Extern hårddisk som krånglar!!, (arghhhhh)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern hårddisk som krånglar!!, (arghhhhh)
takemeaway
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 24, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

HJÄLP mig.

Jag är halvt desperat och vädjar till ert kunnande då mitt är lågt på hårdvaru-fronten.

Jag har en Maxtor OneTouch II, 300gb, usb och fw-varianten.
Detta är min backup-disk och arkiv-disk, så jag har filer här som jag hemskt gärna vill ha kvar.

Mitt problem är att jag inte får liv i den.

Jag hade denna hd på jobbet, och då jag inte hade med mig nätadaptern så tog jag en annan och testade. Vad jag har fått reda på är att det kan vara därför. Att kretskortet kan ha bränt sig.

Nu när jag provar med original-adaptern så får jag fortfarande ingen respons.

Visst har jag garanti kvar, men tror inte den gäller om det nu är så att jag har bränt styrkortet med hjälp av "fel" nätadapter. Samt att de tar ju ingen hänsyn till den data som finns på hårddisken.

Om jag luktar på nära nära håll, så kan jag få en liten känsla av att det luktar bränt.

Som det är nu så lyser inte ens min hårddisk blått som den annars gjorde då den sist fungerade. Så det känns inte alls kul.

Ni får gärna komma med tips! Jag är inte så duktig när det gäller teknik och "meka" med datorer. Men ni får gärna komma med alla möjliga tips.

Jag bor i göteborg, och om ni har tips om ställen här -så är det fritt fram att namedroppa lite.

Vad kan ni säga annars om innehållet, är det förlorat -eller finns det där -bara det att man måste vidta några åtgärder? Jag vill ju helst att innehållet ska räddas -om det sen är att slänga disken spelar inte så stor roll -det är ju innehållet man vill ha!!!

TACK på förhand!!!!

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
968333
October 24, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ju kunna testa att montera disken internt i en dator.

takemeaway
Medlem
968349
October 24, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det en risk att jag förvärrar den i så fall så att den efter ett misslyckat försök att få min dator att läsa disken får den att bli ännu värre (beyond repair)?

Nu vet jag inte hur det funkar, om jag har en scsi eller ide disk i den, och jag vet inte heller hur man kopplar in hårddisken i en dator, och inte heller hur jag får windows att upptäcka den, osv.

Ni får gärna vara tydliga och snälla med mig ;=)

/ martin

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
968454
October 24, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen sitter där en Sata disk i den, men om den inte läser den i den externa lådan, så är ju risken stor att den även är bränd på själva hdd:n, men kan du utan problem öppna lådan?, så du inte tar bort garantin på den, kan du ju göra ett försök iaf 😛 wink
Välkommen till NH förresten 😀

takemeaway
Medlem
968686
October 25, 2005 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

ja, att ge maxtor disken spelar ingen roll -de struntar ju i innehållet. Så jag vill inte ge tillbaks den trots att jag har garanti kvar.

och vid handhavande fel så vill de nog inte hjälpa mig 😉

så min lösning blir då att öppna upp kassetten, och trycka in den i en stationär dator -och hoppas på det bästa.

Dock är jag novis inom det, och har inte min dator hemma just nu, arbets-datorn vill jag inte experimentera med då jag är för novis till att göra en sådan "operation"

Tack för hjälpen

/ martin

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 310
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL