Ett par frågor om dual TFT|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett par frågor om dual TFT
phanto
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 5, 2006 - 3:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hallo. Jag använder för tillfället en Hyundai L90D+ (mycket nöjd med den), men är väldigt intresserad av att använda 2 bildskärmar för samma dator. För Photoshop och liknande. Grejen är den att jag kan väldigt lite om just detta, hur det funkar, så jag tänkte fråga lite om detta innan jag köper nåt 😀

Det står på mitt grafikort att det är Dual VGA, och det är en DVI och en VGA port på kortet. Med kortet fick jag också en "DVI to 2nd VGA output adaptor". Då är det väl bara att köpa en skärm, skitsamma om den är VGA eller VGA/DVI (men dock ej enbart DVI), sen plugga in o köra eller?

Bara om jag får det klartgjort så är jag nöjd 😀 men skulle också vilja veta om nån av er kanske hade några tips på billiga 19" TFT skärmar? Är det bra att ha 2X av samma skärm?

Och vilka slags inställningar behöver man göra efter man kopplat in allt och kör för första gången? Sker det automatiskt, á la Plug n Play?

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
1099456
December 5, 2006 - 5:15 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det kvittar om den nya skärmen kör VGA eller DVI eller båda, men att koppla in en av skärmarna på DVI är verkligen att föredra, eftersom det ger högre bildkvalitet och skärpa. Att ha två skärmar av samma märke är ju ganska bra om du vill att de verkligen ska passa ihop (designmässigt sett), men jag valde att köpa en lite större skärm och använda den som huvudskärm istället för min Hyundai L90D+, som numera körs på VGA som sekundär skärm.
Samsung 920N är en ganska billig skärm (2000 kr på komplett.se) men har ändå bra specifikationer. Dock har den bara VGA. Om du väljer att köpa en skärm med VGA tycker jag att du ska köra Hyundaien på DVI.

Den enda inställningen man behöver göra är att gå in på Bildskärm i Kontrollpanelen, trycka på fliken Inställningar, markera den nya skärmen, kryssa i "Utöka Windows-skrivbordet till denna skärm" (eller nåt sånt) och anpassa positioneringen av skärmen så att den stämmer överens med hur du placerat skärmarna på ditt skrivbord. När du gjort dessa saker trycker du på OK, så kommer det funka! För att lägga över saker på den andra skärmen är det bara att dra muspekaren utanför skärmen åt det håll som du ställde in att den andra skärmen stod på, så kommer den automatiskt att gå över till den.

phanto
Medlem
1099618
December 5, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Wingdings!

Börjar fundera på en widescreen som 1a skärm nu, en polare höll på o skryta om sitt... Ska kolla runt här på NH.se om jag hittar nåt nice, funderar för tillfället på en Samsung 215TW 21" Widescreen, men den var inte billig altså.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1099656
December 5, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

215TW har problem med input lag, köp inte den.

phanto
Medlem
1099683
December 6, 2006 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för varningen 🙂

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1099912
December 6, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv en ViewSonic VX2025WM, min första TFT så jag var orolig att jag skulle bli besviken eftersom jag alltid tyckt att CRT är bättre angående bildkvalite å liknande, men se det blev jag inte! Tyvärr saknar den justering i höjd/sidled, å har heller ingen pivotfunktion, o så märks det att den är ljusare i hörnen vid uppstarten av XP, när bilden är helsvart, dock är det enda gången man märker av det, aldrig vid vanlig användning alltså. Denna skärm rekommenderas varmt!
Dock så vet jag inte hur dyr du hade tänkt dig, denna var ju inte precis billig heller, ~4000kr...men man får väl vad man betalar för heter de ju wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL