February 11, 2006
ESI Juli@ - inget ljud - loopning??
Har haft ett inbyggt ljudkort, Realtek AC97, men med mycket bakgrundsbrus, missljud när man rör musen, öppnar fönster etc.
Köpte därför ett ESI Juli@ ljudkort (från Thomann i Tyskland). Men jag får inget ljud när jag väljer detta kort. Allt är rätt installerat och allt ser bra ut i enhetshanteraren. Även om jag avinstallerar Realtek så får jag inget ljud.
I ett medföljande program (Tracktion) fick jag ett meddelande om att kolla någon loopning från mitt ljudkort (är inte framför min egen dator just nu, så jag kommer inte ihåg exakt vad det stod).
Kör XP, bra med RAM och hårddiskar.
Bengt Stenström
073-6945445
December 24, 2002
February 11, 2006
Jag har varit inne i BIOS och valt "Disabled" för AC-kortet. Fortfarande inget ljud. Nästa steg? Juli@-kortet dyker upp överallt på datorn, det går alltså att ställa in det, men inget ljud hörs, bara brum och sus när man rör musen etc.
I Kontrollpanelen/Ljud syns inte Realtek AC97 (det inbyggda kortet) som alternativ längre. Inga konflikter med IRQ eller något sådant. Har bytt PCI-plats, hjälpte inte heller.
Mvh
B
February 11, 2006
Tror jag vet var problemet ligger: högtalarna. Det rör sig både i tex W Media Player och i Jul@'s kontrollpanel när man spelar något. Tydligen måste högtalarna ha förstärkare/vara aktiva.
/B
1 Guest(s)