Ev. kraschad SSD och Grafikkortsproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ev. kraschad SSD och Grafikkortsproblem
Smartass
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 21, 2010 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Min SSD OCZ TECH 60Gb SSD SATA 2 Vertex (OCZSSD2-1VTX60G) , 1 år gammal, kraschade härom veckan utan en för mig vettig anledning. I samma veva verkar moderkortet ha fått något fel men fungerar ändå i praktiken som vanligt (att det är fel på moderkortet gissar jag mig bara till då det inte fungerar som innan).

Mina frågor är:

1. Är det vanligt att en SSD kraschar bara sådär? Vad skulle orsakerna kunna vara?
2. Hur svårt är det att få ut information från en kraschad SSD? En kompis testade den och jag har lämnat in den till Elgiganten som inte heller kunde få ut något men de "skrapade bara på ytan". Rekommendationer på företag som skulle kunna få ut information från den?
3. Skulle en ombyggnation (läs: ta ut alla komponenter och sätta in dem igen) kanske hjälpa? Var bör jag kolla på t. ex moderkortet om något inte är som det ska?

Sedan till en annan sak:
Jag kör 2 x GTX 275 SLI och har svårt att få min skärm att ibland uppfatta att den är kopplad till det ena av korten. Detsamma gäller för HDMI-sladden från min TV till datorn och denna kan datorn inte alls hitta, men det har fungerat förut.

Hjälp emottages tacksamt

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1254212
August 23, 2010 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Det har hänt mig också när jag testat SSDer. Fick aldrig någon förklaring på det heller. Dock är det väldigt ovanligt och ingen tycks kunna svara vad det beror på. Om den är ett år så har du nog garanti på den.
2. En SSD fungerar ju inte alls på samma samma sätt som en mekanisk HDD och vad jag vet så finns inget bra sätt att återskapa data som går att göra på en hårdisk. Får du datorn att fatta att den har en HDD över huvud taget? Syns den i BIOS?
3. Skulle inte tro det. Beror på vad som är problemet.

Nyare drivers kanske? prova annars den andra DVI anslutningen (brukar ju finnas 2) och se om det blir bättre.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1254241
August 24, 2010 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte hur de gör med SSD, men man kan väl höra med dem.
Ibas är väl de mest kända, dock dyrt;
http://www.ibas.se/

Prisuppskattning
inkl. moms:
4900,- till 9900,-

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 565
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL