August 16, 2004
Hej hopp,
Är på jakt efter ett chassi med USB-anslutning för två 3.5" IDE-diskar. Marknaden verkar inte direkt vara översvämmad av dessa. Har hittat två slternativ:
2. No name
Det lilla jag har hittat om alternativ ett verkar det vara lite halvdant, alternativ två är omöjligt att hitta nån info/recensioner om 🙁
Finns det månne några andra i liknande prisklass, runt en femhundring, som jag har missat och som har fått goda omdömen från användare.
Tack på förhand.
July 18, 2003
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010109219
finns också..
June 5, 2003
Chassit från Deltaco har jag och det fungerar bra.
Dock är det väldigt viktigt att se till att jumprarna på hårddiskarna sitter rätt, blev fel många gånger för mig innan jag löste det. Har satt en konverter 7/12v på fläkten men den låter ändå för mycket.. kan vara bra att veta.
June 5, 2003
bha* wrote: Merlion
Guld, tack för feedbacken. Kul och höra att den funkar bra, ser ut som ett vettigt alternativ. Vad är det för fläkt som sitter i chassit, vågar man hoppas på en vanlig 80mm som man kan byta till en tystare?
Tror det är en 50mm som sitter i. Möjligen 60mm, dock en tunn variant. Kanske kan kolla när jag kommer hem (är på jobbet nu). Om jag minns rätt är det en fläkt av standardmodell så du ska inte ha några problem att byta den till en tystare.
June 5, 2003
bha* wrote: Surt med fläkten, bortsett från det så verkar det vara en väldigt bra kandidat. En sista fråga, dyker diskarna upp som en enhet eller som "vanligt"?
Den dyker inte upp alls automatiskt i windows, utan det är lite pill. För att få dem att bli en enda enhet så måste diskarna vara dynamiska. Klicka på "Diskhantering" så ska du se båda enheterna. Du får utgå därifrån.
June 5, 2003
bha* wrote: När jag ändå har dig på tråden (;)), är det nåt mer avancerat än att aktivera de i diskahanteraren?
Jag fick pilla många timmar innan jag fick den att fungera men det berodde till mesta del på att jag inte hade jumprat hårddiskarna rätt. Tror jag körde på cable select först men det fungerade inte för mig (två ibm 160gb). Det var minsann inte lätt att få jumprarna rätt på de gamla diskarna, ska väl vara lättare på nya diskar hoppas jag.
Sen när det fungerade så hittades båda diskarna i diskhanteraren i windows. Du får då göra dem dynamiska för att göra en enda stor hårddisk av dem eller så låter du dem vara en och en. Dock måste de vara dynamiska tror jag, annars kan du bara se och använda en av dem. Formatera och sen ska det bara vara att tuta och köra!
Har du problem kan du skriva i denna tråden så ska jag se om jag kan hjälpa till även i fortsättningen. Har tråden bevakad så jag får mail om någon skriver här.
1 Guest(s)