February 7, 2004
Min SSD OCZ TECH 60Gb SSD SATA 2 Vertex (OCZSSD2-1VTX60G) , 1 år gammal, kraschade härom veckan utan en för mig vettig anledning. I samma veva verkar moderkortet ha fått något fel men fungerar ändå i praktiken som vanligt (att det är fel på moderkortet gissar jag mig bara till då det inte fungerar som innan).
Mina frågor är:
1. Är det vanligt att en SSD kraschar bara sådär? Vad skulle orsakerna kunna vara?
2. Hur svårt är det att få ut information från en kraschad SSD? En kompis testade den och jag har lämnat in den till Elgiganten som inte heller kunde få ut något men de "skrapade bara på ytan". Rekommendationer på företag som skulle kunna få ut information från den?
3. Skulle en ombyggnation (läs: ta ut alla komponenter och sätta in dem igen) kanske hjälpa? Var bör jag kolla på t. ex moderkortet om något inte är som det ska?
Sedan till en annan sak:
Jag kör 2 x GTX 275 SLI och har svårt att få min skärm att ibland uppfatta att den är kopplad till det ena av korten. Detsamma gäller för HDMI-sladden från min TV till datorn och denna kan datorn inte alls hitta, men det har fungerat förut.
Hjälp emottages tacksamt
January 9, 2004
1. Det har hänt mig också när jag testat SSDer. Fick aldrig någon förklaring på det heller. Dock är det väldigt ovanligt och ingen tycks kunna svara vad det beror på. Om den är ett år så har du nog garanti på den.
2. En SSD fungerar ju inte alls på samma samma sätt som en mekanisk HDD och vad jag vet så finns inget bra sätt att återskapa data som går att göra på en hårdisk. Får du datorn att fatta att den har en HDD över huvud taget? Syns den i BIOS?
3. Skulle inte tro det. Beror på vad som är problemet.
Nyare drivers kanske? prova annars den andra DVI anslutningen (brukar ju finnas 2) och se om det blir bättre.
October 16, 2003
Jag vet inte hur de gör med SSD, men man kan väl höra med dem.
Ibas är väl de mest kända, dock dyrt;
http://www.ibas.se/
Prisuppskattning
inkl. moms:
4900,- till 9900,-
1 Guest(s)