Extern lagring -- vilka alt. stämmer överens med mina krav?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern lagring -- vilka alt. stämmer överens med mina krav?
dAEk
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 29, 2007 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är i behov av mer lagringsutrymme och funderar på extern lagring. Man (läs. jag) orkar liksom inte ner och mecka med chassit mer än absolut nödvändigt, så nu är frågan: vore en nätverksdisklösning ett alternativ?

Mina krav är:

• Att filerna är tillgängliga från Windows och Linux-baserade OS.
  • Att data kan sparas krypterad. TrueCrypt eller motsvarande är vad jag har i tankarna.
  • Någon form av Raid. Nivå 5 ser trevligast ut, inte minst i kombination med SATA "hot swapping".
  • Krav och krav... lösningen bör vara så tyst och sval som möjligt.

Diskarna kommer främst användas till att lagra och dela ut[1] dokument, filmer, musik osv så de kommer kanske inte användas alltför mycket, bortsett från mp3:orna som jag lyssnar på både hemma och från jobbet. Med andra ord: jag har inga superhöga krav på prestandan.

Jag har inga som helst backuprutiner f.n. Tanken är att ta tag i det nu när man ändå måste shoppa lite nya delar. Bättre sent än aldrig... Raid-5 lutar det åt då det känns mest värt pengarna men jag är ingen expert på området så om ni har några tips är ni välkomna att hojta till.

Vad finns det för alternativ kvar med tanke på min kravlista?

[1] Det rör sig alltså inte om någon olaglig fildelning om det var nån som fick för sig det. 😉

/r Har nu fått svar på ett annat svenskt forum så ni kan nog glömma den här tråden så till vida att ni inte har något att tilläga.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL