February 28, 2001
Jag har två hdd, en brännare och en dvd-spelare. Frågan är om jag behöver köpa en extra ATA-100 kontroller? Eller räcker det med de två som sitter på mobot, kommer jag förlora någon prestanda om jag endast kör med de?
Med två ide kopplar jag väll lämpligast:
Primary IDE
Boot hdd->Master, Storage hdd->Slave
Secondary IDE
brännare->Master, DVD->Slave
April 1, 2001
Du har 2 IDE portar. Om den ena är ATA100 och den andra vanlig IDE, då är det lämpligt att ha hårddiskarna på ATA100 controllern. Men om du vill kunna kopiera skivor från CD:n till brännaren direkt så bör inte dom sitta på samma IDE port. Och om du skall flytta data mellan hårddiskarna så får man bäst prestanda om man har dom på varsin kabel. Så det beror helt på vad man använder datorn till hur man ska koppla.
December 19, 2000
Skulle nog rekommendera dig att sätta DVD å brännare på olika kontakter..för bränningens skuld...brukar inte funka bar å copiera skivor "on the fly" när brännare å läsare sitter på samma ide kontakt.
Ett exempel på hur du kan koppla:
Boothdd->Prim.Master...CdBrännare->Prim.Slave
Storagehdd->Sec.Master..DVD->Sec.Slave
December 19, 2000
Beror ju på ditt moderkort..om du har stöd för ATA100 på det så...ska de inte var några hinder för full prestanda....har du inte det så spelar det ingen roll hur du kopplar..kommer aldrig upp i ATA100...å då e det ett kort som gäller....!
I det läget kan du koppla brännare å dvd på varsin standard ide kontakt...å hdd:s på ata100 kortet på varsin plats...!
May 24, 2001
Det var ju gamla 486:or som hade en snabb och en slö IDE-port, men det var ju lääänge sen!
Det går utmärkt att ha båda diskarna på Primary och DVD och brännare på Secondary.
Och det blir inga problem att kopiera "on the fly" bara du aktiverar DMA på båda.
Det enda problemet är att få sladden att nå, annars ska det funka klockrent.
February 28, 2001
Jag måste välja mellan två moderkort, ABIT KG7(utan raid) eller Gigabyte GA-7dxr.
Jag har iof redan beställt KG7 men det går ju skicka tillbaka...
Men om jag kör med KG7an och hårddiskarna som master och dvd, brännare som slave så blir de inga problem? Blir det inte slött om jag ska kopiera från DVD till hdd på samma ide?
May 24, 2001
Primary och Secondary heter det, Master och Slave är när de sitter på samma sladd.
Och nej, det blir inte slöare eftersom det är två separata IDE-kanaler med 100MB/s på varje. Även om de skulle sitta på samma sladd skulle du få upp till 50MB/s, och det är ingen IDE-hårddisk som klarar av idag, DVD och CD kommer inte ens upp i 10MB/s...
February 28, 2001
ja.. jag vet vad primary och secondary är för något...
Men i min gamla Abit BE6-manual står det att om man kopplar in HDD som master och CD som slave på t ex primary kommer cdn att påverka hddn's prestanda.
Skumt va'? Och alla här hävdar att der går finfint att köra så men ABIT borde väll veta om någon!?
1 Guest(s)