Extern USB-disk kopplar ur sig själv|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern USB-disk kopplar ur sig själv
mjolk
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2007 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag har införskaffat en LaCie 500gb USB 2.0-disk till min nya laptop som kör Vista (alla uppdateringar installerade). Planen var att ha den till alla mina filmer och serier och inget mer avancerat än så. Jag formaterade den till NTFS och jag lyckades lägga in min filmsamling på den.
Nu är problemet så att när jag spelar en film eller dyl. från disken så kopplar den ur sig efter ett par minuter. Man hör "pling"-ljudet för att den kopplas från och sedan kommer ljudet igen för att den kopplas till men samtidigt ploppar en ruta upp från systemtray om att "En USB-enhet känns inte igen" och man kommer inte åt disken.
Problemet uppstår även helt av sig själv ibland utan att man gör något med disken.
Kopplar man sedan fysiskt ur disken och kopplar in igen så funkar det vanligt igen (i ett par minuter).
Kollar man i Loggboken > Windows-loggar > System så har det då kommit ett antal varningar med källa disk som lyder:
"Ett fel upptäcktes på enheten DeviceHarddisk2DR11 under en växlingsåtgärd."
Samt ett fel från volmgr:
"Det gick inte att skicka data till transaktionsloggen. Data kanske kommer att bli skadade."

Jag är inte så haj på sådant här så vet inte exakt vad det innebär, men har försökt ett par saker:

- Under egenskaper för disken ställde jag om till "Optimera för prestanda" istället för "Optimera för snabb borttagning", detta gjorde att frånkopplingarna sker lite mindre frekvent, men de sker fortfarande.

- Under Avancerade Systeminställningar > Avancerat > Prestanda Inställningar > Avancerat > Virtuellt minne inställningar
så valde jag att lägga till en växlingsfil för disken (ingen fanns) vars storlek windows själv kontrollerade (blev på ett par gig).
Detta hjälpte inte.

Vad som är lustigt är att disken fungerar felfritt på min stationära dator som kör Windows XP.

Drivrutiner finns inte till disken, manualen säger att den helt enkelt använder sig av Windows inbyggda för XP och Vista. Disken finns förövrigt inte listad på LaCies officiella hemsida men säljs på många ställen runt om i Sverige. Så, ingen hjälp därifrån.

Jag har gjort oändligt med sökningar på de olika felmeddelandena jag fått på google, här på forumet, Microsofts hemsida, Toshibas hemsida (därifrån jag köpt datorn) m.fl. utan att kunna hitta något relevant som liknar mitt problem.

Vore jättetacksam för all hjälp.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1166056
November 24, 2007 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara moderkortsdrivrutinerna (usb) till Vista som strular.
Men som alltid är det extremt svårt att felsöka mjukvara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

mjolk
Medlem
1166128
November 25, 2007 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vad som är lite spexigt med den här datorn är att allt är utformat efter Toshibas användarvänliga metod, så att Ingrid 56 ska kunna sköta dator. Moderkortet är gjort av Toshiba själva och att få tag på just USB-drivisarna för moderkortet är lättare sagt än gjort... Att ens få tag på moderkortsdrivrutinerna är heller inte så lätt. Alla drivrutiner man kan tanka från deras hemsida heter saker som "value added package", "hardware setup", "config free" och grejor.
Känns som att jag får ha ett givande samtal med deras support på måndag.

209Prime
Medlem
Forum Posts: 2
1166246
November 26, 2007 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har exakt samma problem! köpte en WD mybook Premium ES Edition 500gb extern hårddisk. Den har både eSATA och USB 2 utgång å jag använder för närvarande USB.
jag formaterade occkså om min disk till NTFS för att ha min filmsamling på den. Jag har haft den i tvåveckor nu och i början fungerade den prima men efter typ en vecka björjade jag märka att den kopplade ur sig själv oc h nu (efter två veckor) så fungerar den knappt alls, kan ha den igång ca 5 minuter innan den kopplar ur sig själv...
e detta ett vanligt problem med externa hårddiskar eller hade jag bara otur och fick en som var fel på redan vi leveransen?:S har ringt både WDs support och datorbutiken där jag köpte den och båda vill att jag byter den till en ny men vad e meningen med det om den också kmr fungera i två veckor? :/:/

mjolk
Medlem
1166248
November 26, 2007 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

209Prime wrote: Jag har exakt samma problem! köpte en WD mybook Premium ES Edition 500gb extern hårddisk. Den har både eSATA och USB 2 utgång å jag använder för närvarande USB.
jag formaterade occkså om min disk till NTFS för att ha min filmsamling på den. Jag har haft den i tvåveckor nu och i början fungerade den prima men efter typ en vecka björjade jag märka att den kopplade ur sig själv oc h nu (efter två veckor) så fungerar den knappt alls, kan ha den igång ca 5 minuter innan den kopplar ur sig själv...
e detta ett vanligt problem med externa hårddiskar eller hade jag bara otur och fick en som var fel på redan vi leveransen?:S har ringt både WDs support och datorbutiken där jag köpte den och båda vill att jag byter den till en ny men vad e meningen med det om den också kmr fungera i två veckor? :/:/

Har du testat använda den på en annan dator? Min fungerar ju på en stationär XP-dator utan problem, så inget fel på själva hårddisken...

209Prime
Medlem
Forum Posts: 2
1166421
November 27, 2007 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

bara testat på andra Vista datorer och där e det samma problem men den ska ju vara kompatibel med vista. Men det e väl mycket möjligt att den fungerar på XP det har jag inte testat..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 165
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL