February 28, 2005
Tjena
Har fixat en AMD64 3200+ cpu...kör den nu i 2300mhz men fläkten låter (gjorde det oxå innan jag klocka) hur får jag ner varvtalet osv? den körs i 3100varv nu, har kollat i bios men det går inte...? sedan så undrar jag hur jag ska göra för att få maximal prestanda av den...hur ska jag göra för att komma högt upp i ghz? 😉
sedan så undrar jag om jag ska ha på Cool n Queit? Har på den nu men märker inte att varvtalet sänks...sedan så kommer jag inte heller in i ASUS Ai Booster när jag har den på...
October 9, 2004
February 28, 2005
så varför stödjer inte ASUS A8N-E nForce Ultra när det är ganska nytt mobo? tom mitt 1år gamla Abit AA8XE klarade av det??:S
ok men just nu så kmr jag bara upp i 2.3ghz tror ni det är mina value Corsair minnen som sätter stopp för mer överklockning eller borde jag komma upp i 2500mhz? har provat lite men datorn fryser bara o så startar jag om? 🙁
February 28, 2005
tack för att ni förklarar så bra...;) MEN jag har fortfarande inte förstått mig på dividern osv..:( vad är 1:1 osv? lägre timings? misstänker att det fungerar o fixa i bios?:S
någon bild/guide på hur det kan se ut? :S
jag kan inte klocka cpun från bios utan bara leka med minnena men i windows så klockar jag cpun med ASUS Ai Booster om jag har cool n quiet disable...just nu har jag det på men hur ska det vara? ska cool n quiet vara på/av? 😉
August 16, 2003
halvt off topic, men lite skummt att "DATAPARADISET" skriver "CPU Fan RPM Controller" då den passar till vilken fläkt som hellst med 3 pin kontakt 😛
ontopic, 1:1 är när man kör FSB:RAM i samma hastighet, men med A64 så säger man ju inte änns FSB längre.
Cool and Quiet saken tror jag sänker volten lite, altså blir processorn svalare och fläkten behöver inte gå lika snabbt. men ska man klocka så är det kanske lite dumt att ha på den.
January 6, 2003
Poontus wrote: halvt off topic, men lite skummt att "DATAPARADISET" skriver "CPU Fan RPM Controller" då den passar till vilken fläkt som hellst med 3 pin kontakt 😛
ontopic, 1:1 är när man kör FSB:RAM i samma hastighet, men med A64 så säger man ju inte änns FSB längre.
Cool and Quiet saken tror jag sänker volten lite, altså blir processorn svalare och fläkten behöver inte gå lika snabbt. men ska man klocka så är det kanske lite dumt att ha på den.
Jag tror det heter CPU fan RPM Controller pga att den normalt set kommer med Zalmans CPU kylare. En ren gisning dock kan ha fel angående det.
Har alltid undrat vad det där Cool and Quiet är för nått den är lite läskig på min dator då CPU fläkten slutar att snurra när den är aktiverad kanske bara så länga CPU:n är under en viss temperatur. Men jag vågar inte chansa har satt den på 60% i Speedfan och då ligger min CPU på 35-40 grader i load och så låter den inget om man jämför med de andra fläktarna jag har dvs.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
August 16, 2003
The Dragon, altså, den får följa med eller inte följa med, men jag kollade på Kylning.com där pappa har köppt fanmates, där står det "ZALMAN FAN MATE" och inte "CPU fan mate" sen så gick jag in på Zalmans egen hemsida, och där står det "ZALMAN FAN MATE" och inget om CPU fan mate. men skit samma 😉
en pocessor på 2GHz har en multiplier på 10 och busshastigheten är 200MHz
10*200=2000MHz
DDR400 minnen aka. PC3200 går i 200MHz (DDR 400)
altså 200:200 = 1:1
gick det in nu då?
överklockar man då FSB/HTT till 250 och kör 1:1 så har man DDR500 minnen och en processor på 2.5GHz
January 6, 2003
Poontus wrote: The Dragon, altså, den får följa med eller inte följa med, men jag kollade på Kylning.com där pappa har köppt fanmates, där står det "ZALMAN FAN MATE" och inte "CPU fan mate" sen så gick jag in på Zalmans egen hemsida, och där står det "ZALMAN FAN MATE" och inget om CPU fan mate. men skit samma 😉
Som jag sa så var det jag sa en ren gissning alltså inget som jag hade bevis för eller liknade dock kan det vara så att Dataparadiset eller vad det nu var tyckte det därför så heter det CPU fan mate.
Case closed för nu börjar det bli lite väll mycket OT!
Ps. Inget illa menat
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
December 25, 2000
Gilgamesh wrote: så varför stödjer inte ASUS A8N-E nForce Ultra när det är ganska nytt mobo? tom mitt 1år gamla Abit AA8XE klarade av det??:S
...
Desto nyare desto sämre stöd brukar det vara, vet inte hur det är i det här fallet men moderkortstillverkare brukar inte vara så pigga på att lämna ut detaljer om hur man t.ex. styr fläktarna. Det måste utvecklarna till speedfan och andra personer upptäcka själv och det brukar ta tid.
February 12, 2003
Poontus wrote: sänk dividern om du misstänker minnena.
1:1 är överskattat då A64 har inbyggd minnescontroller och då alltid kör med en divider. du skulle ju dessutom kunna kompensera med lägre timings om du sänker dividern
Menar du på fullt allvar att det är "skit samma" om du kör minnena i t.ex. 100MHz istället för 200 som brukligt? Du säger "överskattat med 1:1", men jag var tvungen att prova lite... Jag körde Superpi 1M med minnena i 260MHz 2-0-0-5-7-12, etc, etc, och då landade det på 33 sekunder, ungefär. Sen när jag körde med samma timings, fast med divider (minnena nånstans runt 180-190MHz), gick det på ~38 sekunder. 3DMark-scoren blev "en smula" sämre, 2-3000 poäng försvann.
Det må vara syntetiska tester, men det är imho inte överskattat med 1:1.
August 16, 2003
men det är klart att man tappar om man gör sådär, men sänker man dividern så om det var minnena som har varit flaskhalsen så kan man trycka upp HTT mer och då när minnena kommer upp i ungefär samma hastighet så ahr man ändå inte tappat särskillt mycket på minnessidan utan istället fått en mycket högre o/c på processorn och man har då en högre poäng.
kolla i CPU-Z står det att du kör 1:1 ? lite det jag menar också, det är ingen Athlon XP / P4
February 28, 2005
ska man köra dividerna i 1:1?
så här ser det ut i cpuz:
http://www.UploadImages.com/is.....;img=1.JPG
själv förstår jag mig inte på den...:P
August 16, 2003
som sagt, A64 har integrerade minnescontroller, där det står FSB:DRAM CPU/10, din processor har en multiplier på 10, (10*200=2000 MHz som 3200+ är som standard) så din CPU hastighet delat på 10 så får du fram minneshastigheten.
Mean Machine, jag tar mig nu friheten att gissa att Gilgamesh som inte är über bra innom omreådet att han inte har dom dyraste Corsair minnena utan snarare Value Select, förmodligen inget som kommer kunna hänga med processorn utan att sänka dividern.
ahh, Gilgamesh inte så konstigt, om du har "Value Select minnen och inte har sänkt dividern till minnena så är det inte så konstigt att du har svårt att komma högre. i bios, leta efter en inställning till minnet som du kan sätta ner till 166 från 200. då ska du se att du kan komma högre, och eftersom du kommer kunna komma så mycket högre då så kommer minnet inte direkt gå långsammare. typ om du då kommer upp i 2.6GHz med processorn så kommer minnena ändå gå i 215MHz (DDR430). Mean Machine, förstår du vad jag menade med att det inte är så vikgigt att hålla sig till något 1:1 som ändå inte riktigt finns på ett A64 system.
August 25, 2004
Som det stog längre upp.. Corsair ValueSelect.. Inte konstigt datorn dyker om han kör 240Mhz på minnena.. Mina klarar inte ens 225Mhz.. =).. Som sagt.. Sänk minnena till 166 ist för 200 så ska du se att det går bättre.. =) Sen kan du även ställa timings till 2-3-3-0 @ 200Mhz.. Funkar för mig.. =)
1 Guest(s)