April 5, 2001
har precis sålt iväg ett asus 6800 geforce kort till en kille, reser bort en vecka, kommer hem och får reda på att det brunnit upp. vet inte mycket mer än så här, ska försöka ta reda på lite mer om det.
hur lång garantitid har asus och ifall den gått ut borde man inte kunna reklamera ett uppbrunnet kort? är det fel på kortet eller är det något i själva datorn som har fått det att börja brinna? vad brukar den vanligaste orsaken vara?
June 18, 2001
En veckas ångervecka ???
Aldrig hört talas om.
Privat så finns det väl ingenting som skyddar köparen såvida det inte kan räknas som bedrägeri, dvs säljaren säljer en sak som han vet inte funkar/han döljer någonting/säger att han säljer ett t.ex Geforce och det visar sig vara ett TNT2.
Finns det inga papper/kvitton på köpet går dock inget att göra!
January 9, 2001
Enligt lag är tillverkaren skylldig att laga eller byta ut varan under två år efter första inköpstillfället. Dvs har du kvittot kvar lr på annat sätt kan bevis att det är yngre än 2 år har dom skylldighet att fixa det. (tex om modellen är mindre än 2 år så kan juh kortet inte vart inköpt tidigare!)
Detta gäller sålänge du inte själv har använt kortet felaktigt. typ klockat det lr annat som kan ha skadat det.
Hörde btw att om man flashar om sitt mobo bios så har en del tillverkare specifierat att garantin inte längre ska gälla. Bra att veta!
2 Guest(s)