December 2, 2007
Jag hade kört prime95 i 4 timmar för att se om jag fått en stabil överclock och så när jag kom tillbaka stod det såhär,
[img=http://img126.imageshack.us/img126/4674/51262923oi4.th.jpg]
109 grader på CPUn?? när kärnorna ligger på 40?
Det kan väll inte stämma? låter absurt men vill vara säker.
Tacksam för svar 🙂
March 10, 2003
Fast även Coretemp kan visa fel då infon går genom moderkortet.
Vissa moderkort blir det fel på formeln som räknar ut tempen (ja det är en formel, och inte någon termometer).
Själv har jag en CPU som gör -70c i ett program och +109c i ett annat.
Mätte med en extern termometer och fick det till 50c
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
värder beräknas på en termistor om jag inte minns fel. Denna kan variera väldigt mycket i resistans då de allt för ofta aldrig är kalibrerade.
Värdet på resistansen räknas ihop med något värde som ger ungefärlig temp.
Därför temp ibland kan ändras när man uppdaterar bios
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
Nja i Intels nyare processorer (Core, Core2...) så tas värdet från en digital temperatursenson som sitter i varje kärna. Värdet sparas i ett register i processorn, det har inget med varken moderkortet eller någon annan krets att göra. Värdet läses av programmen och räknas ut till rätt temperatur enligt en formel Intel släppt. I teorin kan sensorn endast mäta temperaturer mellan 0 - 127C.
AMDs processorer fungerar på ett liknande sätt, prgrammet läser från ett register och räknar ut temperaturerna enligt en formel.
Vad det verkar så visar inte AMDs K10 processorer den rätt temperaturen på processorn, utan värdet jämförs med ett förbestämt och visar således inte den riktiga temperaturen för processorn. Hur mycket det skiljer vet jag inte.
Det är även så att K10 processorerna endast har en mätare per processor, inte en för varje kärna.
Sensorn kan mäta -49 - 206C, i teorin såklart.
March 10, 2003
Oki, vet att det var så förr iaf. Men skumt att det skiljer så mycket mellan program om det skall vara en fastslagen formel.
Dessutom när jag har ett moderkort som kommer från intel själva och deras egna övervakningsprogram är helt åt helvete.
March 14, 2001
Kanske skulle skrivit det nyss. Även fast programmen använder sig av formlerna som släppts är det långt ifrån tillförlitliga siffror. När Intel släppte sin formel skulle programmen vissa korrekta värden, men det visades ju att det inte vart mycket bättre.
Förr användes termistor eller en typ av temperaturdiod, antingen direkt i processorn eller i sockeln, alledeles under processorn.
1 Guest(s)