap om vare sig datorbygge eller statisk elektricitet men jag har gett mig tusan på att jag ska få ihop en dator för första gången 🙂
Jag har sökt och läst på NH-forumet, och några frågor har dykt upp:

• - ESD-armbandet jag tänker köpa, var någonstans ska jag sätta fast krokodilklämman, på dom små metallbitarna på sidorna i vägguttaget, chassit eller elementet?
    (Och ni som nu tänker: "Äsch, det är ingenting du behöver, ta i elementet istället", ni får gärna tycka så men det är inget jag behöver läsa om :D)

- Jag läste något om att man ska hålla i chassit eller någoting annat (?) medans man är inne och skruvar, ska man ha en hand på chassit hela tiden då, och bara arbeta med en hand?

- Vad är viktigast - att jorda chassit via armbandet till jord, att jorda sig själv via armbandet till jord, att koppla samman sig själv med chassit via armband (utjämna pot. skillnader?)?

- Jag såg att vissa har strömkabeln ikopplad när man pillar, är inte det livsfarligt? 😕

- Brukar det följa med tydliga instruktioner och alla nödvändiga tillbehör(skruvar m.m.) till alla komponenter?

- Bordet jag tänkt använda har någon form av metallben, dock är det ju en massiv träskiva allt kommer ligga på, så det lär väl vara lugnt?

Det känns spännande att pröva på detta men man är jävligt rädd för att göra fel...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1105572
December 30, 2006 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Du ska se till att ha samma potential som dina komponenter. Det är skillnaden mellan dig och det du arbetar med som man är ute efter att ta bort med ESD-band.

Du behöver inte hålla i chassit hela tiden. Du kommer ju att ta i chassit när du lyfter fram det och det räcker.

Strömkabel bör man inte ha i av hälsoskäl, men samtidigt är det svårt att få den strömmen i sig. Dock är det stora mängder ström som passerar genom datorkomponenter. Uppemot 100A i vissa kretsar så försiktighet är en dygd.

Instruktioner brukar det väl följa med någon typ av, men vi har ju Datorbyggarskolan 😉
http://www.datorbyggarskolan.se

Bordet känns lugnt 🙂

//Andreas

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105578
December 30, 2006 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för sedvanligt snabbt svar, kanonforum detta! 🙂

Byggarguiden här på NH har jag sett, och den kommer läsas, dock är det ju alltid bra med manualer så man veta lite mer exakt vad man ska göra med just sina prylar 🙂
Så att ta i chassit då och då räcker, för att jämna ut skillnaderna?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1105585
December 30, 2006 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Absolut. Om du skulle glömma det så är det inte hela världen heller, men det kan vara värt att komma ihåg. ESD dödar ju oftast inte komponenter utan utsätter dom för ett stort slitage vilket kortar ner livslängden avsevärt.

//Andreas

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105596
December 30, 2006 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, låter ju bra, dock kvarstår frågan, var någonstans skall krokodilklämman sitta fast någonstans? 🙂

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
1105618
December 30, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Absolut. Om du skulle glömma det så är det inte hela världen heller, men det kan vara värt att komma ihåg. ESD dödar ju oftast inte komponenter utan utsätter dom för ett stort slitage vilket kortar ner livslängden avsevärt.

//Andreas

Jag kanske tolkar dig fel nu, men menar du att man inte behöver nåt ESD-band utan att det räcker att ta i chassiet då och då?

Är det nån skillnad om man har plåt- eller aluminium-chassie? Fast det kanske bara är de utvändiga plåtarna som är aluminium... 😕

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105632
December 30, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, nu har jag även varit och läst igenom sweclockers ESD-tråd, och av detta fick jag ut följande:

• 1. ESD-armbandet (och mattan) ska kopplas till chassit.
    (För att utjämna skillnaderna mellan alla saker man arbetar med?)

2. Strömsladden skall inte vara i vägguttaget.

Stämmer detta?

Om det nu stämmer, hur gör man sen då med komponenterna, är det bara plocka ut dom ur påsarna och köra eller ska man gå igenom någon "ritual" först innan man sätter dit dom? 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1105644
December 30, 2006 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Komponenterna ligger i ESD-påsar och är färdiga att installera. Nätagget ska inte vara inkopplat

Bopper wrote: [quote=Delph1]Absolut. Om du skulle glömma det så är det inte hela världen heller, men det kan vara värt att komma ihåg. ESD dödar ju oftast inte komponenter utan utsätter dom för ett stort slitage vilket kortar ner livslängden avsevärt.

//Andreas

Jag kanske tolkar dig fel nu, men menar du att man inte behöver nåt ESD-band utan att det räcker att ta i chassiet då och då?

Är det nån skillnad om man har plåt- eller aluminium-chassie? Fast det kanske bara är de utvändiga plåtarna som är aluminium... 😕

Jag menar om han använder ESD. 😉

Både plåt och aluminium leder ström 😉

//Andreas

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105662
December 30, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, okej.

Så då är det bara sätta fast armbandet i chassit och tuta och köra? 🙂

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105667
December 30, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, en antistatmatta kostade ju bara en hundring på Clasohlsson, om man skaffar en sån, ska både mattan och armbandet kopplas till chassit?

Edit: Biltema var det visst.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1105738
December 30, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Antistatmatta kopplar du till samma som du kopplar armbandet. Det handlar ju om att utjämna skillnader. Mattan är väldigt bra att lägga chassit på så man slipper repor med 😉

//Andreas

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105777
December 30, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vill jag bara höra ett rungande "ja" på denna fråga så är jag redo att beställa alltihopa 🙂

ESD-armbandet och mattan kopplas båda i någon metalldel i chassit samtidigt som datorn inte är ikopplad i vägguttaget, sedan är det bara börja skruva?

Tackar så hemskt mycket för hjälpen i forumet och Byggguiden som jag nu läst igenom, återkommer snart när det blir problem vid monteringen laugh

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
1105792
December 30, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Både plåt och aluminium leder ström 😉

//Andreas

embarassed embarassed embarassed

laugh

Man kan ha ett ESD-band runt foten också:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=102630 wink

Andreas Galistel
Member
Medlem
1105802
December 30, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

chinobar wrote: Nu vill jag bara höra ett rungande "ja" på denna fråga så är jag redo att beställa alltihopa 🙂

ESD-armbandet och mattan kopplas båda i någon metalldel i chassit samtidigt som datorn inte är ikopplad i vägguttaget, sedan är det bara börja skruva?

Tackar så hemskt mycket för hjälpen i forumet och Byggguiden som jag nu läst igenom, återkommer snart när det blir problem vid monteringen laugh

Japp 😉

//Andreas

chinobar
Siktar mot toppen
Medlem
1105822
December 30, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan va gött att höra, tack för all hjälp Andreas! 🙂

strike_formation
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 248
1106404
January 1, 2007 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

jag brukar lägga chassit i golvet och sätta armarna på den och arbeta med båda händerna. ibland sätter jag foten på elementen 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL