Extern hårddisk på 12V?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern hårddisk på 12V?
Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 18, 2006 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på att bygga in en datorn i bilen. Jag valde att lagra musik och film på en extern hårddisk och systemet och program på en annan intern disk.
Problemet är att den externa disken drivs med hjälp av en omvandlare som drivs av 230V.
Det hade varit enkelt att ta spänning direkt från agget genom att kapa en molex sladd, men kruxet är att det är en specialkontakt som liknar en PS/2 kontakt som sitter på den externa disken. Man kan inte slakta en mus, för dom är inte exakt likadana.
Slaktar jag omvandlaren kan jag inte använda hårddisken hemma.

Nån som har nå smart förslag på hur jag kan lösa mitt lilla problem?

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1015964
February 18, 2006 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

kanske en 2.5" disk o en liten kabinett till den. jag köpte den de har på classe för 200:- o den drivs via USBn, funkar utmärkt.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1015966
February 18, 2006 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Om kontakten är någorlunda standard kanske du kan hitta en sån elfa.se

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016036
February 18, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ElixXyR: Hehe, jo bara för att det är problem med denhär så kanmaninte gå och köpa nytt bara därför. Problem är till för att lösas. =)
Tanken slog mej att köra en 2,5", men dom har för lite utrymme. Därför blev det en 3,5".

Marre: Det var det första jag gjorde. =)
Men det fanns inte.

Den är ju trots allt lik en PS/2 kontakt, ska kolla närmare på en gammal mus och kanske modda den.

Edit: Nån som förästen vet var man kan hitta "kopplingsschema" för en PS/2 kontakt. Alltså vilken sladd som går till vilken pin?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1016049
February 18, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårddisken drivs med 5V också, så du får omvandla 12V till 5V för att få det att fungera, iofs väldigt enkelt och billigt att göra.. (om du tänkt lösa det på annat vis än med molex kontakt)

Slakta den säger jag, och skarva ihop den med sockerbitar eller annan typ av kontakt när du måste köra den hemma..

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
1016057
February 18, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Hårddisken drivs med 5V också, så du får omvandla 12V till 5V för att få det att fungera, iofs väldigt enkelt och billigt att göra.. (om du tänkt lösa det på annat vis än med molex kontakt)

Slakta den säger jag, och skarva ihop den med sockerbitar eller annan typ av kontakt när du måste köra den hemma..

Grejen är den att alla PINs på PS/2-kontakten inte har sin sladd. Där 12V GND ska ut, finns det ingen sladd till den PINen. Så då är frågan, kan den klara sej ändå eller ej?
Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt när man vill ta den fr¨ån bilen till en dator.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL