December 9, 2001
Tjo, nu är jag newbie på det här forumet och vet inte om det har funnits andra liknande trådar. Jag har bara en liten fråga:
En kompis sa att USB 2.0 går i 480 mbps och att Fire Wire bara går i 500 mbps och inte var riktigt färdigutvecklat. Vi snackar alltså om externa hårddiskar. Jag utforskar detta eftersom vi kommer få låna en bärbar av skolan, men kanske inte får full kontroll över den, därför funderar jag på att koppla in en extern hårddisk där man har diverse spel och liknande.
Finns det andra alternativ? Tips på bra externa hårddiskar? Hur snabbt går en vanlig hårddisk jämfört med USB 2.0 (mbps)?
Jag söker alltså efter en snabb variant, så det inte laggar om man skulle spela från den, och en smidig och hyfsat smidig då. Skulle va schysst om ni hjälpte mig med detta. Tack i förskott.
Jag ville med fråga om man kan starta från den hårddisken, alltså om jag installerade ett OS på den, t.ex. XP, och starta från den. Finns det några olika tips i det området?
Ps. reglerna vi kommer ha på de bärbara är att vi bara får installera ett spel åt gången, och jag vill ha mer än det, och utforska mer möjligheter. Ds.
Tacksam för hjälp! 😀
October 22, 2001
Kolla först vad den övriga hårdvaran är innan du lägger ner för mycket pengar på en dyr extern hårddisk. Tippar att hårrdisken inte blir flaskhalsen. Oftast dåligt grafikkort med lite minne= dåligt till spel, oftast celeron el duron CPU=sämre till spel, lite ram minne= dåligt för dagens spel. Så kolla först upp vad den går för innan du köper något.
December 9, 2001
Ok, tack hörni. Vi ska få ett grafik kort på 16 mb, vet inte modellen, och 128 mb ram (uppgraderbart). Detta duger ju till de flesta spel, jag kommer ju inte direkt behöva spela t.ex. GTA III och andra högpresterande spel... Tyvärr är det Intel Pentium Celeron, men jag får hoppas det funkar fint med... Ska ju ha den i tre år... Och sen kanske köpa den med... Fick testa den idag och den funkar fin-fint...
Ska nog satsa på en firewire, eftersom man får mycket mer plats för mycket mindre pengar...
Får se hur det går men det blir antagligen så jag gör... Några andra tips?
December 9, 2001
JuLmUnD wrote: Går du på IT-gymnasiet kanske?
Hehe jo typ. TIME heter det, i Karlskrona... Nystartad linje...
kobbe0 wrote: Låter inte som John Bauer gymnasium i alla fall!?!?!?!
Min flicka går där, hon ska bli h4xx0r 🙂
Näpp 🙂 Funderade faktiskt på att gå där men det blev inte så. Har en del kompisar som går där dock. Fråga henne om hon känner "Hannes" eller "Emil" och hälsa till dom från mig 😀 Skulle va skoj 😉
De får ju lite bättre datorer där :arg: *avundsjuk* Men inte mycket, Vi har ju en del fördelar som trådlöst nätverk över hela skolan med och så...
December 9, 2001
Hmm, så ingen mer som har förslag inom detta området? Räknade med att jag skulle få en hel del svar här ^^
Nej men, ingen mer för annars blir det en fireware som han snackade om... Någon som vet något om firewire? Problem? Vad är det? etc? Som sagt så är jag hyfsat newbie inom detta... så all hjälp uppskattas 8)
December 9, 2001
x1zt wrote: bara så du vet... sådana hårddiskar kostar fett....
Western Firewire 80GB 7200RPM 6Pin
ca 3000:-
Jo jag räknade faktiskt med något sådant. 2-3.000 kronor räknade jag med. Kan någon länka till en bra sida som säljer hårddiskar billigt, med firewire helst. Schysst.
FajmoH wrote: Dom som går på John Bauer gymnasiet i borås får 1.2 GHz Celeron CPU troligtvis... En jag känner bytte till den linjen, gymnasiet är helt nystartat...
Japp en sån ska vi få ungefär... De som går JB i Karlshamn får en aning bättre dock med Athlon processorer å lite annat...
June 10, 2002
(Sorry att jag drar upp den här gamla tråden) Men jag e Faktiskt oxå väldigt intresserad av om man kan lägga en usb HDD som master o slänga in ett os på den !!..??
sen undrar jag hur pass snabb den är i förhållande till en vanlig 5400rpm:are
Tack på förhand... :bok:
1 Guest(s)